EatProduct & Powerfood Info

Gezonde kruiden op een rij

posted by Jessica - Eat.Run.Love. 24 januari 2016 0 comments
Gezonde kruiden op een rij

Kruiden zijn wat mij betreft de smaakmakers in elk gerecht, ik heb dan ook een heel keukenkastje vol met talloze verschillende kruiden. Een snufje van dit en een theelepeltje van dat verandert echt ontzettend veel aan de smaak van een gerecht. Maar wist je dat heel veel kruiden ook gezondheidsvoordelen met zich mee brengen? Ze helpen om je eten te verteren, bevorderen de gezondheid en zijn geneeskrachtig. Ik zet mijn 10 favoriete kruiden op een rijtje, met voordelen en inspiratie voor recepten!

Kurkuma

Kurkuma, ook wel geelwortel genoemd, bevat de stof curcumine. Wetenschappelijke onderzoeken tonen aan dat dit misschien wel één van de meest effectieve kruiden is; de belangrijkste gezondheidsvoordelen zijn dat het ontstekingsremmend is en kan helpen om kanker te bestrijden. Daarnaast geeft het een boost aan je brein. Veel breinstoornissen, zoals depressie en Alzheimer, worden in verband gebracht met een verlaagd BDNF-gehalte. BDNF (Brain-Derived Neurotrophic Factor) is een factor die het zenuwstelsel stimuleert, curcumine kan dit gehalte weer verhogen! Ook lijkt het een veelbelovende rol te spelen in het tegengaan van depressies, dit heeft ook weer te maken met het feit dat het het BDNF-gehalte een boost geeft.

Kurkuma wordt veel in curry’s gebruikt (dit geeft ook een gele kleur), maar kan ook prima in een zoet, maar pittig ontbijtje gebruikt worden. Recepten met kurkuma:
Pompoencurry met linzen
Kipkerrie salade
Havermout met kurkuma en kaneel

Kaneel

Met kaneel kun je eigenlijk alle kanten op en het geeft vaak een zoet karakter aan een recept. Kaneel staat bekend als een echt superfood en heeft niet alleen gezondheidsvoordelen, maar is voor de sporter onmisbaar. Het stimuleert de vetverbranding, houdt de bloedsuikerspiegel stabiel en helpt tegen spierpijn en gewrichtspijn. Als sporter kun je kaneel goed gebruiken in je voedingspatroon: het zorgt er namelijk voor dat de hoeveelheid eiwitten in de spiercellen worden verhoogd. Dit heeft als gevolg dat er meer glucose door de spieren wordt opgenomen waardoor er meer energie beschikbaar is.

Recepten met kaneel:
Amandel kaneel balletjes
Kikkererwtensoep met spinazie en abrikozen
– Smoothie met banaan, dadel en kaneel

Gember

Gember is een een wortel met een pittige en scherpe smaak; je moet van de smaak houden en zeker oppassen met de hoeveelheid die je gebruikt want het is al snel te scherp. Gember wordt al duizenden jaren in de geneeskunde gebruikt en staat bekend om de krachtige werking tegen misselijkheid, voor de spijsvertering en is daarnaast ook nog eens ontstekingsremmend. Daarnaast geeft gember ook een boost aan je immuunsysteem, perfect dus om te gebruiken wanneer je verkouden bent of wanneer je snel wilt herstellen na het sporten. Ik maak heel graag verse gemberthee; heet water met een paar schijfjes gember, een paar takjes munt en een schijf sinaasappel. Of ik doe het door een mix van kamille- en brandnetelthee. In beide gevallen een heerlijke oppepper.

Recepten:
Gember chocoladecake
Granola met citroen en gember
Rode curry met gamba’s

Basilicum

Het smaakvolle kruid basilicum wordt vaak ‘koningskruid’ genoemd omdat het van het Griekse woord basilikos komt, wat koning betekent. Het wordt veel in de Italiaanse keuken gebruikt en is een makkelijke plant om thuis te houden wanneer je weet hoe je deze moet verzorgen. De truc: een grotere pot waarbij je zorgt dat er altijd een laagje water in de pot staat zodat de plant altijd natte voeten heeft. Van oudsher werd basilicum toegepast bij huidproblemen, verkoudheden en andere infecties. Door de hoge hoeveelheid eugenol is het een ook een uitstekende ontstekingsremmer, daarnaast bevat het veel antioxidanten en magnesium.

Recepten:
Courgette spaghetti met garnalen
Geroosterde groenten met kipfilet en geitenkaas

Peterselie

Wanneer je wel eens een detox- of sapkuur hebt gedaan, zul je vast gemerkt hebben dat peterselie daar een vast onderdeel van is. Peterselie barst namelijk van de vitaminen zoals Vitamine A, C, K, B en mineralen als calcium, magnesium en ijzer. Deze vitamines en mineralen zorgen voor een gezonde samenstelling van het bloed, geven energie, gaan vermoeidheid tegen, verminderen opgeblazen gevoel en zijn ontstekingsremmend. Daarnaast is het een krachtige ontgifter en wordt peterselie gebruikt als natuurlijk vochtafdrijvend middel. En hoge chlorofylegehalte in peterselie helpt bovendien om het bloed te reinigen.

Recepten:
Bruine bonen stoofpotje met peterselie crème fraîche
 Gevulde puntpaprika

Koriander

Koriander is erg sterk van smaak, waar zeker niet iedereen van houdt. Jammer, want ook dit is een kruid met vele voordelen. Een onderzoek uit 2011 toont aan dat het aan je genen ligt of je koriander wel of niet lekker vindt. Sommige mensen vinden het naar zeepsop ruiken, terwijl anderen juist een aromatische geur ervaren. In ieder geval, koriander is net als peterselie een natuurlijke ontgifter; het bevordert vochtafdrijving wat er voor zorgt dat gifstoffen sneller worden afgevoerd. Daarnaast helpt koriander zwellingen en ontstekingen tegen te gaan en is het net als peterselie rijk aan vitaminen en mineralen.

Recepten:
Wraps met zoete aardappel, zwarte bonen en guacamole
Thaise courgettesoep
Courgette noedels Thaise wijze

Rode (Chili)peper

Niet iedereen houdt van pittig eten, zo ben ik er zelf ook niet enorm dol op terwijl het wel ontzettend goed voor je is. Rode peper bevat de stof capsaïcine die zorgt voor een goede vetverbranding en remt de eetlust. Daarnaast zorgt pittig eten voor minder stress omdat de rode peper de aanmaak van het feelgood hormoon serotine stimuleert. Een ander voordeel is dat het hoofdpijn en verkoudheid kan verminderen.

Recepten:
Pittige Arabisch Muhammara dip
Linzenburgers met yoghurt-wortelsaus
Zoete aardappelburgertjes

Knoflook

Oh, wat houd ik van knoflook. Ik gooi het het liefste door ieder gerecht heen en als ik het een keer niet gebruik dan mis ik het echt. Wat mij betreft één van de beste smaakmakers, maar daarnaast heeft het ook een aantal geneeskrachtige voordelen. Zo bevat het veel Vitamine C, wat zorgt voor een beter immuunsysteem; beschermt het tegen bacteriële infecties; werkt het bloeddruk verlagend en is het ook nog eens ontgiftend.

Recepten:
Spaghetti in kerstomatensaus
– Pompoenhummus met rozemarijn en knoflook
Bloemkoolsoep

Munt

Munt is een heerlijk verfrissend kruid om thee van te maken of gerechten mee op smaak te brengen. Dit frisse kruid heeft een paar belangrijke voordelen: het helpt tegen een opgeblazen gevoel na het eten, tegen misselijkheid en hoofdpijn en het is goed voor de spijsvertering. Bij misselijkheid en hoofdpijn is het vaak al voldoende om aan munt te ruiken of het tegen over je voorhoofd en neus te wrijven. Dat is waarschijnlijk ook een van de redenen waarom een pepermuntje na het eten zo lekker is! Doordat het de speekselklier stimuleert, worden enzymen gestimuleerd die de spijsvertering op gang helpen.

Recepten:
Griekse gehaktballetjes
– Courgettekoekjes met feta en munt
– Doperwtensoep met geitenkaas en munt

Komijn

Als laatste komijn, een kruid dat echt niet in je keukenkastje mag ontbreken. Deze smaakmaker is een goede bron van ijzer wat belangrijk is voor de toevoer van zuurstof naar de cellen en zorgt voor een goed energielevel. Daarnaast zorgt het voor een goede spijsvertering; het stimuleert de lever en bijnieren meer gal en spijsverteringsenzymen aan te maken wat weer stimulans van de vetvertering verzorgt en een verbetering van opname van voedingsstoffen. En het bevat stoffen die het lichaam helpen bij ontgifting.

Recepten:
Salade met geroosterde kikkererwten en spinazie
– Mexicaanse quiche
– Zoete aardappelsoep met sambal en cashewnoten

Mis ik volgens jullie nog een bepaald kruid? Ik hoor het graag! 

image_print

Leave a Comment