HealthLove

Gezonde darmen met deze tips

posted by Kirsten - Salvedo Health Clinic 15 maart 2017 0 comments
gezonde darmen tips

 

♦ Blog geschreven door Kirsten 

Maart is de maand van darmkanker en dus is er ook extra aandacht voor darmgezondheid. Hoewel je met een super gezonde levensstijl natuurlijk nog steeds niet voor het zeggen hebt of je een carcinoom in je darmen ontwikkelt, is het wel aannemelijk dat je invloed op je darmgezondheid uit kunt oefenen door gezond te leven. Start vandaag dus nog met onderstaande tips voor gezonde darmen.

Beweeg dagelijks

Het klinkt waarschijnlijk als een open deur intrappen, maar beweging is ontzettend belangrijk voor gezonde darmen en een goede darmwerking. Je darmen worden namelijk actiever en beweeglijker van het fietsen, wandelen en sporten. Door al dat bewegen stimuleer je een goede ontlasting. Zorg daarom dagelijks minimaal voor 30-60 minuten actieve beweging. Je kunt ook zeggen: zorg er dagelijks voor dat je 10.000 stappen maakt.

Eet voldoende vezels, zo’n 30-40 gram per dag

Vezels zijn de onverteerbare koolhydraten in de voeding. Je vindt ze vooral in groenten, fruit, brood, ontbijtgranen, peulvruchten en noten. Een deel van de vezels die wij binnenkrijgen dienen als vochtaantrekkers. Ze zorgen voor een soepele ontlasting doordat ze een deel vocht vasthouden en op die manier volume creëren. Door het volume kan je ontlasting eenvoudig door de darmen heen bewegen en zo voorkom je obstipatie.

Een ander (groot) deel van de vezels heeft een extra functie. Fermenteerbare vezels worden door bacteriën in je dikke darm gebruikt als voedsel. Van die bacteriën hebben mensen er nogal veel, zo’n 100 biljoen! Tienmaal zoveel als het aantal cellen in het menselijk lichaam, met een totaal gewicht van 1-1,5 kilo. Wat overigens meestal niet voor problemen zorgt. Zeker niet als de bacteriën in de juiste hoeveelheid aanwezig zijn en het voornamelijk goede bacteriën zijn. Door veel vezels te eten zorg je goed voor de gezonde bacteriën in je darm.

Drink minimaal 1,5 liter vocht op een dag

Je kunt veel vezels eten en alleen maar meer geobstipeerd raken. Dan eet je of te weinig vet, je beweegt te weinig of je drinkt te weinig. In 99% van de obstipatie gevallen is één van deze redenen de oorzaak van obstipatie. Oftewel, drink voldoende! Minimaal 1,5 liter vocht per dag. Onder vocht verstaan we natuurlijk water, maar ook: thee, koffie, spa, (karne)melk en yoghurt.

Herstel je darmflora met probiotica na een antibioticakuur

Is er een antibioticakuur voorgeschreven die je moet volgen? Dan betekent dat vaak dat er een bacteriële infectie aanwezig is die bestreden moet worden. Daar zijn antibiotica heel goed in, maar niet heel secuur. Ze zien niet het verschil tussen de ‘good guys’ en de ‘bad guys’. Grote kans dat je darmflora (met al die goede bacteriën) daarom vernietigd worden. Geen nood, deze goede bacteriën kan je lichaam weer goed aanvullen met al het voedsel dat binnenkomt. Het kan echter heel fijn zijn voor je darmen als je een handje meehelpt. Door een week voor de start van de antibioticakuur tot twee weken na het einde van de kuur ook probiotica te slikken help je de darmen een handje. Alle bacteriën die nu dood gaan door de kuur, worden direct vervangen door nieuwe goede bacteriën. Op de plekken waar al goede bacteriën gehuisvest zijn, kunnen geen slechte bacteriën meer plaatsnemen. Precies: opgestaan is plaats vergaan en gezonde darmen hebben weer de overhand.

Heb je vaak buikpijn of andere buikklachten? Zoek eens uit waar het aan ligt!

Vaak buikklachten hebben in combinatie met obstipatie of diarree (bekijk ook eens de Bristol Stoelgang kaart) is niet bepaald een teken voor goede gezondheid. Klachten kunnen door heel veel redenen veroorzaakt worden, onder andere door slechte voeding of door een slechte vertering in de darmen. Als je zoveel eenvoudige suikers binnen krijgt, waardoor je deze niet goed kunt verteren, dan kan dat een opgeblazen gevoel of winderigheid tot gevolg hebben. Soms hoef je niet eens veel voeding binnen te krijgen, maar krijg je toch al klachten. Dit kan wijzen op een allergie (bijvoorbeeld gluten) of voedselovergevoeligheid (denk eens aan lactose-intolerantie).

Soms kan een de oorzaak van klachten ook een stoornis in het maagdarmkanaal zijn (bijvoorbeeld Prikkelbaar Darm Syndroom), waardoor je een opgeblazen gevoel krijgt, last van gasvorming, pijnlijke buik, etc. Hoe dit precies tot stand komt is nog onbekend. Het is wel bekent dat een FODMAP dieet voor 2/3 van de mensen helpt tegen Prikkelbaar Darm Syndroom klachten. Met dit dieet zoek ik als diëtist samen met jou uit welke type koolhydraat je darm slecht kan verteren. Bijvoorbeeld: ui, kool, melk of veel fruit. Als dit duidelijk is en je eet die bepaalde producten niet meer, dan zijn de klachten vaak onwijs verminderd en soms zelfs helemaal weg.

image_print

Leave a Comment