Hardlopen / TrailrunningRun

Wat worden jouw hardloopdoelen in 2017?

posted by Jessica - Eat.Run.Love. 30 december 2016 7 Comments
Hardloopdoelen

Ik schrijf misschien wel iets minder over hardlopen, maar dat betekent niet dat ik er niet mee bezig ben. In 2016 trainde ik op snelheid en met succes want in november liep ik een PR op de 10km. Oké, niet helemaal het PR dat ik voor ogen had, maar wel een PR. Daarnaast heb ik het trailrunnen helemaal ontdekt, heerlijk dat het daar juist niet om snelheid gaat en je meer bezig bent met de omgeving. Bijna therapeutisch. Ik kan ontsnappen aan de drukte en ben gewoon even alleen (of samen met een hoop andere mensen, maar die zijn ook alleen) met de natuur. Momenteel loop ik wanneer ik daar zin in heb en wanneer ik daar tijd voor vrij wil maken. Dat betekent ook dat ik snelheid moet loslaten en dat vind ik stiekem nog best lastig, maar zolang ik mij vast houd aan mijn plan weet ik dat het allemaal goed komt. De focus ligt het komende kwartaal op CrossFit en omdat ik nu eenmaal geen superwoman ben, betekent dat dat hardlopen gewoon even wat minder focus krijgt. Gevolg is dat ik wat langzamer wordt. Dat is niet erg, want ik verwacht dat ik er alleen maar beter en sterker uit kom. Mijn plan voor het eerste kwartaal is dus gewoon om de deur uit te stappen wanneer ik daar zin in heb en lekker te gaan lopen, of in het weekend naar de bossen of duinen te rijden om daar mijn hoofd even helemaal leeg te maken.

ASICS typeert vier type hardlopers, ik ben benieuwd in welke jij je herkent!

Road runner

Veruit de grootste groep mensen loopt op de weg. Logisch want zodra je de voordeur opent, kun je van start. Een groot voordeel van hardlopen op de weg: het kan bijna altijd en overal. Daarbij zijn verharde paden vaak verlicht en loop je er niet vaak alleen. Ook kun je eindeloos variëren in afstand op de weg, of het nu gaat om een training of wedstrijd. Let wel op dat je hardlooptrainingen niet te eentonig worden.

Lees ook: Variatie in hardlopen

Hardloopdoelen

Lifestyle runners

Is hardlopen onderdeel van jouw healthy lifestyle? Mix jij hardlopen, crossfit en yoga net zo makkelijk in één week? En wat doe je als je een bankje, trap of railing ziet tijdens jouw rondje hardlopen? Ren jij er met een boog omheen? Of maak jij spontaan een flip over naast elk obstakel op de weg? Is een serie box jumps tussen de sprintjes door een heel normale uitdaging voor jou? Dan ben je een echte lifestyle runner. Bedenk voor je de deur uit gaat al welke oefeningen je onderweg wilt doen en stop daar ook op de juiste plekken voor.

Lees ook: Hardloop circuit training

Avonturiers

Trailrunning lijkt ver weg en ingewikkeld. Maar tegen de verwachting in kan off-road hardlopen ook bijna overal. Er loopt immers altijd wel een onverhard pad naast de weg, toch? Begin klein met het onverharde pad in het park. Of duik direct het avontuur in en kies voor het bos, de duinen of zelfs de bergen. Trek voor trailrunning wel iets langer de tijd uit want het tempo ligt vaak wat lager en het leukste is natuurlijk wel om echt naar een mooi natuurgebied te rijden. Ik heb het er in ieder geval graag voor over!

Lees ook: Tips na mijn eerste trailrun

Hardloopdoelen

Speed monster

Geniet jij van hard hardlopen? En telt voor jou elke seconde die je van jouw tijd afhaalt? Dan is jouw focus duidelijk snelheid. Bouw intervaltrainingen in in je schema, vaak werkt het nog wat beter om dit in een groepje te doen. Je gaat dan dieper en hebt de motivatie van je trainingsmaatjes. Tip: train je lichaam op meerdere manieren, dus wissel de weg af met trailrunning.

Lees ook: Verschillende vormen van intervaltraining

Wat worden jouw hardloopdoelen in 2017? Laat een reactie achter in de comments!

Credits hoofdfoto: Zout Fotografie

7 Comments

Inneke 3 januari 2017 at 11:47

Mijn hartloopdoelen voor dit jaar…
elke maand minstens 50km lopen
mijn eerste halve marathon (wedstrijd) lopen

veel succes met jouw doelen

Reply
Jessica - Eat.Run.Love.
Jessica - Eat.Run.Love. 3 januari 2017 at 21:20

Wauw, wat een mooie doelen! Moet vast helemaal goedkomen!

Reply
Angela 30 december 2016 at 21:33

Ik ben denk ik een combi van een road runner en een lifestyle runner. Hoewel momenteel de focus bij mij ligt op het versnellen.. ehh… 😂

Reply
Stefanie 30 december 2016 at 09:23

Mooie doelen! Ik ben ook heel benieuwd naar je crossfit goals!

Reply
Jessica - Eat.Run.Love.
Jessica - Eat.Run.Love. 30 december 2016 at 13:16

Begin volgende week daarover meer :) Maar heb een aantal hero WOD’s die ik volgend jaar graag RX wil kunnen en een aantal gymnastics :D

Reply
Hans van der Lans 30 december 2016 at 08:52

Eindelijk een Marathon onder de 6 Uur

Reply
Jessica - Eat.Run.Love.
Jessica - Eat.Run.Love. 30 december 2016 at 13:14

Dat is een mooi doel!

Reply

Leave a Comment