EatFeiten & Fabels

Gezonde start van de dag

posted by Jessica - Eat.Run.Love. 3 augustus 2016 1 Comment
gezonde start van de dag

Ontbijt wordt ook wel de belangrijkste maaltijd van de dag genoemd. Wanneer je de dag goed begint met een gezonde en voedende maaltijd is de kans op een gezonde dag veel groter. Natuurlijk is het verleidelijk om langer in bed te liggen, maar ik sta toch liever wat eerder op voor een goed ontbijt dan dat ik zonder ontbijt de deur uit ren. Ik ben zo iemand die aan het einde van de straat al out gaat als ik geen ontbijt neem, dus ik moet er wel de tijd voor nemen. Maar er zijn nog meer redenen om de tijd te nemen voor een ontbijt.

Het voorkomt eetbuien

Wanneer je je ontbijt overslaat is de kans op eetbuien later op de dag erg groot. Dit komt doordat de bloedsuikerspiegel dan erg laag is en je sneller een hongerig gevoel hebt. Een stabiele bloedsuiker zorgt voor minder trek, goede keuzes en portiecontrole. Onderzoek heeft ook aangetoond dat wanneer je goed ontbijt, je gedurende de dag minder calorieën eet. Ik merk dit zelf ook, als ik niet goed ontbijt heb ik binnen no time trek en “crave” ik in de ochtend al naar zoetigheid.

Energie voor de rest van de dag

Ontbijt is brandstof voor het lichaam, het brengt de motor op gang. Belangrijk is om de dag te starten met een gezonde maaltijd met hoogwaardige ingrediënten zoals langzame koolhydraten, vezels, eiwitten en vetten. Deze voedingsstoffen zijn essentieel voor duurzame energie. Dus wel een bak havermout, kom kwark met granola, volkorenbrood of bananenpannenkoeken, maar geen ontbijtkoek, alleen fruit of een croissantje. Uiteraard niet erg om dat een keer te doen, maar probeer je dag gezond te starten, daar heb je de rest van de dag profijt van!

Betere concentratie

Merk je dat je gedurende de dag moeite hebt om je te concentreren? Ook dit kan liggen aan het feit dat je dan geen goed ontbijt hebt genuttigd. Onderzoek heeft aangetoond dat het eten van ontbijt leidt tot betere cognitieve prestaties gedurende de dag, dit betekent dat je beter in staat bent om je goed te concentreren.

Het geeft een kickstart aan de stofwisseling

Wanneer je meer dan 12 uur niet hebt gegeten, gaat je lichaam in de “hongermodus”. Je lichaam denkt dan dat er geen voeding meer aanwezig is en je stofwisseling wordt op een heel laag pitje gezet. Het lichaam gaat de vetreserves vasthouden, terwijl je dat juist niet wilt. Om de enzymen te produceren die de stofwisseling op gang helpen is het belangrijk om te ontbijten. Daar komt ook de term breakfast vandaan: “break the fast”.

gezonde start van de dag

Bron: Body+Soul

1 Comment

Do’s en don’ts bij het ontbijt - Eat.Run.Love. 6 oktober 2016 at 06:30

[…] tijd om te ontbijten? Indien jij zo iemand bent die dit vrijwel elke dag skipt, zou ik zeker even deze blog lezen. Ontbijten zorgt namelijk voor een gezonde start van de dag en voorkomt dat je later op de […]

Reply

Leave a Comment