Hardlopen / TrailrunningRun

Het hardlopen weer oppakken

posted by Jessica - Eat.Run.Love. 15 februari 2018 2 Comments
Hardlopen weer oppakken

Sinds oktober heb ik erg weinig hard gelopen. Ik had er gewoon even niet zo’n zin meer in en wilde me focussen op CrossFit. Af en toe liep ik nog wel hoor, maar alleen wanneer ik er zin in had. Toen ik op Texel was, tijdens de kerstdagen, een keer ’s ochtends voor werk of op zondag als de zon scheen. Zonder doel, zonder tijd en zonder schema. Inmiddels heb ik besloten dat ik dit jaar weer een Olympische Triathlon (in het buitenland!) wil doen, dus ik ga ook langzaamaan het hardlopen, fietsen en zwemmen weer wat consequenter oppakken. Te beginnen met hardlopen. Maar zoals gezegd heb ik de afgelopen tijd weinig tot niet hard gelopen dus wil ik dit wel goed doen. Hoe ga ik het hardlopen weer oppakken? In deze blog een aantal tips, waar jij wellicht ook wat aan hebt als je het hardlopen weer wilt oppakken na een tijdje niet of minder te hebben hardgelopen.

Bouw weer rustig op

Een open deur misschien, maar dat je vorig jaar een halve marathon hebt gelopen betekent niet dat je dat nu weer zo uit je mouw (benen) schudt. Wanneer je een hele tijd niet of minder hebt hardgelopen is het slim om dit weer rustig op te bouwen om blessures te voorkomen. Grote kans dat je heel snel weer op je oude niveau zit, maar liever iets langzamer om je lichaam weer te laten wennen. Wanneer je sowieso veel sport – zoals ik – is het prima om de kilometers snel uit te bouwen. Maar wanneer je een tijd echt helemaal niks hebt gedaan, kun je misschien nog iets rustiger beginnen door bijvoorbeeld lopen en rennen af te wisselen.

Let op je looptechniek

Een tijd lang heb ik looptraining gehad, daar heb ik veel geleerd over mijn houding en techniek. Als je een tijdje niet hebt gelopen, is de kans groot dat je looptechniek wat minder mooi is. Let dus weer goed op je houding, pasfrequentie en kort grond contact. Door een goede looptechniek aan te houden, loop je ook makkelijker en sneller.

Gebruik een hardloopschema

Ondanks mijn vele jaren hardloopervaring vind ik het toch ook fijn om een hardloopschema te hebben. Zo weet ik zeker dat ik op een goede manier opbouw en niet te hard van stapel loop. Ook geeft het een houvast van het soort trainingen. Online kun je veel trainingen vinden, zo schreef ik zelf ook een keer een hardloopschema voor gevorderden. Door een hardloopschema te volgen, kun je het ook makkelijker toevoegen of wisselen met je andere trainingen. Zo vind ik het zelf fijn om een tempoloop en duurloop per week te doen omdat ik weet dat ik mijn explosieve en interval trainingen uit CrossFit haal.

Schrijf je in voor een leuke wedstrijd

Een goede stok achter de deur om het hardlopen weer op te pakken is om je in te schrijven voor een leuke wedstrijd. Bij mij werkt dat altijd om de trainingen weer op te pakken want ik wil ook niet onvoorbereid aan de start van de wedstrijd staan. De eerste wedstrijd waar ik me nu voor heb ingeschreven is de Zandvoort Circuit Run. Een wedstrijd die ik eigenlijk al jaren samen met een vriendin loop, waar ik altijd veel bekenden tegen kom en waarvan ik het parcours super leuk vind.

Wees lief voor jezelf

De kans is groot dat je van jezelf verwacht dat je binnen no time weer op je oude niveau zit. Dat is logisch, maar helemaal niet nodig. Wees een beetje lief voor jezelf en geef het de tijd. Lukt het even niet? Dan lukt het een volgende training wel weer. Veel plezier met (weer) hardlopen!

2 Comments

Eline 19 februari 2018 at 10:24

Ik ben sinds eergisteren ook weer beginnen hardlopen! Eerst met mijn dochtertje in de buggy maar dat was toch zwaar! :D halverwege maar beginnen met wandelen … (beter dan niets toch ? )
Gisteren gaf ik het een nieuwe poging & ben ik met mijn trouwe Ollie (bordercollie) 1,5 km gaan hardlopen. wel met tussendoor wandelen maar het begin is weer gemaakt ! Tussendoor thuis doe ik wel hoolahoepen omdat ik dit gewoon binnen kan doen & mijn dochtertje ondertussen in de gaten kan houden.

Reply
Jessica - Eat.Run.Love.
Jessica - Eat.Run.Love. 19 februari 2018 at 22:32

Super goed bezig zo te horen! En het is sowieso verstandig om na een zwangerschap het sporten weer rustig op te pakken.

Reply

Leave a Comment