EatNieuws

Goede voornemens volhouden

posted by Kirsten - Salvedo Health Clinic 5 januari 2017 1 Comment
Goede voornemens volhouden

♦ Blog geschreven door Kirsten 

Tijdens de jaarwisseling zijn er weer ontelbaar goede voornemens uitgesproken. De een is net begonnen met een detoxkuur van een maand, de ander stopt per direct met het nuttigen van alcoholische dranken of je wilt gewoon die overtollige kilo’s kwijt voor de zomer. Drie op de vier Nederlanders die op deze manier begint met het waar maken van een goed voornemen, haalt daarmee niet het einde van het jaar. Het is zelfs zo dat vrouwen vaker stoppen dan mannen. Waarom de meesten dan stoppen? Onhaalbare doelen stellen. Zo simpel zit het in elkaar.

Je doel stellen

Het is een stuk eenvoudiger om te zeggen “ik ga stoppen met overmatig alcohol gebruik”, dan daar langer over na te denken en een realistisch doel te stellen. Het is nu namelijk niet duidelijk wanneer je stopt, of je voor 100% stopt of ga je het alcohol gebruik halveren? Iedereen heeft een ander idee bij het behalen van zo’n doel. Daarom is het ook zo belangrijk om je doel helder en praktisch te formuleren.

Maak je doel SMART

Of je slim moet zijn om je doel te behalen? Nee, zeker niet. Je hoeft niet slim te zijn om een doel SMART te formuleren. SMART formuleren helpt je om een goed voornemen gemakkelijker vol te houden, omdat je het doel Specifiek Meetbaar Acceptabel Realistisch en Tijdgebonden maakt. Hoe? Niet door te zeggen “Ik ga stoppen met overmatig alcohol gebruik”, maar door te zeggen “Ik ga vanaf de tweede week van januari maximaal één dag in de week alcohol nuttigen en dan drink ik niet meer dan 2 consumpties per dag.” Dit is een hele specifieke, meetbare en tijdgebonden formulering. Of het acceptabel en realistisch is, dat hangt ook af hoe je het altijd deed en wat je kunt veranderen.

Om de formulering realistischer te maken kun je ook nog toevoegen wat je doet om de afgeschreven consumpties te vervangen. Ga je niks drinken, drink je water, ga je eerder naar huis, begin je later met drinken? Het zijn allemaal mogelijkheden van acceptabele vervangingen voor alcoholische consumpties.

Maak het klein

SMART gaat er voornamelijk om dat je duidelijk haalbaar doel stelt. Zorg er daarbij ook voor dat je het doel klein houdt. In kleine stapjes vooruit betekent een overzichtelijke verandering die niet al te veel moeite hoeft te kosten. Als je vaak buiten de deur eet en weinig zelf bereidt thuis, dan is het geen realistisch doel voor 2017 om te zeggen “Vanaf vandaag kook ik elke avond thuis een gezonde maaltijd”. In kleine stapjes vooruit, zou je het doel eerder als volgt formuleren “vanaf volgende week maandag kook ik twee keer per week thuis een eenvoudige gezonde maaltijd, met recepten van het voedingscentrum en van AH”.

Heb je jouw doel al SMART geformuleerd? Super! Onthoud wel dat je altijd 2 stappen vooruit en 1 stap terug maakt. Je kunt een verandering niet in één keer perfect uitvoeren. Tenminste, meestal niet. Het is ook helemaal niet erg om eens een week (of twee) het doel niet te behalen. Zolang je maar weer terug komt op de juiste weg. Mocht je echt in de knoop komen, dan kun je altijd contact opnemen met een expert op het gebied van voedingsdoelen stellen.

Een gelukkig en SMART 2017 gewenst!

Kirsten Batavier, Msc. werkt als (sport)diëtist bij Salvedo Health Clinic

image_print

1 Comment

Fitchicks ZONDER goede voornemens voor 2017! 18 januari 2017 at 11:57

[…] jij je liever vast aan jouw trouwe goede voornemens? Lees dan dit inspirerende blog op Eat.Run.Love om ze dit jaar wél vol te […]

Reply

Leave a Comment