Hardlopen / TrailrunningRun

Hardlopen in de winter met goede voorbereiding

posted by Jessica - Eat.Run.Love. 26 december 2014 1 Comment
hardlopen winterweer

Het lijkt er op dat het nu echt wat kouder gaat worden met kans op matige vorst en sneeuw. Vorig jaar deelde ik al de voordelen van hardlopen in de vrieskou, zo loop je sneller, maakt de kou je blijer en krijg je minder stress. Maar hardlopen in de winter vergt wel iets andere voorbereiding dan hardlopen in de zomer. Hoe bereid je je voor op een run in de kou?

1. Doe binnen een warming-up
Wanneer je binnen een warming-up doet, zorg je er voor dat je lichaam al warm wordt en het makkelijker is om buiten de kou te trotseren en direct te gaan rennen. Een aantal opties om binnen op te warmen? Knieheffen, jumping jacks & joggen op de plaats, touwtje springen, de trap een paar keer op en af rennen.

2. Trek de juiste kleren aan
Kleed je zeker niet te warm aan, twee lagen zijn vaak voldoende ook al voelt het koud aan. Pas bij temperaturen rond het vriespunt of daaronder trek ik drie lagen aan. Kies in ieder geval voor dunne, ademende lagen en vermijd fleece (ook al is dit heel aantrekkelijk omdat het lekker warm is, door de dikke fleece stof kan je lichaam zijn warmte totaal niet afvoeren). Een windbreaker kan met snijdende wind er fijn zijn; het is even een investering, maar geloof mij je hebt er echt wat aan! Nu begint de sale overal weer, dus een goed moment om te gaan shoppen! Ook is een muts of hoofdband het overwegen waard, wanneer je hoofd warm is, blijft je lichaam vaak ook warmer. Ik heb zelf altijd snel last van koude, pijnlijke oren dus doe al snel een hoofdband om.

3. Bekijk de windrichting
Niks is zo vervelend als tegen de wind in rennen als je al moe bent. Het is een stuk makkelijker om de run te beginnen met tegenwind, en terug te lopen met de wind in de rug. Ook zorgt dit ervoor dat je het minder koud krijgt als je aan het zweten bent (denk aan een bezweet voorhoofd en daar blaast koude wind vol tegenaan).

4. Hydrateren!
Mensen vergeten in de winter wel eens voldoende te drinken omdat het koud is, maar ook in de winter is het belangrijk om je lichaam te hydrateren. Ik schreef daar al vaker een artikel over. Persoonlijk vind ik het niet nodig om met een bidon te gaan lopen, maar zorg ervoor dat je voor je de deur uit gaat een glas water drinkt en direct als je terugkomt weer. Ga je een lange afstand lopen? Kijk dan of je onderweg een kraantje tegenkomt, of koop een drankje bij een tankstation of supermarkt.

5. Neem een koffie vooraf en een warme chocolademelk achteraf
Dat klinkt als een feestje toch? Koffie kan voor een prestatieverbetering en beter uithoudingsvermogen zorgen. Daarnaast geeft het wat warmte aan je lichaam voor je de kou gaat trotseren. Chocolademelk achteraf kan een goede hersteldrank zijn door de proteïne. Het is niet persé beter dan andere sportdranken, maar heeft zeker geen verkeerde invloed. Natuurlijk is het wel het lekkerste om zelf een chocolademelk te maken, recept volgt dan ook nog!

Heb je echt geen zin om naar buiten te gaan? Ga dan op de loopband! Het grote voordeel van loopbanden zijn dat je goed intervaltrainingen kunt doen. Daarnaast kun je exact bepaalde snelheden lopen. Persoonlijk vind ik binnen trainen op een loopband helemaal niks, maar er zijn mensen die het heerlijk vinden in de winter. Ook geen zin in de loopband? Ga gewoon naar buiten, van uitstel komt afstel. Je loopt jezelf heel snel warm en je zult jezelf dankbaar zijn na de run! 

Hebben jullie nog goede tips om in de winter hard te lopen? 

image_print

1 Comment

Wat trek je aan bij welke temperatuur met hardlopen? - Eat.Run.Love. 3 januari 2016 at 20:51

[…] Hardlopen in de winter met een goede voorbereiding […]

Reply

Leave a Comment