LoveMotivatie

Gemotiveerd blijven als het even niet lukt

posted by Jessica - Eat.Run.Love. 22 januari 2018 1 Comment
Gemotiveerd blijven als het even niet lukt

Het was weer zo’n week. Onmogelijke deadlines waardoor ik van ’s ochtends vroeg tot ’s avonds laat aan het werk was, veel te laat naar bed ging, slechte voorbereiding waardoor ik geen gezonde snacks bij me had en als klap op de vuurpijl liep ik ook nog eens heel de week met keelpijn en een snotneus. Ik sportte daardoor ‘slechts’ twee keer, at iets teveel snoep en te weinig groente, sliep een aantal uurtjes te kort en was aan het eind van de week chagrijnig. Terwijl ik ook best wat positieve puntjes kan benoemen. In plaats van een half leeg glas, zou ik er een half vol glas van moeten maken. Gemotiveerd blijven als het even niet lukt, hoe doe je dat? Ik heb er al vaker een vraag over gekregen en bedacht dat dit wel een mooi moment was om er over te schrijven!

Waar gaat het mis?

Allereerst is het goed om te bedenken waarom het niet gaat zoals je wilt. Komt het door interne of externe factoren? Met andere woorden, kun je er zelf iets aan veranderen of niet? In mijn geval moest ik een aantal deadlines halen waardoor het niet lukte om de dingen er omheen te doen die ik normaal gesproken wel doe. Ik zie dat als een externe factor. Natuurlijk kan ik er alles aan doen om toch te gaan sporten, maar soms werkt dat gewoon even niet zo.

Durf te falen

Heb je je zelf een doel gesteld, maar lukt het niet om dat doel te behalen? Bijvoorbeeld een pull up kunnen of een triathlon binnen een bepaalde tijd finishen? Het is niet erg als je het doel niet binnen de gestelde tijd haalt. Ja natuurlijk is het niet leuk en ik begrijp dat je daar teleurgesteld of zelfs verdrietig van word. Maar wellicht was het doel te hoog gegrepen, of was je er gewoon nog niet klaar voor. Het is niet erg om te falen. Van falen word je sterker. Het leven gaat altijd met vallen en opstaan. En ook al heb je jouw doel niet binnen de gestelde tijd gehaald, je bent er wel mee bezig geweest. En dat heeft er hoe dan ook voor gezorgd dat je sterker bent dan toen je begon.

Begin klein

Wanneer je een doel stelt, stel dan een realistisch doel. Werk in stapjes. Op die manier kun je jezelf ook vaker een schouderklopje geven en gaan dingen goed. Wil je een marathon lopen maar heb je nog nooit een halve marathon gelopen? Train dan eerst voor een halve marathon. Wil je een handstand push up kunnen maar kun je geen normale push ups? Ga dan eerst push ups oefenen. Met voeding werkt het precies hetzelfde. Je kunt wel tegen jezelf zeggen deze week mag ik helemaal niks snoepen. Maar als jij elke dag snoept, wordt dat heel lastig. Draai het om en neem je zelf voor om extra veel groenten en eiwitten te eten, zo wordt die zin in het snoepen vanzelf minder.

Bekijk het van de positieve kant

Verlies je je motivatie omdat het lijkt of alles tegen zit? Dat had ik afgelopen week, terwijl nu ik er vandaag op terug kijk was het echt allemaal zo erg niet. Ik heb twee keer gecrossfit en ben naar yoga geweest. Dat is al meer dan dat gemiddeld Nederland sport. Ik heb in het weekend mijn slaap goed ingehaald en het gezonde eten weer opgepakt. Maken die paar dagen in een week dan echt zoveel uit? Nee heus niet.

Gemotiveerd blijven als het even niet lukt

Vergelijk jezelf niet met een ander

Ehm ja, daar heb ik ook wel eens een handje van. Dan zit ik op social media te kijken en dan denk ik alleen maar: “Zie je wel; zij kan wel sporten. Of zij kan wel een handstand push up. Of haar lukt het wel om niet te snoepen.” Social media blijft social media. Vergeet niet dat mensen op social media zichzelf altijd van de positieve kant laten zien. Bovendien; misschien boek jij wel veel meer progressie op iets anders. Doe je lekker veel aan yoga en slaap je een uurtje extra waardoor je je super fit voelt. Of loop je een PR tijdens 5 km. Super goed!

Houd je progressie bij

Wat altijd fijn is; houd je progressie bij. Soms kan het mij ook niet snel genoeg gaan. Dan denk ik: “pff, kan ik dit nog steeds niet?”. Gek word ik van mezelf. Ook in combinatie met het vergelijken met iemand anders. Maar het is logisch dat iemand die een topsport achtergrond heeft, iets veel sneller onder de knie heeft dan jij. Wat heel erg helpt is je progressie bijhouden. Hoe snel loop je, hoeveel ben je afgevallen, hoeveel kilo heb je gesquat. Als je dit over een langere periode doet, zie je dat je echt wel progressie maakt. En waarschijnlijk hele goede progressie ook!

Stel je doelen bij

Ok, nu wil ik niet zeggen dat je verkeerde doelen hebt gesteld. Maar soms lukt het gewoon even niet. Dat betekent niet dat je faalt, maar dat het gewoon niet de juiste periode is. Het is echt ok om je doelen bij te stellen. Zo besloot ik dit jaar even helemaal geen doelen te stellen. Gewoon even lekker bezig zijn met mezelf in plaats van met een zo goed mogelijke prestatie. Die drang voor een prestatie komt vanzelf weer terug. Leg je zelf niet teveel druk op want dan ga je alles met steeds meer tegenzin doen.

Accepteren en weer doorgaan!

Tja, je kunt wel zielig gaan zitten huilen in een hoekje. Maar morgen weer een nieuwe dag. Of een nieuwe week. Ik heb vandaag (zondag) lekker uitgeslapen, een uur gewandeld en ben naar yin yoga geweest. De week is niet verlopen zoals ik had gehoopt, maar ik voel me als herboren en ben weer gemotiveerd om een nieuwe week te starten! Soms is het goed om het gewoon even los te laten. Dan gaat het accepteren ook makkelijker.

Foto’s: David Stegenga

1 Comment

Amanda
Amanda 22 januari 2018 at 09:21

Fijne week topper!

Reply

Leave a Comment