EatSport & Voeding

Gember goed voor sporters

posted by Jessica - Eat.Run.Love. 22 oktober 2016 2 Comments
gember goed voor je

Gember, you hate it or you love it. Gelukkig behoor ik tot de lovers. En jij? Mocht je niet van gember houden dan overweeg je wellicht na het lezen van dit artikel om toch wat vaker gember te eten of gebruiken. Gember staat bekend als een eeuwenoud geneesmiddel. Er zitten ontzettend veel gezonde voedingsstoffen in gember. Zo bevordert het een goede stoelgang, helpt het tegen een opgeblazen gevoel, bevordert het de bloedcirculatie en helpt het je lichaam te ontgiften. Ook is het een goede ontstekingsremmer, heb je dus ergens last van dan kun je heel goed gember overwegen omdat het een antibacteriële werking heeft. Specifiek voor sporters is gember ook erg interessant.

Gember vermindert spierpijn

Er zijn diverse onderzoeken dat gember niet alleen spierpijn vermindert, maar ook zwellingen en stijfheid. Zo toont een onderzoek van de State University in Milledgeville aan dat spierpijn met 25% afneemt bij sporters na het eten van een gembersupplement. Aan het onderzoek deden 74 sporters mee die oefeningen deden die zoveel mogelijk spierpijn veroorzaken. Deelnemers kregen 1x per dag een voedingssupplement over een periode van 11 dagen. Dit was afwisselend gember en een placebo. Gember liet dus duidelijk een beter resultaat zien.

Een ander onderzoek onder 28 hardlopers liet eigenlijk min of meer hetzelfde zien. 12 weken lang volgden ze een trainingsprogramma. Na 6 weken werden de cytokine levels gemeten. Cytokine is een eiwit in het lichaam die een rol speelt in de immuunafweer en bij ontstekingsreacties. De levels waren na zes weken trainen aanzienlijk hoger dan normaal. In de laatste 6 weken van de test nam de helft 3x per dag een gembersupplement en de andere helft een placebo. Aan het einde van de test werden de cytokine levels weer gemeten en de resultaten waren significant anders. Bij de placebo groep waren de cytokine levels nog eens met 32% gestegen, terwijl bij de groep die gember nam deze levels juist waren gedaald met 18%.

Gember zorgt voor extra eetlust

Ik weet niet hoe het met jullie zit, maar als ik zwaar heb ik gesport – vooral na hardlopen – heb ik heel vaak helemaal geen trek. Terwijl het juist zo belangrijk is om je energievoorraad weer aan te vullen. Gember stimuleert de eetlust door de verfrissende smaak en geneeskrachtige eigenschappen.

Gember helpt bij misselijkheid en duizeligheid

Eén van de belangrijkste eigenschappen van gember is dat het helpt tegen misselijkheid tijdens een zwangerschap of na een operatie. Maar uiteindelijk helpt het tegen alle soorten misselijkheid. Een derde onderzoek toont aan dat het ook kan helpen tegen duizeligheid.

In de sport kun je ook last hebben van duizeligheid of misselijkheid. Vooral triathleten kunnen hier last van hebben tijdens of na het zwemmen. Dit kan komen door het temperatuurverschil met het water, de ademhaling die je niet onder controle hebt of een te grote inspanning. Je kunt dus proberen om voordat je het water in gaat of tijdens de overgang een gembershotje te nemen. Doe dit wel een keer tijdens een training en niet op de wedstrijddag zelf.

Hoe ik gember gebruik

Zoals ik al eerder aangaf ben ik dol op gember, gewoon in een glas met heet water, maar als ik het wat wil aankleden doe ik er nog wat munt en een schijfje sinaasappel bij. Ook verwerk ik het graag in gerechten, bijvoorbeeld in curry’s, deze gember chocolade cake of granola. Een andere optie is om het te verwerken in sapjes, smoothies of zelfs een gembershot. Dit is vrij heftig, maar door het toevoegen van appel wordt het ietwat geneutraliseerd.

Houd jij van gember? En hoe gebruik je het?

gember goed voor je

Hoofdfoto via The Cold Pressed Juicery

2 Comments

Sarah 31 oktober 2016 at 18:28

in poeder, met appels en kaneel of gewoon in thee mmm lekker.

Reply
Daniëlle 22 oktober 2016 at 07:58

Ik ben ook een gember lover. Gelukkig, want het heeft een heel positief effect op mijn maag! Ook ik maak er lekkere theetjes mee!

Reply

Leave a Comment