Hardlopen / TrailrunningRun

Hardloopsleur voorkomen

posted by Jessica - Eat.Run.Love. 12 januari 2016 5 Comments
Hardloopsleur voorkomen

Ken je dat? Dat je even geen zin hebt in je standaard rondje door het park? Mij overkomt het de laatste tijd steeds vaker. Het rondje door het park en inmiddels ook de stad heb ik wel gezien. Ik ben op zoek naar iets nieuws, meer uitdaging. De lange afstanden heb ik losgelaten, ik wil meer trainen op snelheid en kracht. Daarom begin ik op 19 januari aan een hardloopcursus sneller worden, maar zoek ik ook meer variatie in het hardlopen op. Hiermee probeer ik een hardloopsleur te voorkomen. Ben jij daar ook naar op zoek? Lees dan zeker even verder!

Trailrunning

Trailrunning is eigenlijk niets meer en niets minder dan off-road hardlopen. Dit varieert van dwars door de bossen, duinen of een onverhard pad in het park. Eigenlijk is het dus helemaal niet zo ingewikkeld en heb je er niet veel meer voor nodig dan je eigen hardloopschoenen. Doordat je off road traint, gaat het bij trailrunning niet om snelheid, maar ook niet om tijd en afstand. Het idee van trailrunning is dat je gewoon lekker gaat lopen, en je ziet wel waar je eindigt. Het leukste is natuurlijk om dit in een mooie, natuurlijke omgeving te doen zodat je trailrunning optimaal ervaart. Deel je trail met een everzwijn of hert in plaats van toeterende auto’s of bellende fietsers.

Persoonlijk vind ik trailrunning te gek. Doordat je in een natuur bent, ontspan je beter en vliegt de tijd voor bij. Voor je het weet heb je een flinke afstand te pakken, terwijl je niks anders doet dan op de natuur letten. Ultiem genieten! Andere voordelen van trailrunning zijn dat je jezelf nog meer uitdaagt en kracht en balans opbouwt door de ongelijke ondergronden.

Zelf wil ik dit jaar ook proberen om een paar trails te lopen, en zeker in het weekend vaker naar de bossen of duinen te gaan. Het kost alleen wat meer tijd dan je standaard rondje.

Kleine kanttekening is wel dat je niet te hard van stapel moet lopen, kies niet direct de zwaarste of langste trails maar bouw rustig op. Je gebruikt je spieren op een andere manier als op onverharde wegen. Over klimmen en afdalen nog niet eens gesproken. Wanneer je zeker weet dat je vaker wilt graan trailen, is het een idee om een paar trailrunschoenen aan te schaffen. Deze hebben extra grip en extra bescherming.

Hardlopen in de bergen

In het verlengde van trailrunning kun je ook expliciet kiezen voor hardlopen in de bergen, de nadruk komt nu te liggen op stijgen en dalen. Lange en steile bergroutes vragen veel van je concentratie. Het gaat minder om het tempo en meer om het overwinnen van uitdagende routes. Techniek is erg belangrijk bij hardlopen in de bergen. Een paar weken geleden schreef ik een artikel over heuveltraining, lees dat nog even terug als je dit interessant vindt!

Rondom Schoorl vind je hoogteuitdagingen, maar ook de Utrechtse Heuvelrug is top. In de buurt van Amsterdam is de heuvel in het Amsterdamse Bos natuurlijk een optie. Maar voor het echte werk, zul je verder naar het zuiden moeten afzoeken. In de bergen kun je het beste altijd trailrunningschoenen dragen met extra grip voor steile afdalingen. Bij trailschoenen is de tractie grof en bij de voorkant naar achteren gericht zodat je bergopwaarts veel tractie hebt. Bij de hiel heb je juist het tegenovergestelde, zodat je bij het dalen kunt remmen met de hakken.

Obstacle en survival runs

Ben je niets vies van een beetje modder, dan moet je zeker een keer een obstacle of survival run proberen. Bij een obstacle run ren je van de ene uitdaging naar de volgende uitdaging het parcours af. Hardlopen in de modder staat vaak in het teken van plezier en “overleven”. Er zijn veel verschillende soorten obstacle runs, maar de Strong Viking Run en Mud Masters zijn toegankelijke runs met afstanden vanaf 6km.

Bij een survival run gaat het er allemaal net wat zwaarder aan toe. De obstakels zijn vaak hoger, dus je hebt vaak meer ervaring, lef en techniek nodig.

Omdat er bij obstacle runs vaak veel modder en water aan de pas komt, is het een idee om niet je allernieuwste hardloopschoenen en -kleding aan te trekken. Ook is strakke hardloopkleding vaak handiger dan loszittende omdat anders alles zo gaat plakken. En zonde als het kapot gaat!

Bron informatie: Asics Keep Track

5 Comments

Sonja Diane 13 januari 2016 at 08:19

Het lijkt me zo leuk om een keer een trail te doen! Maar op een of ander manier ben ik altijd bang dat ik me verstap op ongelijkmatige grond, dus het is er eigenlijk nog nooit van gekomen….misschien dit jaar toch maar een keer proberen ☺️

Reply
Jessica - Eat.Run.Love.
Jessica - Eat.Run.Love. 14 januari 2016 at 23:12

Zou ik zeker niet bang voor zijn hoor! Je loopt sowieso een stuk langzamer dan een normale run, en het is gewoon erg leuk :)

Reply
Ruurdje 12 januari 2016 at 21:23

Mijn ‘goede voornemen’ voor 2016 is om elke maand op een leuke, andere, originele manier te gaan rennen. Iets met bossen en obstakels staat daarbij zeker op het lijstje!

Reply
Jessica - Eat.Run.Love.
Jessica - Eat.Run.Love. 12 januari 2016 at 21:33

Goed idee! Staat ook op mijn to do lijstje! Houd je me op de hoogte hoe het gaat?

Reply
Ruurdje 17 januari 2016 at 22:40

Ik houdt ’t bij op mijn blog! :)

Reply

Leave a Comment