Hardlopen / TrailrunningRun

posted by Manon 3 oktober 2016 0 comments
Leiden Marathon

♦ Blog geschreven door Manon

Hardlopen is mijn passie en een belangrijk deel van mijn leven. Ik deel daarom vaak op zondag al mijn hardloopweek in. Dat betekent dat ik op zondag bedenk waar en wanneer ik het best kan trainen. Soms komt het voor mijn werk het best uit en soms aan het eind van de dag. Soms in de buurt en soms wat verder weg. Hoe dan ook, zorg ik er altijd voor dat ik kan genieten van wat ik het liefst doe; hardlopen!

In een onbekende stad loop je het best langs een rivier of in een park.

Als ik voor mijn werk op reis moet, kijk ik als eerst waar ik daar in de buurt het best kan lopen. Meestal verblijf ik in een stad. Ik zoek dan op een kaart het grootste park, of een route langs een rivier. Het loopt prettig en ik kan niet verdwalen. Mijn hotel boek ik dan daar in de buurt.

Hardlopen in Genua

Ook boek ik mijn hotel wel eens bewust verder van mijn werklocatie. Bijvoorbeeld de keren dat ik in Genua in Italië moest zijn. Genua vind ik zelf niet heel inspirerend en de stad is niet erg hardloop vriendelijk, maar de nabije omgeving daarentegen is prachtig. Ik had daar een huurauto tot mijn beschikking, waardoor ik flexibeler was in mijn verblijfslocatie daar. Zo boekte ik regelmatig het hotel Il Fiorile in Borghetto di Borbera, 5o kilometer buiten Genua. Ik zag bij de receptie een marathon medaille hangen en het leek mij dus een goed idee de eigenaar te vragen naar een mooie hardloop route. Voor ik het wist liep ik de volgende ochtend nog voor het ontbijt met de eigenaar, die een ultraloper bleek te zijn, een mooie 10 kilometer ronde.

hardloop route Italie.

Borghetto di Borbera, Italie

Hardlopen in Sydney

De keer dat ik voor werk naar Sydney moest, was het echt nodig mijn hotel dichtbij mijn werklocatie te boeken, en helaas was dit niet in het centrum van Sydney. Omdat dit mijn eerste, en misschien wel enige keer in Sydney was, wilde ik op zijn minst hardlopen in het park naast het beroemde Sydney Opera House. Zo ben ik op een ochtend om 6 uur ’s ochtends op de trein gestapt richting het centrum van Sydney. Waar ik heerlijk in de prachtige Royal Botanic Gardens welgeteld 3o minuten van mijn run in de zon kon genieten. Waarna ik vliegensvlug weer terug naar mijn hotel ben gegaan om te douchen en om te kleden, om om 8 uur klaar te staan om opgehaald te worden en aan het werk te gaan. Soms moet je er wat voor over hebben, maar het was het zeker waard.

hardloop route Sydney Opera House

Sydney, Australie

Hardlopen in Copenhagen

In Copenhagen heb ik een running sightseeing tour gedaan met Running Copenhagen. De ‘business tour’ was speciaal van 7 tot 8 uur in de ochtend, zodat je daarna op tijd naar je werk kunt. Iets voor zevenen ging ik mijn hotel uit richting het verzamelpunt in het centrum van Kopenhagen. Een uur lang lopen we langs alle iconische beelden en gebouwen, terwijl de gids al hardlopend alles verteld over hetgeen we onderweg tegenkomen. Na een uur hardgelopen te hebben heb ik de zon op zien komen, de stad zien ontwaken, en ben ik een heel stuk wijzer geworden van de cultuur en historie van deze prachtige stad. Echt een heerlijke start van de dag!

Copenhagen Running Tour.

Copenhagen Running Tour, Denemarken

Hardlopen in Nederland

Gelukkig is er ook dichterbij huis voldoende te beleven. Toen ik begon met hardlopen heb ik door het lopen mijn eigen buurt leren kennen. Eerst alleen mijn eigen straat en elke week kwam er een stukje bij. Het rondje van een paar kilometer werd al snel 5, en toen 10 kilometer. Totdat ik op Google maps rondes van 30+ kilometers aan het zoeken was. Een prachtige 30 kilometer route om te lopen is bijvoorbeeld van Amsterdam naar Zandvoort. Super leuk om op een mooie, liefst zonnige, dag te doen. Aan het eind duik je nog even de zee in en daarna kan je direct het terras op om onder het genot van een welverdiend hapje en drankje, in de avond de zon onder te zien gaan. Vervolgens pak je gewoon de trein naar huis.

Het mooie aan hardlopen vind ik de vrijheid die je erin hebt. Er is zoveel afwisseling mogelijk en er valt nog altijd van alles te ontdekken. Sinds kort heb ik het trailrunnen ontdekt en ik ben nu ook aan het bedenken of ik mee ga doen aan de coast to coast in Schotland volgend jaar. Ook kan ik nog steeds volop genieten van loopjes bij mij in de buurt waar ik loop in een bekende omgeving met bevriende hardloopmaatjes om me heen. Want hardlopen hoeft zeker geen individuele sport te zijn. Voor mij is het een van de meest sociale sporten die ik ken.

Waar geniet jij van bij het hardlopen? Ik ben erg benieuwd. Laat het me weten in de comments.