Hardlopen / TrailrunningRunTriathlon

Hardlopen en zwemmen goede combinatie

posted by Jessica - Eat.Run.Love. 5 november 2016 1 Comment
hardlopen en zwemmen

Hardlopen en zwemmen gaat echt perfect samen, misschien dat het daarom ook niet zo gek is dat een triathlon zo leuk is! Zwemmen vult hardlopen perfect aan op allerlei vlakken. Zo is het een perfecte hersteltraining, maar kun je jezelf ook goed in het zweet werken.

Betere ademhaling

Ik weet niet hoe het met jullie zit, maar als ik een paar baantjes op tempo zwem ben ik binnen no time buiten adem. Dit kun je uiteraard trainen, dus door vaker te zwemmen wennen je longen aan het kort en snel ademen wat nodig is om een borstcrawl te kunnen doen. Voordeel? Je hebt hier ook profijt van bij het hardlopen! Onderzoek heeft aangetoond dat je loopcapaciteit met zes procent stijgt na slechts twaalf zwembadsessies. (Bron: Scandinavian Journal of Medicine and Science in Sport).

Sterkere loopspieren

Al eerder schreef ik dat zwemmen een full body workout is, je moet je volledige lichaam zelf aan het werk zetten om vooruit te komen in het water. Constante beenslagen vragen om krachtige slagen wat weer zorgt voor sterke benen en billen. Daarnaast wil je zo vlak mogelijk in het water blijven liggen en dat vraag om aanspanning van het bovenlichaam en de corespieren. Beiden zorgen voor een grotere spieruithoudingsvermogen en meer kracht.

Sneller herstel

Moe van het hardlopen? Spierpijn of een blessure? Of gewoon geen zin om te gaan hardlopen? Ga eens zwemmen! Ondanks dat het een lage impact heeft op je spieren is het een goede vorm van het trainen van je bloedsomloop en de longen. Na een kwartiertje in het water ontspannen de spieren waardoor je vloeiender kunt bewegen, dit levert positief effect op een herstel. En nog een ander bijkomend voordeel: met een half uurtje zwemmen verbrand je al snel ruim 250 calorieën. Dat gaat snel!

Soepel en flexibel lichaam

Yoga is goed voor een flexibel lichaam, maar zwemmen is dat ook! Naast dat de spieren heel goed kunnen ontspannen is zwemmen ook een goede mobiliteitstraining. Je gebruikt je hele lichaam voor een volledig uitgevoerde beweging en strekt je lichaam helemaal uit voordat je naar een volgende slag gaat. Vooral de enkels worden ook erg soepel, waar je profijt van hebt bij het hardlopen.

image_print

1 Comment

Linda 5 november 2016 at 08:35

Dat komt goed uit! Ik zwem al m’n hele leven en ben pas dit jaar begonnen met hardlopen en fietsen (en pilates). Ik merkte inderdaad dat hardlopen conditioneel niet zo’n probleem was, eerder mijn lichaam dat moest wennen aan een andere belasting. Nadeel is wel dat ik echt geen hersteltraining kan doen met zwemmen. Als ik eenmaal in het water lig, wil ik knallen! :)

Reply

Leave a Comment