EatNieuws

Gezond eten in december

posted by Kirsten - Salvedo Health Clinic 9 december 2016 0 comments
gezond eten december

♦ Blog geschreven door Kirsten 

Het is heel verleidelijk om van alles te eten tijdens de decembermaand. Met alle feestdagen en over het algemeen ook veel verjaardagen, zijn de supermarkten goed gevuld met lekkernijen. Kun jij er vanaf blijven of zijn de verleidingen en triggers te groot om weerstand te bieden? Soms is op je eigen manier meebewegen met alle lekkere verleidingen een stuk gemakkelijker dan 100% weerstand bieden. Dat betekent niet dat je van mij in december de goedkeuring krijgt om een paar kilo’s in gewicht aan te komen. Nee, er zijn betere manieren om december genietend door te komen. Met deze tips lukt het jou om gezond te eten in december.

Maak van december geen eetschuur

Lang(zaam) genieten van het eten

Door langzamer te eten, tussen het eten door te drinken en te genieten van de gesprekken om je heen, zorg je ervoor dat je al het lekkers wat langzamer in je mond stopt. Dat betekent dat je, vergeleken met het gezelschap om je heen, minder zal eten. Op deze manier ga je niet als een schaap mee in de meute van: eten, eten, eten. Maar je hoeft ook geen eten te weigeren en je geniet volop van de avond.

Varieer tussen alcohol en alcoholvrij

Dit trucje werkt natuurlijk niet alleen voor het eten, maar ook voor de alcoholconsumpties. Het excuus ‘ik ben de Bob vanavond’ hoef je niet te gebruiken. Wissel het wijntje of biertje af met een (bruis)water of bijvoorbeeld een Rivella. Eigenlijk zijn alle opties met weinig calorieën goed. Ook hier geldt weer dat je lekker mee blijft doen met familie en vrienden, maar dan op je eigen manier.

Kleinere porties opscheppen

Eet je altijd je bord leeg en vind je het niet kunnen tegenover de kok om het bord halfvol in de keuken te brengen? Schep kleinere porties op. Heel gemakkelijk toe te passen bij een lopend buffet. Heb je nog trek? Dan kun je altijd een tweede keer lopen.

Las een extra sport ochtend in

Vlieg je toch de bocht uit tijdens een feestdag? De dag daarna begint gewoon weer een nieuwe dag met nieuwe kansen. De kans om weer balans te creëren. Bedenk dat je de overige 11 maanden van het jaar ook prima kunt balanceren tussen etentjes, verjaardagen, etc. en gezonde voeding. Probeer daarom ook in december voldoende te blijven bewegen en naast de uitspattingen qua voeding gezond te blijven eten. Maak een extra wandeling of loop een rondje hard, zodat je de extra verleidingen er weer af kunt sporten. December vormt zo geen dreiging meer, maar een sportieve uitdaging.

Foto via Unsplash, Annie Sprat

image_print

Leave a Comment