Hardlopen / TrailrunningSport

Mooiweerlopers: meer kans op blessures

posted by Nils - Loopwijzer 18 april 2017 0 comments
Hardlopen met mooi weer

♦ Blog geschreven door Nils 

Sinds een paar weken kan de mooiweerloper er weer op uit!

Ineens zie je overal veel meer lopers. Nog even snel afvallen voor het strand, of gewoon lekker lopen in het zonnetje. En geef ze ongelijk, niets lekkerder dan met mooi weer te lopen! Maar pas op…. het leven van hardlopers is al gevaarlijk door blessures die op de loer liggen en dit geldt nog meer voor de mooiweerloper! Je spieren en pezen moeten wennen aan de belasting van hardlopen: in een half uurtje maak je makkelijk 5000 passen en je lichaam moet die klappen opvangen. Als je na je winterslaap in ene weer hard van stapel loopt is het vragen om problemen, jammer en niet nodig! Ben jij een typische mooiweerloper? Lees dan snel verder!

Wat kun je doen?

Loop niet te snel.

De meeste mooiweerlopers gaan gelijk te hard. Snel hardlopen is de kortste weg naar blessures! Beter is om de eerste paar keer echt langzaam te lopen en je lichaam weer te laten wennen aan het lopen, die snelheid komt later wel.

Langzaam hardlopen

Dit doe je met kleine ritmische pasjes terwijl je jezelf lang maakt (niet inzakken) en de grond kort raakt. Dat is best lastig en daarom doen veel  lopers dit niet, ik zou het toch doen!

Rustig opbouwen en luisteren naar je lichaam

Als je een tijd niet hebt gelopen en je liep voorheen bijvoorbeeld 10 kilometer, ga dan niet gelijk weer 10 km lopen. Beter begin je dan met een paar keer een kilometer met daartussen telkens even wandelen en bouw je kilometers daarna langzaam op.

Plannen op geleide van de reactie

Belangrijk is hoe je je voelt na de eerste mooiweertrainingen. Heb je spierpijn of andere pijntjes: ga pas weer lopen wanneer je hiervan hersteld bent. Op basis van de reactie van je lichaam op de training kies je of je gaat uitbouwen (telkens 10% per training erbij tot je oude niveau is prima), ongeveer hetzelfde doen, of een stapje terug doet.

Hardlopen met mooi weer

De belangrijkste training is…. de volgende

Hou in gedachten dat de volgende de belangrijkste training is! Wat je dus niet wil is te veel doen, daarvan pijntjes krijgen met als gevolg dat je een volgende keer niet lekker kunt lopen.

Loop op goede schoenen

Hebben je schoenen een winter in de kast gestaan is er kans dat ze niet meer optimaal functioneren. Een schoen gaat gemiddeld 1 jaar mee, of minder als je er veel op loopt door slijtage. Ook als schoenen er nog goed uitzien kan na verloop van tijd de demping onvoldoende zijn geworden. Beknibbel niet op je schoenen!

Zonnebrand en drinken

Je bent een mooiweerloper dus grote kans dat de zon schijnt :) Bescherm je huid tegen de zon en drink voldoende voor, tijdens en na je training. Je verliest snel vocht wanneer je loopt met mooi weer!

Doe eens gek

En tenslotte, overweeg de volgende winter af en toe te lopen. Dat kan ook best lekker zijn. Als je dit, eventueel op een laag pitje, blijft doen zal je veel progressie boeken door de continuïteit in je trainingen. Wordt het dan weer mooi weer dan zal je nog meer genieten met het mooie weer want je hoeft niet opnieuw te beginnen, loopt makkelijker, bent sneller en gaat verder.

Ben jij een mooiweerloper? Laat in een reactie weten waarom jij je hardloopschoenen in (winter) en uit (mooi weer) de kast te haalt!

Geniet van het mooie weer, rustig aan blijf heel,

Nils

Misschien vind je deze artikelen ook leuk

Leave a Comment