EatNieuws

Gezond de feestdagen door

posted by Jessica - Eat.Run.Love. 17 december 2015 0 comments
gezond de feestdagen door

Over een week is het alweer kerst, wat vliegt de tijd! Deze maand bestaat uit gezelligheid, eten en drinken, donkere dagen en misschien voor jou een moment om de teugels te laten vieren. Sporten en gezond eten komt wel weer in het nieuwe jaar. Maar waarom? Ook tijdens de feestdagen is het mogelijk om genoeg te bewegen en gezonde keuzes te maken. Met een goede voorbereiding kom jij gezond de feestdagen!

Drink niet teveel calorieën

Een prosecco bij de borrel, een wijntje bij het eten en een afsluiter bij de koffie. Ongemerkt drink je zo heel veel calorieën. Let je op met wat je eet, vergeet je even dat je dit teniet doet met alle alcoholische versnaperingen. Natuurlijk hoort een borreltje bij gezelligheid, maar probeer het echt te beperken. Spreek bijvoorbeeld met je partner af dat jij de ene dag naar de familie rijdt, en hij/zij de andere dag. Zo heb je al een stok achter de deur om één dag niet te drinken. Daarnaast voel je je natuurlijk ook veel lekkerder de volgende dag!

Stop met eten als je vol zit

“Nog één hap want het is zo lekker.” Nee, vol is vol. Dat heb ik wel geleerd, ik heb wel eens met buikpijn op de bank gezeten omdat ik zo veel had gegeten, ten eerste geen pretje en ten tweede ook helemaal niet nodig. Je lichaam heeft altijd even de tijd nodig om aan te geven dat je vol zit, krijg je dit seintje, stop dan ook met eten want dat betekent eigenlijk dat je al te veel hebt gegeten.

Eet voordat je weggaat nog wat

Je weet vaak niet wat en hoe laat je gaat eten bij de gastheer of -vrouw, eet dus nog wat voordat je weggaat zodat je niet bij binnenkomst je gelijk hoeft te storten op de borrelhappen. Eet overdag normaal, maar gezond om de vetverbranding op gang te houden. Eet voor je weggaat bijvoorbeeld nog een salade, een bakje kwark of een flinke hand wortels.

Plan je trainingen

Het is heel verleidelijk tijdens kerst te denken; oh dat sporten, dat komt wel weer. Terwijl juist niks lekkerder is dan een uurtje trainen voordat je het feestgedruis ingaat. Bekijk van te voren of jouw sportschool open is met kerst, is dat niet het geval? Ga dan lekker een uurtje hardlopen (rijd naar het bos of strand voor een extra dimensie!) of spreek af met vriendinnen om een mini bootcamp te doen.

Ga lekker wandelen

Kerstdagen worden veelal gevierd met familieleden, het feest begint al bij de brunch waar je de eerste maaltijd naar binnen werkt. Vervolgens zit je lekker de hele middag bij de verwarming om daarna weer te gaan eten. Stel voor om een flinke wandeling te maken; je krijgt een energieboost, brengt je vetverbranding op gang en je komt volledig tot rust!

Ik weet niet hoe het bij jullie op werk is, maar bij ons is het momenteel elke dag feest. Ik moet mezelf dan ook streng toe spreken om niet elke dag helemaal los te gaan op restjes chocoladeletters, kerstkransjes en de eerste oliebollen. Maak daar goede afspraken over met jezelf, en voel je niet schuldig als het niet helemaal lukt.

Zelf houd ik me ook aan bovenstaande tips, maar ik ga ook vooral genieten. Dat extra chocolaatje of dat lekkere broodje ontzeg ik mezelf echt niet, maar ik probeer wel bewuste keuzes te maken en veel te bewegen! 

image_print

Leave a Comment