EatNieuws

Gezond eten onderweg

posted by Jessica - Eat.Run.Love. 20 juni 2016 0 comments
Gezond eten onderweg

Iedereen die wel eens met de auto op vakantie is geweest, zal ongetwijfeld hetzelfde denken. Wat neem ik mee in de auto om de lange reis te overleven? Het moet niet te ingewikkeld zijn, maar ook niet al te ongezond. De opties bij tankstations en wegrestaurants zijn meestal ook niet om over naar huis te schrijven. De laatste keer dat wij met de auto naar het buitenland gingen, is alweer even geleden. Ik kan me herinneren dat ik altijd een zak witte bolletjes haalde, een pakje kaas of grillworst, een zak winegums, fruitkoeken en wat frisdrank. Daar kan ik me nu niks meer bij voorstellen, maar ik had toch ook wat moeite om gezonde alternatieven te bedenken, terwijl het eigenlijk helemaal niet zo heel ingewikkeld is. Het is alleen zo verleidelijk om voor de makkelijkste weg gegaan. En heel eerlijk? Ik vind een zak winegums nog steeds onwijs lekker. Maar deze vakantie deed ik het anders!

Wij kunnen met onze tank zo’n 450 km rijden, meestal rijden we deze leeg en stoppen dan wat langer voor een pauze. Ik probeer te vermijden om in de auto te eten, omdat ik ook graag de benen wil strekken. Uiteraard heb ik wel iets makkelijks in de auto liggen voor als ik toch een beetje trek krijg, zoals een reep, maar de echte maaltijden nuttigen we buiten de auto!

Alternatief voor broodjes

Gemak gaat voorop, niemand heeft zin om te hannesen op een parkeerplaats of in de auto. Natuurlijk kun je nog steeds broodjes meenemen; kies dan voor volkoren brood belegd met mager vleeswaren zoals kipfilet, rookvlees of rosbief. Neem een komkommer en een scherp mes mee en snijd voordat je de broodjes gaat eten wat plakjes komkommer om het broodje lekker fris te maken. Je kunt ook voor een salade gaan die je de dag van tevoren hebt klaar gemaakt, maar stiekem vind ik dat alweer een beetje lastig met eten. Wij gingen deze vakantie voor wraps. Kies het liefst voor volkoren wraps en beleg ze de avond voor je vertrekt met lekkere dingen. De helft van de wraps belegde ik met falafel, met hummus, komkommer en sla. Een laagje hummus op de wrap, daarop een plukje sla, kleine blokjes komkommer (met schil) en halve stukjes falafel. De falafel kocht ik dit keer kant en klaar, maar kun je natuurlijk ook zelf maken. De wrap rol je strak op en verpak je per stuk in vershoudfolie. De andere helft besmeerde ik met bietenspread (van Zonnatura), kipfilet, sla en ook weer komkommer. Omdat ik het de avond van tevoren al klaar maakte, kostte het ’s ochtends vroeg geen tijd. De wraps waren een groot succes, dus maak ik de volgende keer zeker weer!

Een andere goede optie vind ik kwark met granola en wat fruit. Waarschijnlijk neem je een koelbox mee als je met de auto op vakantie gaat, dus daar kun je de kwark mooi in bewaren. Wij namen dit als “tweede” lunch mee. Wij vertrokken al om half 6 en ik weet dat de dag dan erg lang is, vooral omdat je ook niet weet hoe laat je op plaats van bestemming kunt eten. Daarom nam ik voor de zekerheid kwark mee, en uiteindelijk hebben we deze ook op gegeten. Wanneer je dit niet opeet, kun je het altijd nog op de tweede reisdag of op locatie als ontbijt opeten.

Sowieso vind ik granola heerlijk om mee te nemen, in een afgesloten trommel is deze zeker een paar weken houdbaar. En ik heb eigenlijk ook als ik op vakantie ben, altijd zin om met kwark, granola en fruit te ontbijten dus het komt zeker op!

Gezond eten onderweg

Gezonde tussendoortjes

Ook tussendoortjes kun je heel goed zelf maken. Op de blog staan diverse recepten voor lekkere tussendoortjes die je ook weer de dag voor je vertrekt maakt, en per stuk verpakt. Denk aan mueslibrood, bananenbrood, haverrepen of wortelmuffins. Ik ging dit keer voor de ontbijtkoek die ik al in geen tijden had gemaakt. Ik sneed vier plakken af en deed ze in de bakje. De rest van de ontbijtkoek heb ik ook alvast in plakken gesneden, per stuk verpakt en in de vriezer gelegd. Deze eet ik dus op wanneer we weer thuis zijn. Achteraf heb ik spijt dat ik niet ook de haverrepen heb gemaakt, deze zijn namelijk heel erg lang te bewaren (buiten de koelkast of vriezer) en daarmee ook perfect tijdens de vakantie zelf. Omdat wij erg actief zijn; denk aan wandelen, hardlopen en fietsen, komen tussendoortjes op vakantie ook goed van pas. Natuurlijk is het prima om een keer in de supermarkt tussendoortjes te halen, maar ik vind mijn eigen tussendoortjes stiekem echt lekkerder.

Fruit of noten in plaats van snoep

Ik ben een onwijze snoepkont en er komt ’s middags altijd een moment dat ik zin heb in zoetigheid. Natuurlijk kun je gewoon een appel meenemen, maar om het net wat gezelliger en lekkerder te maken, maakte ik dit keer een fruitsalade van vers fruit. Ook dit deed ik weer de dag voor we vertrokken; ik sneed een ananas in blokjes, halveerde aardbeien en druiven en voegde er nog wat blauwe bessen aan toe. Een enorm zoete fruitsalade was het gevolg, perfect voor de zoete trek! De druiven die ik nog over had, nam ik ook mee voor de tweede reisdag. Een andere optie is om gedroogd fruit mee te nemen zoals dadels, abrikozen, cranberries of rozijnen. Je kunt ook kiezen voor wat noten voor de hartige trek aan het einde van de middag.

Ik ben heel benieuwd, wat nemen jullie altijd onderweg mee en hebben jullie nog tips?

Leave a Comment