EatNieuws

Gezondere pepernoten met Sinterklaas

posted by Kirsten - Salvedo Health Clinic 9 november 2016 0 comments
gezondere pepernoten

♦ Blog geschreven door Kirsten 

Afgelopen zondag schreef Jessica het al, aanstaande woensdag komt Sinterklaas weer in het land. Mocht je tot nu toe nog met gesloten ogen tussen de Sinterklaas items door lopen, dat gaat vanaf volgende week toch écht niet meer lukken. Kruidnoten liggen al maanden in de winkel, de cadeauaanbiedingen zijn bijna niet meer te ontwijken en de traditionele pietendiscussie heeft zijn hoogtepunt bereikt. De laatste twee punten laat ik voor nu even voor wat ze zijn, maar die kruidnoten … zijn ze dit jaar al minder zoet of zout? En zijn zelfgemaakte pepernoten nu echt gezonder? Even testen!

Suiker in kruidnoten

Een kruidnoot uit de winkel zal qua voedingswaarden niet veel verschillen van zelf gemaakte (standaard) kruidnoten. Wanneer je een eenvoudig recept omrekent naar de hoeveelheid energie in kant-en-klare kruidnoten zie je maar een minimaal verschil met zelfgemaakte kruidnoten. De hoeveelheid vet en suiker zal toch in een bepaalde verhouding verwerkt worden, anders ontstaan er geen kruidnoten. Dat zul je ook met zelfgemaakte kruidnoten merken. Echter kun je met zelfgemaakte kruidnoten natuurlijk wel de verhoudingen naar eigen wens aanpassen of ingrediënten vervangen door een ingrediënt wat voor jou beter aan voelt. Conclusie: veel minder zoet zullen de kruidnoten niet worden. Tenzij er door een fabrikant in plaats van suiker (of glucosestroop) een zoetmiddel aan het suikergoed wordt toegevoegd.

Zout in kruidnoten

Sinds een jaar of vijf is de discussie over de hoeveelheid zout in gefabriceerde producten opgelaaid. Te veel zout in ons eten is niet goed voor de gezondheid. Dat is zo helder als het water uit de kraan. Voor de fabrikant ligt het verhaal anders: zout is een smaakmaker, meer zout betekent meer eten. Gelukkig zien ook fabrikanten in dat ze het zoutprobleem moeten aanpakken. Of, nou ja … of dat ook voor de kruidnoten geldt? Dit jaar zit in de Bolletje kruidnoten 0.62 g natrium (1.62 g zout) per 100 gram kruidnoten. In 2012 zat er 0.65 g natrium per 100 gram kruidnoten in de Bolletje kruidnoten. Oftewel: een minimaal verschil! Wil je op je zout inname letten, bak dan zelf kruidnoten met minder zout of neem ‘bakkerskruidnoten’. Zowel huismerken bakkerskruidnoten als Bolletje bakkerskruidnoten (0.86 g zout / 100 g), bevatten een stuk minder zout.

Gezondere pepernoten en andere sint snacks

Zelf kruidnoten bakken voelt misschien gezonder aan, maar als je puur kijkt naar de voedingswaarden schiet je er niet zoveel mee op. Of je witte suiker nu vervangt voor kokosbloesemsuiker, suiker blijft suiker. Wij zijn ook van mening dat met mate lekker ongezond eten prima is. Wil je weten wat je eet? Dan kun je alle Sinterklaas lekkernijen het beste zelf maken. Maak bijvoorbeeld zelf een pure chocolade letter. Extra lekker met wat noten en gedroogd fruit er bovenop. Of maak je eigen marsepein of spijs. Eitje! Ja, echt waar. Zoveel ingrediënten zijn er niet voor nodig. Ook leuk om je eigen spijs te verwerken in een muffin met speculaaskruiden.

Genoeg mogelijkheden waarmee je jezelf kunt trakteren op iets lekker ongezonds in sinterklaasstijl. Ook al zijn het niet de meest gezonde snacks, door ze zelf te maken weet je in ieder geval welke ingrediënten je hebt toegevoegd.

image_print

Leave a Comment