EatNieuws

Goed voorbereid en keuzes maken op vakantie

posted by Jessica - Eat.Run.Love. 29 mei 2015 3 Comments
eatlikelocals

Je bent net lekker op dreef qua trainen en voeding en dan ga je op vakantie. Wat doe je dan? Laat je alle goede gewoontes even los omdat het vakantie is, of probeer je zoveel mogelijk aan je ritme vast te houden? Dat laatste is echt niet zo moeilijk als het lijkt. Tips voor sporten op vakantie gaf ik al eerder, en tips voor een goede voorbereiding en verantwoorde keuzes maken geef ik vandaag.

Thuis voorbereiden

Denk goed na over de locatie waar je heen gaat en hoe je er heen gaat. Als je met de auto gaat is het wat makkelijker want dan ben je helemaal vrij in het voorbereiden van goede maaltijden en snacks en kun je vaak zoveel meenemen als je wilt. Als je met het vliegtuig gaat is het wat lastiger, maar ook dan is het mogelijk om een goede voorbereiding te treffen. Verblijf je in een hotel of appartement met keuken?

Neem een reisblender mee. Dit lijkt een beetje een gedoe, maar als je net als ik het heerlijk vind om ’s ochtends smoothies te maken dan kun je deze best wel eens gaan missen. Een reisblender – de naam zegt het al – neemt helemaal niet zoveel ruimte in beslag. Zoek naar lokale groenten en fruit en blend er op los.

Volgend op bovenstaande tip, stop een bakje lijnzaad in je koffer. Ideaal om ’s ochtends door je yoghurt te doen of door de smoothie die je zelf maakt. Vol gezonde vetten en zorgt voor een langer verzadigd gevoel.

Een leeg klein bakje die je vol kunt stoppen met lekkere dingen die je je reisbestemming vindt bij het hotelbuffet of in de supermarkt. Denk aan fruit, groenten of noten.

Tijdens de reis

Wanneer je gaat vliegen, is het altijd een beetje behelpen. Zo vloog ik gisteren met Transavia naar Cyprus en kregen we geen maaltijd aan boord. Alles is a la carte, en daar word je ook niet heel blij van. Ik vloog rond 15.00 en kwam pas om 21.30 aan, dus echt eten zou pas heel laat kunnen. Ik heb daarom voor de reis een hele goed vullende lunch gegeten samen met een groene smoothie. Zo was ik wel even verzadigd. Tijdens de reis had ik een appel, stuk komkommer en twee sesam reepjes in mijn tas om de vlucht door te komen. Op locatie kun je nog iets kleins eten. Normaal zou mijn dag er niet zo uit zien, maar ik vind het een betere optie dan direct grijpen naar fast food.

Op de reisbestemming

Kies ’s ochtends voor een goed vullend en verantwoord ontbijt. Start dus niet gelijk met chocolade croissantjes, maar neem bijvoorbeeld een bakje yoghurt met fruit, noten en granen. Zo krijg je goede eiwitten en koolhydraten binnen. Of maak een smoothie als je en reisblender mee hebt! Natuurlijk is het vakantie, dus mag je best een keer starten met een lekker chocolade croissantje, ik ontzeg mezelf dat ook niet.

Lunch met een salade waar veel groenten in zit, aangevuld met bijvoorbeeld een stukje vis, vlees of kip. Sprenkel er wat olijfolie overheen. En laat de dressing achterwege. Mocht je in een restaurantje gaan lunchen, vraag dan of je de dressing apart mag. Zo kun je zelf bepalen wat je gebruikt.

Een bakje noten of gedroogd fruit is perfect voor een snack attack, zorg dat je deze standaard in je tas hebt zitten zodat je niet in de verleiding komt om op locatie allerlei ongezonde dingen te gaan eten.

Per reisbestemming is het natuurlijk verschillende wat de mogelijkheden qua eten zijn, maar probeer eens een lokale specialiteit uit. Vaak zijn dit gezonde keuzes, en zo leer je gelijk de cultuur kennen.

Laat het broodmandje voor wat het is. Oh, dit vind ik ook zo moeilijk, maar elke avond stokbroodjes met boter en/of olie zijn natuurlijk niet de beste keuze. Probeer ook niet elke keer een driegangenmenu te eten.

Denk na over je alcoholinname, dit zijn zoveel onnodige calorieën. Natuurlijk is het lekker om een wijntje te drinken, maar bedenk voor jezelf of het nodig is om dit elke dag te doen en hoeveel glazen je drinkt. Bovendien voel je je een stuk frisser de volgende dag als je geen alcohol hebt gedronken.

Geniet

Het lijkt nu misschien of je met alles rekening moet houden, maar het blijft natuurlijk wel vakantie. Eet lekker dat ijsje als je er zin in hebt, geniet van een wijntje en laat je zeker niet afschrikken door een chocolade croissantje bij het ontbijt. Maar maak elke dag bewuste keuzes en voel je daar dan ook goed bij. Dan zul je zien dat het na je vakantie weer eenvoudig is om je ritme weer op te pakken.

Hebben jullie nog tips voor vakanties? 

image_print

3 Comments

Krista 12 mei 2017 at 21:30

Hi, heb jij zelf de domo blender waar de link in je tekst naar verwijst? Ik wil graag een sterke reisblender maar kan maar weinig reviews vinden. Ik ben benieuwd!

Reply
Jessica - Eat.Run.Love.
Jessica - Eat.Run.Love. 12 mei 2017 at 22:15

Nee, ik heb die helaas niet. Ik heb even naar de specificaties zitten kijken, maar hij is niet heel sterk (300w). Normale blenders zijn vaak wel wat krachtiger.

Reply
Danielle 29 mei 2015 at 09:04

Geniet lekker ook van het lokale fruit! In warme landen is het vaak ontzettend zoet en sappig, dan heb je ook minder zin in andere snacks. Ik vind zelf noten of gedroogd fruit op vakantie niet echt top, in de warmte eet ik liever iets sappigs.

Reply

Leave a Comment