HealthRun

Grondmotorische eigenschappen

posted by Jessica - Eat.Run.Love. 30 augustus 2015 1 Comment
grondmotorische eigenschappen

Vorige week konden jullie in het artikel waarin ik schreef over het belang van variatie bij het trainen lezen over de drie grondmotorische eigenschappen die belangrijk zijn bij hardlopen: uithoudingsvermogen, coördinatie en kracht. In totaal zijn er vijf grondmotorische eigenschappen die jouw conditie bepalen. Naast bovenstaande drie eigenschappen heb je ook nog lenigheid en snelheid. Maar wat betekenen deze eigenschappen nu eigenlijk?

Om optimaal te kunnen presteren moet je proberen om deze eigenschappen in balans te krijgen. Dit doe je door diverse trainingsvormen toe te passen waarmee je alle eigenschappen traint.

Uithoudingsvermogen

Het uithoudingsvermogen omvat het vermogen van de longen en het hart om het lichaam voor langere periode van energie te voorzien. Deze eigenschap wordt vooral sterk ontwikkeld bij conditionele sporten zoals hardlopen, voetbal, roeien en schaatsen. Je kunt het uithoudingsvermogen onderverdelen in het cardiovasculairsysteem (bijv. hardlopen in de aërobe zone op 70-80% van je max hartslag) en spieruithoudingsvermogen (bijv. trainingen met meer dan 15 herhalingen, laag gewicht en korte rustmomenten). Een goede conditie is noodzakelijk om het sporten vol te houden, de bewegingen te blijven controleren en de concentratie vast te houden. Spieruithoudingsvermogen is belangrijk om de spierkracht voldoende lange te kunnen blijven leveren. Met een goed ontwikkeld uithoudingsvermogen herstel je sneller en past je lichaam zich goed aan een training aan.

Coördinatie

Coördinatie is eigenlijk de basis van elke sport en is belangrijk om blessurevrij te kunnen sporten. Om bewegingen soepel te laten verlopen, moet je op het juiste moment de spieren activeren. Coördinatie gaat vaak samen met motoriek en wordt al van kinds af aan aangeleerd, maar ook op een latere leeftijd kun je prima aan je coördinatie werken. Om optimaal te kunnen presteren is het belangrijk om je lichaam onder controle te hebben, continue bij te sturen en te stabiliseren. Om coördinatie te verbeteren kun je werken met bijv. speedladders, pionnetjes of balanstrainers.

Kracht

Het vermogen van je spieren om kracht te leveren vormt de basis voor al het bewegen en een goede houding. Welke kracht je bezit en nodig hebt is afhankelijk van de sport die je beoefent. Er zijn verschillende vormen van kracht en deze kun je ook op verschillende manieren trainen. Zo train je krachtuithoudingsvermogen bijvoorbeeld met kettlebells, maximaalkracht met zware krachtstangen en dumbbells en explosieve kracht met boxjumps.

Snelheid

Snelheid komt bij elke sport terug, hetzij in een andere vorm. Je snelheid heeft te maken met het vermogen van je spieren om op snelheid krachten te kunnen leveren en hiermee snel te reageren. Gebrek aan snelheid zorgt ervoor dat je bewegingen traag uitvoert, je prestatie vermindert en de kans op blessures tijdens explosieve sporten groter wordt. Snelheid train je door bijvoorbeeld – hoe kan het ook anders – intervaltraining of korte sprintjes.

Lenigheid

Een van de weinige eigenschappen die bij mij echt ontbreekt is lenigheid, ik ben een stijve hark eerste klas. Al is lenigheid natuurlijk wel meer dan alleen je tenen aanraken (wat ik dus al niet kan). De anatomie van je gewrichten, de eigenschappen van het kapsel- en bandapparaat, de lengte van betrokken spieren en pezen en het zenuwstelsel zorgen er samen voor hoe lenig je bent. Lenigheid kan ervoor zorgen dat je minder blessures oploopt en het kan ervoor zorgen dat je meer vermogen kunt leveren. Ondanks dat het bij hardlopen bijvoorbeeld van ondergeschikt belang is, kan het wel bijdragen aan verbetering van prestaties. Je lenigheid kun je natuurlijk trainen met yoga of pilates, maar ook met mobiliteitstraining.

Vijf eigenschappen dus die jouw prestatie niveau bepalen. Super belangrijk om deze in balans te hebben, dus ook daarom is het goed om variatie aan te brengen in jouw trainingsschema en verschillende dingen te trainen!

1 Comment

jacqueline 31 augustus 2015 at 01:18

interessant stuk! Ik ben ook zo stijf als een hark! Heb wel eens yoga lessen gevolgd, geloof 3 in totaal haha maar ik ben daar echt te onhandig voor haha

Reply

Leave a Comment