HealthLove

Geen tijd is geen excuus

posted by Jessica - Eat.Run.Love. 31 januari 2015 4 Comments
Untitled-3
Regelmatig vragen mensen aan mij hoe ik dat toch doe; zo vaak sporten. Geen zin, geen tijd, geen geld zijn redenen die ik regelmatig hoor. Toegegeven, als het buiten koud, nat en donker is, kan het moeilijk zijn om te gaan sporten. Helemaal nu er sneeuw ligt, kost het mij ook veel moeite om naar buiten te gaan om een rondje hard te lopen. Maar als je deze zomer fit op het strand wilt liggen, dan kun je geen excuses verzinnen (want laten we eerlijk zijn, dat zijn het). Als je echt een doel voor ogen hebt en er voor de volle 100% voor gaat, dan ben ik er van overtuigd dat je er wel tijd, zin of geld voor vindt.Natuurlijk heb ik makkelijk praten, want ik kan toegeven dat ik redelijk sportverslaafd ben. Momenteel sport ik 5 à 6 keer per week en daar voel ik me goed bij. Ik word er gelukkig van. Ik ben meer tevreden met mezelf. Ik heb meer energie na het sporten. Ik ben lekker buiten bezig. Ik zie progressie. Ik mag dingen eten die ik lekker vind (chocolade! pasta!). Ik baal als ik niet kan sporten. Allemaal redenen voor mij om dus vooral veel te blijven sporten. Maar ook ik heb heus wel eens geen zin of weinig tijd, dus hoe ga je daar mee om?- Dit schreef ik al eerder, maar maak een weekplanning. Het werkt echt om te blijven trainen. Afspraken met vriendinnen plan je ook in, dus waarom sport niet? Ik heb een paar avonden wanneer ik het fijn vind om te trainen, dus afspraken met vriendinnen plan ik daarom heen. En nee, daar wijk ik niet vanaf, behalve als het echt niet anders kan. Soms ga ik ook direct uit werk trainen en spreek ik daarna met een vriendin af (al geef ik toe dat het voor mij makkelijker is doordat ik mijn tijd redelijk flexibel ik kan delen, vlak bij mijn werk woon en mijn vriendinnen ook in de buurt).

Sporten hoeft helemaal niet veel tijd te kosten: met een half uurtje hardlopen, NTC workout van 15 minuten of een korte kettlebell training kom je echt al heel ver. Het gaat niet alleen om kwantiteit, maar ook om kwaliteit!

– Moeite om ’s avonds van de bank af te komen? Probeer direct uit werk te gaan, en niet eerst op de bank te ploffen. Mocht je echt eerst willen eten, eet dan iets kleins maar zorg ervoor dat je dit niet op de bank doet. Zodra je de bank gevoeld hebt, is het te verleidelijk om te blijven zitten.

– Kun je echt geen tijd vinden om ’s avonds te sporten, probeer dan eens ’s ochtends voor werk te gaan sporten. Veel sportscholen gaan om 7.00 uur open, maar ook hardlopen kun je prima voor werk doen. Je voelt je er de hele dag energiek door. Natuurlijk is dat lastig als het donker is en je bed lekker warm, maar de truc is gewoon op staan. Die wekker heb je toch gezet, dus je bent wakker en als je eenmaal uit bed bent is het allemaal al een stuk minder erg.

Is tijd niet het probleem, maar motivatie? Neem een abonnement op de sportschool, huur een personal trainer, neem een bootcamp abonnement, sluit je aan bij een hardloopgroepje. Dan moet je wel, want heel erg zonde van de les om niet te gaan. Of, sport samen met een vriendin. Als je geen zin hebt, kun je je aan elkaar optrekken want je laat haar natuurlijk niet zitten. En na afloop kun je gelijk gezellig bijkletsen.

quote excusesVind je een sportschool / bootcamp / hardloopgroepje te duur? Er zijn genoeg sporten die je daarbuiten kunt doen. Hardlopen is gratis. Maar ook het trainen met een app. Of ga bijv. één keer per week hardlopen en één keer per week naar de sportschool, heb je gelijk wat variatie.- Pols eens bij je werkgever of zij je tegemoet kunnen komen. Steeds meer werkgevers bieden de mogelijkheid om te sporten via werk. Het is bewezen dat werknemers die sporten, minder vaak ziek zijn. Win-win situatie dus! Daarnaast is sporten via werk ook vaak onder werktijd, bespaart je ook weer tijd.

– Denk aan het moment dat je klaar bent. Je voelt zelf altijd beter en blij dat je bent gegaan. Dit is voor mij ook vaak een goed houvast.En daarna kun je jezelf belonen met iets lekkers of een warme douche of bad.

Maak tijd vrij in het weekend, je weekend bestaat uit twee dagen. Natuurlijk is het verleidelijk om tot 11.00 in je bed te liggen, maar als je geen wilde stapavond hebt gehad, kun je prima om 9.00 opstaan. Met een beetje mazzel heb je er dan voor 11.00 al je workout op zitten en kun je weekend vieren. Ook een goed idee: pak de auto of fiets naar het bos / strand / park en geniet van de buitenlucht. Je voelt je als herboren!

Wees niet te streng voor jezelf. Zorg ervoor dat het doel dat je voor ogen hebt, haalbaar is. Als dat het namelijk niet is, is het makkelijker om af te haken. En heb je echt echt echt geen zin, ga dan gewoon niet of pas je training aan. Stond er een lange afstand op de planning? Ga dan eens voor een snelle 5km. Kun je jezelf toch een schouderklopje geven dat je bent gedaan.

En mijn laatste tip: probeer niet naar anderen te kijken, maar naar jezelf. Het feit dát je aan het sporten bent, is hartstikke goed! Ook ik ben begonnen met één keer per week een paar kilometer hardlopen (ugh, strompelen).

Verzinnen jullie wel eens excuses om niet te hoeven sporten?

image_print

4 Comments

Maurits 31 januari 2015 at 19:52

Ik heb nu ook een weekplanning gemaakt, want ik moet en zal half april mijn allereerste run lopen

Reply
Froukelien 31 januari 2015 at 18:39

Deze blog ga ik morgenochtend nog maar een keertje lezen, als ik in mijn hardlooppakje klaar zit, maar geen ‘zin’ heb om naar buiten te gaan… ;-)

Reply
Eline 31 januari 2015 at 11:49

Ik heb met mezelf afgesproken dat ik iedere dag sport. Mijn afspraken met anderen kom ik altijd na, waarom zou ik een afspraak met mezelf dan niet nakomen? (uitzondering daargelaten als bijvoorbeeld ziek zijn natuurlijk!)

Reply
Josianne 31 januari 2015 at 09:34

Er zijn inderdaad heel veel excuses te bedenken om maar niet te hoeven sporten haha, en ook ik maak me er zeker schuldig aan. Toch voel ik me altijd beter als ik terugkom, en dat wint vaak van m’n excuses!

Reply

Leave a Comment