Hardlopen / TrailrunningRun

Hardlopen in de regen; doen!

posted by Jessica - Eat.Run.Love. 13 december 2016 4 Comments
hardlopen in de regen

Ik houd van hardlopen in de winter, heerlijk wanneer het een paar graden is en een zonnetje schijnt. Maar hardlopen in de regen? Nee bedankt. Als ik droog wegga en het gaat onderweg regenen dan vind ik het niet zo erg, maar wanneer ik met regen weg moet gaan, blijf ik toch liever thuis. Niet slim, want het is juist goed om in de regen te gaan hardlopen! Uit Japans onderzoek blijkt dat het energieverbruik omhoog gaat als je loopt op een koude dag met regen. Now we are talking.

Japanse wetenschappers hebben zeven gezonde mannen op een loopband in een klimaatkamer gezet. De heren liepen in totaal twee sessies van elk 30 minuten op gematigde intensiteit, één sessie met regen en de andere zonder. De regensessie simuleerde een flinke plensbui van 40 millimeter per uur. Eén van de resultaten was dat de gemiddelde temperatuur van de huid tijdens de regenworkout aanzienlijk lager was dan tijdens de droge sessie. Logisch, maar al met al concludeerden ze ook dat het energieverbruik omhoog gaat tijdens een workout in koude omstandigheden. (Bron: Runnersweb).

hardlopen in de regen

Tips voor hardlopen in de regen

Wil jij voorkomen dat je op de bank blijft hangen als het regent? Hierbij een paar tips waarbij hardlopen in de regen wellicht wat makkelijker wordt.

Spreek af om samen te gaan. Wanneer je hebt afgesproken met iemand om te gaan rennen, zul je toch minder snel afzeggen. Zo had ik laatst met Manon afgesproken en kwam het met bakken uit de hemel. We gingen toch en uiteindelijk viel het stiekem best wel mee.

Investeer in de juiste hardloopkleding. In de winter met regenachtige omstandigheden is het slim om de juiste kleding te dragen. Zo ben je in elke omstandigheid beschermt. Wanneer het regent is het in ieder geval handig om een petje te dragen zodat je geen water in je ogen krijgt. Ook is een waterafstotend jasje handig. Bedenk je wel dat geen enkel jasje 100% waterdicht is, dat is onmogelijk want dan ademt de kleding niet meer. In de winter heb je ook veel hardloopschoenen met een shield die beschermen tegen wind en regen. En bedenk dat je telefoon nat kan worden dus doe er een plastic zakje of waterdicht hoesje omheen.

Bedenk met jezelf af hoeveel buitentrainingen je wilt volbrengen. Zijn dit er drie? Ga dan ook drie keer naar buiten. Je kunt best een training doorschuiven, maar als het de volgende dag weer regent heb je geen excuus meer. Of bedenk heel goed met welke training je de geplande training kunt vervangen. Een training op een loopband? Een thuisworkout met touwtje springen en kettlebell oefeningen?

Ga in de ochtend. Dit klinkt heel gek, maar op de één of andere manier vind ik het weer ’s ochtends altijd minder relevant dan ’s avonds. ’s Avonds weet ik al hoe koud het is, of hoe hard het regent dus dan kan ik genoeg excuses bedenken. Maar ’s ochtends spring ik direct vanuit mijn bed naar buiten.

hardlopen in de regen

4 Comments

Nienke 13 september 2017 at 10:44

Aller eerst super leuke blog, ik ben een fan van in de ochtend hardlopen of sporten in het algemeen. Je hebt voor de rest van de dag zo veel energie. Welke legging draag je in de laatste foto? Deze vind ik namelijk echt super tof, vet patroon.

Reply
Jessica - Eat.Run.Love.
Jessica - Eat.Run.Love. 13 september 2017 at 22:00

Dank je wel, leuk om te horen! De legging is van Asics!

Reply
Sarah 14 december 2016 at 10:04

Helemaal waar. Het geeft nog meer energie en voldoening achteraf !

Reply
Patty 13 december 2016 at 08:36

Leuke tips! Vooral: ga in de ochtend (ok en stiekem de nieuwe kleren ghehe). Ja dat vind ik ook, en lekker ook dat je dan gewoon energie voor de hele dag hebt :)! Stond vanochtend ook lekker om 6u buiten voor een klein rondje. Lekkere warme douche erna en klaar met 100% energie voor de hele dag!

Reply

Leave a Comment