EatNieuws

Gezond goedkoop leven

posted by Jessica - Eat.Run.Love. 27 januari 2016 0 comments
gezond goedkoop leven

Alweer een tijdje geleden vroeg ik jullie om een enquête in te vullen om mijn blog te verbeteren. Hier hebben ontzettend veel mensen op gereageerd en een reactie die vaker terugkwam, was de vraag om tips om goedkoop en gezond te leven. U vraagt, wij draaien. Want gezond en goedkoop leven hoeft helemaal niet zo heel ingewikkeld te zijn, je moet er alleen wel slim mee om gaan. Ik ben het absoluut eens dat fastfood en kant en klaar maaltijden goedkoper zijn/lijken dan vers bereide maaltijden, maar ik denk dat dat in de praktijk helemaal niet zo is. Dus ik geef jullie graag een aantal tips op dit gebied!

Koop groenten en fruit op de markt

Mijn eerste en belangrijkste tip; koop je groenten en fruit op de markt. Dit scheelt ontzettend veel. Let wel op dat je niet naar een commerciële markt gaat, maar gewoon een lokaal marktje in de buurt. Ik ga zelf altijd naar de Ten Katemarkt en heb daar een aantal favo kraampjes. Veel groenten haal ik bij de zogenaamde “50 cent” kraam, waar ik standaard met een volle boodschappen tas voor minder dan €10 wegloop. Aan de overkant van deze kraam staat een biologische kraam als daar je voorkeur naar uit gaat. Verder ga ik naar een fruitkraam, haal ik noten op markt, loop ik langs kaaskraam als ik kaas wil halen en stop ik even bij de delicatessenkraam als ik eters krijg voor lekkere olijven, droge worst en peppadews. Groeten en fruit is veel goedkoper, de rest is gewoon veel lekkerder dan bij de supermarkt. Let wel op met de groenten die je koopt, want het kan soms sneller bederven. Harde groenten zoals wortel, paprika, pompoen, courgette zijn zeker wel een week goed, maar sla, tomaten, avocado’s en kruiden blijven een paar dagen goed.

Maak een weekplanning

Eigenlijk net zo belangrijk als bovenstaande tip, want met een weekplanning bespaar je een hoop kosten en impulsaankopen. Het is misschien een beetje een gedoe om op een dag een boodschappenlijst te maken voor de hele week, maar het geeft de rest van de week wel rust. Wat ik altijd doe is de avond voordat ik boodschappen ga doen (meestal dus vrijdag) een lijstje maken. Ik pak mijn blog en kookboeken erbij voor lekkere recepten en probeer recepten op elkaar af te stemmen. Wil ik pompoensoep maken, dan zorg ik dat ik later die week nog een keer pompoen eet omdat ik een halve pompoen overhoud. Door op deze wijze te plannen is de kans heel groot dat je geen eten hoeft weg te gooien en je koopt geen overbodige producten. Zelf maak ik meestal een lijstje voor 5 dagen; zo heb ik 2 dagen speling voor als ik onverwachts iets anders ga doen of geen zin heb in hetgeen wat op de planning stond. Ook koop ik alleen aan het begin van de week iets lekkers zoals een reep chocolade, en als deze op is, is hij op. Wanneer je elke dag boodschappen doet is de verleiding toch groter om lekkere (onnodige) dingen in huis te halen.

Kijk naar de aanbiedingen

Op het moment dat ik met mijn weekplanning aan de gang ga, pak ik ook altijd even de AH app met bonusaanbiedingen erbij. Wat is deze week in de bonus en kan ik mooi verwerken in mijn weekplanning? Zo koop ik bijvoorbeeld altijd zalm in de bonus omdat ik die van AH erg lekker vind en scheelt vaak toch zo’n 30%. Het liefste koop ik dan ook nog eens twee verpakkingen waarvan ik er eentje in de vriezer doe.

Verwerk restjes in een salade, smoothie of soep

Het komt wel eens voor dat je nog wat restjes over houdt van een gerecht. Geroosterde groenten mix ik met wat sla, tomaat en wat geitenkaas en ik heb een perfecte lunch. Overgebleven quinoa bewaar ik en breng ik op smaak met verse kruiden, sla, tomaat, komkommer, wat granaatappel en alles wat je lekkere vindt. Spinazie, boerenkool, biet en snijbiet gooi ik door een smoothie met wat fruit. Een halve pompoen gebruik ik voor een soep. Zo kun je heel creatief zijn.

Vermijd zoveel mogelijk suiker

Onderstaande foto heb ik al eerder laten zien. Bewerkte voeding bevat veel minder voedingswaarden dan volwaardige, verse voeding. Het lijkt alsof het goedkoper is, maar stiekem eet je veel meer. Ken je dat; dat je pizza of frietjes hebt gegeten en binnen een paar uur alweer trek hebt? Bewerkte voeding met suiker zorgt voor een zogenaamde suikerpiek, waardoor je na een paar uur alweer trek hebt en weer naar eten gaat zoeken. Minder suiker, betekent ook minder trek, minder eten en dus goedkoper.

abs are made in the kitchen

Vergeet superfoods en eet producten van eigen bodem

Superfoods lijken heel gezond, maar zijn eigenlijk alleen maar heel duur plus dat het niet is bewezen dat het echt werkt. Eet jij superfoods alleen maar omdat het gezond zou zijn? Stop er dan direct mee. Wanneer je het ook echt heel lekker vindt, kan het geen kwaad natuurlijk maar zo ben ik gestopt met het eten van gojibessen. Ik vind het niet super lekker en het is niet bewezen dat het werkt, dus waarom zou ik daar geld aan uitgeven? Hollandse boerenkool, avocado, noten en granaatappel zijn voorbeelden van natuurlijke ‘superfoods’, maar zo is er nog wel een hele lijst te maken.

Eet vaker peulvruchten

Peulvruchten zoals bonen, kikkererwten en linzen verdienen een aparte plek in deze lijst als goedkope en gezonde superfoods. Ze bevatten namelijk veel eiwitten en gecombineerd met een graag zijn ze een complete eiwitbron vergelijkbaar met vlees of vis. Daarnaast bevatten ze weinig vet en vullen ze goed. Maak bijvoorbeeld een vegetarische curry of mexicaanse bonenschotel. Ik ben erachter dat gedroogde bonen echt vele malen lekkerder zijn dan bonen uit blik. Het kost je alleen iets meer tijd om deze te koken.

Stop met roken en drinken

Ik ken steeds minder mensen die roken – strookt ook niet echt met een gezonde levenstijl – maar mocht je nog roken, stop er dan direct mee, want heb je enig idee hoeveel geld je weggooit? Naast dat het natuurlijk ontzettend ongezond is. Probeer ook te mindere met alcohol, dit is ook een hoge kostenpost en bevat daarnaast nog eens onnodig veel calorieën. Misschien makkelijker gezegd dan gedaan, maar probeer anders eens een alcoholvrije maand.

Eet kleine porties

Je lichaam heeft ongeveer 20 minuten nodig om het signaal af te geven dat je vol zit. Veel mensen eten nog steeds te veel. Eet dus niet tot je vol zit, maar tot je ergste trek gestild is. Eet een half uur voor je gaat eten een handje noten, dit zorgt vooraf al voor een verzadigd gevoel.

Eet daarnaast ook eens van kleinere borden, je kunt je bordje vol scheppen en wekt daarmee de illussie meer te eten. Een halfvol groot bord is toch minder gezellig. Het zien van veel eten, doet veel eten. Denk er daarom ook eens over na om je eten als in de keuken op te scheppen en het restant gelijk op te bergen. Zo kom je minder snel in de verleiding om nog een keer op te scheppen en je hebt je lunch al klaar.

Drink gratis

Water dus. Frisdranken, sapjes en smoothies zijn hartstikke duur en ook nog een niet zo gezond. Is natuurlijk een ander verhaal als je het zelf maakt, maar ik heb het over een glazen fles met sap uit de supermarkt. Duur, niet lekker en ook nog een bomvol suiker. Water is goedkoop en kun je ook lekker maken door een schijfje citroen toe te voegen en een takje munt er in te steken. Kies voor variatie door bruisend water te drinken. Al gaat er voor mij niks boven een glas ijskoud water!

 

Lees ook:
Abs are made in the kitchen
– Boerenkool superfood
Seizoensgroenten en fruit

image_print

Leave a Comment