EatProduct & Powerfood Info

Gedroogd fruit: ja of nee

posted by Jessica - Eat.Run.Love. 31 maart 2017 0 comments
pre workout snack

Stiekem ben ik dus echt een snoepkont, zet een pot drop naast mij neer en ik eet me er zo misselijk aan. Ik weet wel dat ik dat niet moet doen, maar het is zo lekker. Toch probeer ik altijd op zoek te gaan naar een alternatief: dat wel aan mijn zoete cravings voldoet, maar niet zo ongezond is. Is gezond fruit dan een goede optie? Kirsten, sportdiรซtiste, vindt van wel in mijn geval, maar waarom dan?

#snoepgezondeeteenappel

Snoep gezond, eet een appel. Een uitspraak die we allemaal wel kennen. Het allerbeste is natuurlijk om gewoon een stuk fruit of een bakje groenten te eten. Maar soms heb je gewoon zin in iets goeds. Gedroogd fruit staat er om bekend “ongezond” te zijn omdat het meer suiker bevat. Dat is niet helemaal waar. In de basis bevat gedroogd fruit net zoveel suiker als normaal fruit, maar door het drogen is al het vocht ontrokken aan het fruit. Het suiker gehalte blijft hetzelfde. Concreet voorbeeld; in een bakje passen meer rozijnen dan druiven. Je eet al snel meer calorieรซn, koolhydraten en dus suiker. Maar het is niet zo dat er per definitie meer suiker in gedroogd fruit zit, je moet alleen oppassen welke hoeveelheid je eet. Overigens is sommig gedroogd fruit gezoet met suiker, deze moet je natuurlijk laten liggen.

Mineralen en vitamines

Tijdens het droogproces gaat vitamine C verloren, maar alle andere vitamines en mineralen blijven behouden. Gedroogd fruit is rijk aanย vitamine B1, vitamine B6, foliumzuur, ijzer, magnesium, koper en kalium. En door de hoeveelheid die je vaak eet, is het automatisch een grotere hoeveelheid dan normaal.

Voedingsvezels

Gedroogd fruit bevat veel voedingvezels. Deze zorgen voor een goede stoelgang en zijn goed voor hart- en vaatziekten. Wanneer je last hebt van je darmen kun je soms beter een beetje oppassen met gedroogd fruit. Ik heb zelf snel dat ik er een opgeblazen gevoel van krijg als ik veel gedroogd fruit eet. Juist omdat mijn darmen dan aan het werk gezet worden. Voor mensen met stoelgangproblemen kan dit dus echt een oplossing zijn.

Goede keuze voor sporters

Wanneer jij veel sport en wel wat extra energie en koolhydraten kunt gebruiken is gedroogd fruit een goede optie. Veel top atleten voegen gedroogd fruit aan hun voedingspatroon toe omdat het relatief makkelijk voor de benodigde extra voedingsstoffen zorgt. Je lichaam wordt voorzien van energie van een prestatie ten goede komt.

Op de foto: gedroogde mango van Het Warme Notengilde (Amsterdam), lekkerste mango die er is!ย 

image_print

Leave a Comment