Hardlopen / TrailrunningRun

Hardlopen; hoeveel lagen draag je?

posted by Jessica - Eat.Run.Love. 25 november 2016 5 Comments
hardlopen hoeveel lagen

Je zit thuis onder een dekentje als je je zelf toch een schop onder je kont geeft om te gaan hardlopen. Omdat je het koud hebt, besluit je meerdere lagen aan te trekken voordat je naar buiten stapt. Binnen no time heb je het bloedheet en heb je spijt dat je dat extra jasje hebt aangetrokken. Vooral tijdens de overgang naar de herfst/winter is het lastig in te schatten welke hardloopkleding je moet dragen. Het is wel belangrijk om de juiste kleding te dragen anders ben je er al snel klaar mee. Gelukkig is er een handig ezelsbruggetje voor.

Lees ook: Wat trek je aan bij welke temperatuur met hardlopen

Functionele kleding

Stiekem bekijk ik altijd eerst welke broek en jasje of shirt ik aantrek, gewoon omdat ik er ook leuk uit wil zien. Maar net zo belangrijk is de onderkleding die je draagt, daar ben ik inmiddels wel achter. Functionele kleding is voor iedereen – professioneel atleet of recreatief hardloper – belangrijk. Afhankelijk van het weer en het doel waarvoor ze gebruikt wordt, kan functionele kleding waterafstotend, winddicht, ademend, warmte regulerend, verwarmend of verkoelend zijn. Deze verschillende eigenschappen kunnen met elke weertype een rol spelen. De juiste combinatie zorgt ervoor dat jij je prettig voelt en goed kunt presteren.

Functionele kleding zorgt er meestal voor dat transpiratievocht goed wordt afgevoerd en je huid droog blijft door het gebruik van speciale materialen. Aan de andere kant heeft functionele kleding vaak het vermogen om warme lucht te isoleren waardoor je lichaam warm blijft. Ook worden er zo min mogelijk naden gebruikt om te voorkomen dat deze gaan irriteren. En, niet geheel onbelangrijk, de kleding is elastisch voor een optimale bewegingsvrijheid.

hardlopen hoeveel lagen

Drielagenprincipe

Odlo, maar ook andere hardloopmerken, maken gebruik van het drie lagensysteem om te zorgen voor optimale vochtafvoer, regeling van de lichaamstemperatuur en bescherming tegen alle weersomstandigheden.

Baselayer – vochtafvoer

Begin altijd met onderste laag die rechtstreeks in contact staat met de huid. Deze is bepalend voor de functie van andere lagen en zorgt ervoor dat het vocht van de huid wordt afgevoerd zodat sporters zich ondanks het zweten toch goed voelen.

Midlayer – warmteregulatie

De middenlaag wordt gebruik om de temperatuur optimaal te regelen. Deze fuctioneert als overgangslaag en is vooral toegespitst op isolatie en vochtafvoer tussen de basislaag en buitenlaag.

Outerlayer – bescherming

De buitenste laag beschermt het lichaam tegen de weersomstandigheden. Voor die laag worden hoogtechnologische materialen gebruikt, die waterafstotend en/of winddicht kunnen zijn. Om de functionaliteit van het lagenprincipe te kunnen garanderen moet de zogenaamde buitenste laag bovendien ook ademend zijn. Ingewerkte ventilatiezones verbeteren de vocht- en temperatuurregulatie.

Afhankelijk van het weer en de temperatuur bepaal je wat je aantrekt. Vaak draag je de drie lagen alleen als het echt heel koud is. Een tussenlaag kan in veel gevallen ook prima als bovenlaag.

hardlopen hoeveel lagen

Op de foto’s draag ik een hardloopvest, hardloophoody en tight van Odlo. Het hardloopvest is perfect voor koude ochtenden met warme PrimaLoft®-isolatie aan de voorkant wat er voor zorgt dat het vestje winddicht is. Ook op een regenachtige ochtend werkt dit prima, je lichaam blijft relatief droog! De blauwe hardloophoody is een tussenlaag op koude dagen of een bovenlaag met wat warmere temperaturen. Onder dit shirt draag je dus nog een onderlaag.

Bron informatie: Odlo

image_print

5 Comments

hanne 25 november 2016 at 14:26

haha heel herkenbaar, opzien tegen de koude, veel te warm aankleden en spijt na de eerste kilometers. zeker aan het begin van de winter, na enkele keren weet ik wel weer dat ik mezelf makkelijk warm loop. (en stiekem vind ik lopen in de winter echt heerlijk, en heb écht het gevoel er sterker van te worden). het enige waar ik last van blijf hebben zijn koude handen, ondanks loophandschoenen… soms echt pijnlijk. wat doe jij hieraan Jessica?

Reply
Jessica - Eat.Run.Love.
Jessica - Eat.Run.Love. 26 november 2016 at 13:22

Oei dat vind ik lastig. Ik heb zelf ook koude handen maar die worden na verloop van tijd wel warm. Dikkere handschoenen proberen? Of voor je start vast even masseren zodat de doorbloeding goed op gang komt?

Reply
hanne 26 november 2016 at 15:42

dikkere handschoenen helpen niet veel – en mijn handen worden onderweg juist kouder (itt de rest) maar misschien inderdaad wat vaker schudden om de doorbloeding goed te houden. merci !

Reply
Peter 3 januari 2017 at 16:34

Hoi Hanne,

Ken het probleem. Heb zelf bij het handbiken in de winter gauw last van pijnlijk koude handen ivm neuropathie. Ik heb destijds van Gerbing elektrisch verwarmde handschoenen gekocht. Geen centje pijn meer, letterlijk!
Ik zag net dat ze inmiddels ook fietshandschoenen hebben ontwikkeld, welke wat minder plomp qua model zijn. Misschien dat het wat voor je is? Kijk maar eens op http://www.verwarmdehandschoen.nl bij de C7 fietshandschoen.
Behoorlijk prijskaartje, maar ik heb daarvoor al een smak geld uitgegeven aan handschoenen die het steeds niet waren. En kwalitatief zijn ze onverslijtbaar.

Reply
Jessica - Eat.Run.Love.
Jessica - Eat.Run.Love. 3 januari 2017 at 21:18

Wat een goede tip, hoorde laats ook iemand over deze handschoenen! Zelf geen ervaring mee, maar klinkt heerlijk.

Leave a Comment