Hardlopen / TrailrunningRun

Hardlopen na een blessure

posted by Jessica - Eat.Run.Love. 25 april 2018 2 Comments
Hardlopen na een blessure

Toen er een uitnodiging voor de Zandvoort Circuit Run op de spreekwoordelijke deurmat viel, zei ik direct ja. Deze run doe ik al een aantal jaar en vind ik altijd erg leuk om te doen. Veel bekenden, een leuke route en een mooie afstand. Voorafgaand aan de 2018 editie heb ik erg weinig hardgelopen. Maar ik liep wel af en toe en ik trainde sowieso veel. Die 12 km zou me dus wel lukken. Die lukte ook, maar mijn knie was er niet zo blij mee. Sinds de Zandvoort Circuit Run kamp ik dus met knieklachten en daar baal ik van. Aan de andere kant, het is echt mijn eigen schuld. Want 5 km is niet 12 km. Inmiddels zijn we een paar weken verder en wil ik het hardlopen weer rustig opbouwen. En dat moet wel, want de eerste keer liep ik 3 km en had ik direct weer last van mijn knie. In deze blog een aantal tips om hardlopen na een blessure weer op te pakken. Deze tips werken niet alleen na knieklachten, maar ook na andere klachten.

Ga niet helemaal niets doen

Allereerst; ga niet helemaal niets doen. Daar wordt niemand beter van. In mijn geval is mijn knie overbelast, dus kan ik prima nog af en toe wat doen alleen niet op zo’n intensief niveau. Ik probeer bijna dagelijks een wandeling te maken waarmee ik op lage intensiteit mijn knie belast en regelmatig te fietsen.

Houd een rustig tempo aan

Wanneer je net als ik altijd veel hebt hardgelopen en nog steeds veel traint, is het heel verleidelijk om direct weer hard van start te gaan. Met de conditie en ervaring is niks mis namelijk. Niet doen, want daarmee belast je de blessuregevoelige plek te zwaar. Hardlopen is een vrij belastende sport, dus het belangrijk om dit rustig op te bouwen. Probeer daarbij ook korte pasjes te nemen, dit kan de impact van je voetlanding verkleinen.

Loop volgens een hardloopschema

Een hardloopschema kan hier heel goed bij helpen. Daarmee loop je namelijk niet te hard van stapel als je je er aan houdt. Online kun je voldoende schema’s vinden of je kunt ook een schema voor jezelf maken. Vooral als je al ervaring hebt met hardlopen is dit een prima oplossing als je je er maar aan houdt. Dus niet direct weer 10km lopen, maar rustig opbouwen.

Neem voldoende rust

Train jij meerdere keren per week? Lekker blijven doen! Maar probeer twee dagen achter elkaar hardlopen zoveel mogelijk te vermijden. Idealiter zitten er zelfs 2 dagen tussen. Belangrijk om jouw lichaam weer te laten wennen aan het hardlopen en deze de tijd geven om te herstellen. Rust is hierbij het codewoord.

Wees lief voor jezelf

Daarmee bedoel ik dat we (en dan praat ik over mezelf) wel eens een goede nazorg vergeten: even koelen, stretchen, goed slapen etc. Lief zijn voor jezelf en je lichaam zorgt ervoor dat je sneller herstelt en geen terugval krijgt. Voelt de plek waar je een blessure hebt (gehad) een beetje overbelast? Koel hem met een icepak. Zorg sowieso voor een goede cooling down na een training en doe eventueel wat rekoefeningen.

Draag goede hardloopschoenen

Hardloopschoenen zijn misschien wel het aller belangrijkste van je hardloopoutfit. De verkeerde hardloopschoenen kan juist een blessure stimuleren. Het is slim om in een hardloopspeciaalzaak jezelf nieuwe schoenen te laten aanmeten als je niet zeker weten of je op goede schoenen loopt. In deze blog geef ik ook een aantal tips!

Foto door Barbellphotography

2 Comments

Lisanne 28 april 2018 at 11:47

Zelf heb ik ook last van een blessure. I.v.m. te weinig rust is dit nooit helemaal genezen. Daarom heb ik op advies van mijn fysio een brace aangeschaft. Werkt perfect!

Reply
Jessica - Eat.Run.Love.
Jessica - Eat.Run.Love. 28 april 2018 at 22:52

Ik zou daar eerlijk gezegd wel mee oppassen. Een brace zorgt er namelijk ook voor dat je spieren nooit meer gewend raken aan volledige belasting. Je kunt in mijn ogen beter gericht trainen om de spieren rondom de blessure sterker te maken in plaats van een brace te gebruiken. Maar dat is slechts mijn mening :)

Reply

Leave a Comment