Hardlopen / TrailrunningRun

Hardloopschema voor gevorderden

posted by Jessica - Eat.Run.Love. 16 februari 2016 14 Comments
zandvoort circuit run

Elk jaar begin ik aan het begin van het jaar al na te denken over de wedstrijden die ik zou willen lopen. Dit jaar besloot ik dat ik 10km in 45 minuten wilde gaan lopen. Ik heb nog niet dé wedstrijd gevonden waar ik dat moet gaan doen, maar ik ben wel een leuk lijstje aan het verzamelen van wedstrijden die ik wil gaan lopen. Onderaan mijn blog zien jullie ook altijd welke wedstrijden op de planning staan, zo zijn de twee eerstvolgende de 5bergenloop – een relatief klein loopje op de Utrechtse Heuvelrug – en de Runner’s World Zandvoort Circuit Run – een jaarlijkse terugkerende run in Zandvoort, op het circuit en op het strand.

Om mijn doel ook daadwerkelijk te behalen ben ik in januari begonnen met hardlooptrainingen bij Running Holland. Dit zijn wekelijkse trainingen van 1,5 uur die bestaan uit techniek en intervallen. Pittige trainingen, waar ik niet altijd zin in heb, maar waar ik wel altijd van voldaan thuis kom. Vorige week heb ik mijn hardloopschema ontvangen die ik de komende weken ga volgen en omdat ik toevallig laatst een vraag kreeg of ik weer eens een hardloopschema wil delen leek het mij leuk om deze als basis aan te houden voor een hardloopschema die jullie kunnen volgen. Het is een schema voor gevorderden lopers van 10 weken. Om dit schema te kunnen doen, moet je minimaal 60 minuten aan een gesloten kunnen lopen. Het is een pittig schema, dus houdt daar rekening mee. Wanneer je minder tot geen ervaring met hardlopen heb, adviseer ik je dit schema te bekijken!

Je kunt starten in week 1 of samen met mij lopen en dan kun je in week 3 starten. Woon je in Amsterdam, dan vind je het wellicht leuk om een keer mee te trainen tijdens een intervaltraining? Laat mij dat dan zeker weten, dan neem ik je een keer mee! Omdat regelmatig wedstrijdjes lopen er voor zorgt dat je sneller gaat lopen, mag ik ook nog eens twee startbewijzen weggeven voor de Runner’s World Zandvoort Circuit Run van 12km. Hoe leuk is dat! Laat mij weten wat jouw einddoel is voor dit jaar, en wie weet ontvang jij deze twee startbewijzen.

zandvoort circuit run

En dan nu naar het hardloopschema! Het is handig om van jezelf te weten wat je maximale hartslag is, en welke hartslag je in welke zone hebt. Weet je niet hoe dat precies werkt, lees dan de blog van Dave even terug over het trainen volgens Zoladz. Omdat ik het enorm belangrijk vind om naast hardlopen ook nog krachttraining te doen om sterker te worden, heb ik ook daar suggesties voor toegevoegd in het schema. Zelf doe ik drie keer per week aan krachttraining/crossfit, maar ik begrijp dat dat niet voor iedereen is weggelegd. Wanneer je nog een extra keer wilt trainen, pak dan de zaterdag/zondag er extra bij.

hardloopschema

Klik op het schema voor een uitvergroting en printbare PDF (opent in nieuw scherm)

Wie loopt er nog meer mee tijdens de Runner’s World Zandvoort Circuit Run? Of heb je nog geen startbewijs? Le Champion stelt twee startbewijzen beschikbaar voor lezers van Eat.Run.Love.! De Runner’s World Zandvoort Circuit Run is 12 km (5 km is ook mogelijk) en is een uitdagende run over het circuit van Zandvoort, het strand en door het centrum. Het weer is elk jaar weer een verrassing, zo was het vorig jaar behoorlijk koud, maar het jaar daarvoor 20 graden. Kans maken op de twee startbewijzen? Laat weten wat jouw einddoel is voor dit jaar, en wie weet staan we samen aan de start. Meedoen aan de winactie kan t/m zondag 28 februari.

image_print

14 Comments

Sigourney 4 maart 2016 at 08:02

Is er al bekend wie de startbewijzen heeft gewonnen!?

Reply
Veerle 28 februari 2016 at 23:52

Wat zou dit gaaf zijn. Na veel blessureleed en een niertransplantatie weer hard aan het trainen gegaan. Helaas met de nodige blessures, maar nu weer aan het opkrabbelen om in mei de vestingloop in Den Bosch de 10 te rennen. Mijn einddoel dit jaar? Hopelijk de 7 heuvelenloop, maar dat is puur afhankelijk wat blessures eventueel wel of niet doen.

Reply
Manon
Manon 20 februari 2016 at 12:42

Hey Jessica, wat leuk om te lezen. Mooi schema. Ik wil wel een keer een interval met je meedoen! :-)
Hoogstwaarschijnlijk ga ik een marathon lopen over ongeveer 8 weken… Dus ik moet echt weer aan de bak!
Loop jij dan een duurloopje met mij mee? Neem ik je mee naar de Amsterdamse Waterleidingduinen ;-)

Reply
Jessica - Eat.Run.Love.
Jessica - Eat.Run.Love. 21 februari 2016 at 00:41

Ja goed idee!! Welke marathon ga je lopen? Komende week ben ik voor mijn werk in het buitenland, maar laten we daarna even afspreken :)

Reply
Dikla 18 februari 2016 at 09:14

Ik wil graag meelopen met de Runner’s World Zandvoort Circuit Run! Samen met mijn beste vriendin Maaike, die me jaren geleden geïnspireerd heeft om te beginnen met hardlopen, wil ik deze zomer de Swissalpine marathon in Davos (Zwitserland) gaan lopen. Ik weet nog niet zeker welke afstand, twijfel tussen de 30 en de hele marathon, maar zo’n heuvelachtig parcours als in Zandvoort lijkt me een mooie training!

Reply
Maxim 17 februari 2016 at 15:45

Super fijn dat er in dit schema ook krachtsoefeningen staan! Ik ben nu bezig met een schema om mijn 10K te versnellen en hoop om deze in mei onder de 55min te lopen. De Zandvoort Circuit Run lijkt me heel erg leuk om te doen, een uitdaging net weer anders dan een normale race. Ik zou graag mijn lieve loopmaatje, dit dit jaar voor haar derde halve gaat, meenemen hierheen!

Reply
sanne 16 februari 2016 at 21:48

Fijn schema! ga ik proberen te combineren met het mijne, ik wil graag wat sterker en uiteraard sneller worden. Mijn doelen zijn 10km onder de 50min. en de halve van amsterdam weer lopen!

Reply
Daniella 16 februari 2016 at 15:12

Vorige week heb ik meegedaan aan de Acht van Apeldoorn en mijn volgende loop wordt de Zandvoort Circuit Run. Ik loop wel de 5 kilometer, omdat ik voor de 12 kilometer trainen in 4 weken nog iets te ambitieus vond. De vijf kilometer wil ik wel onder de 30 minuten lopen (een tijd die ik nog niet eerder heb gelopen). Verder ben ik dit jaar bij de dam-tot-dam loop en ik denk eraan om mezelf in te gaan schrijven voor een halve marathon. Liefs, Daniella

Reply
Margreet 16 februari 2016 at 13:22

Mooi schema! Zelf combineer ik hardlopen met bodypump en grit strength, maar het blijft kriebelen om crossfit eens te proberen.
Mijn einddoel voor dit jaar is een mooie tijd op de Bruggenloop in de december, nadat ik hem afgelopen jaar niet mee kon doen door een lopersknie en daarnaast de zorg voor mijn zieke man. Ik hoop stiekem op een Bruggenloop in 1.15u. Deze week heb ik een test bij een sportarts om oa mijn maximale hartslag, omslagpunt en hartslagzones te bepalen om zo effectiever te kunnen trainen.

Reply
Suzanne 16 februari 2016 at 09:50

12 km lijkt mij al een hele mooie uitdaging om mee te beginnen en dan hopelijk in augustus de dam tot dam met 16 km. Ik loop nu de 10 km maar net even iets meer erbij is natuurlijk altijd leuk. Deze 12 km lijkt mij hiervoor dus een mooie opstap !

Reply
Sigourney 16 februari 2016 at 09:42

Ik wil volgend jaar graag de Rotterdam marathon lopen! Daar ga ik dit jaar samen met mijn vader hard voor trainen. Doel is dan ook om eind van dit jaar al rond een goede 30 km te zitten, zodat ik goed voorbereid de marathon kan lopen. Met de twee startbewijzen neem ik mijn vriend mee die ook lekker kan hardlopen. Alleen heeft hij dan weer niet de ambitie voor de marathon, haha.

Reply
Sjoukje 16 februari 2016 at 09:35

Wat ontzettend leuk om jouw schema te zien! Ik combineer zelf ook hardlopen met crossfit en het blijft een uitdaging om een goed gebalanceerd trainingsschema te maken als je verschillende sporten doet. Mijn doel is om dit jaar mijn eerste marathon te lopen.

Reply
Eus 16 februari 2016 at 09:25

Ik loop pas sinds mei 2015, maar had de smaak meteen te pakken! Voor dit jaar staat dan ook de halve marathon in Eindhoven op het programma! Op en bij het circuit van Zandvoort lopen lijkt me echt geweldig! Eens iets anders dan racen, haha!

Reply
Anne 16 februari 2016 at 07:15

Yes! Bedankt voor het schema! Ziet er uitdagend uit en zin om mee te beginnen. Mijn doel is om dit jaar weer halve marathon te doen in Amsterdam en hopelijk in 1.45

Reply

Leave a Comment