RunSportswear & gear

Eerste indruk Garmin Forerunner 620

posted by Jessica - Eat.Run.Love. 12 juni 2014 6 Comments
garmin forerunner 620
Wie mij al wat langer volgt weet dat ik mijn Nike sportwatch een beetje zat begon te worden. Naar mijn idee was hij niet helemaal nauwkeurig en bij lange afstanden viel hij vaak uit. Zo heb ik twee keer een wedstrijd gelopen waarbij het horloge halverwege uitviel. Na wat oriëntatie en rondvragen bij mede hardlopers kwam ik al snel uit bij de Garmin horloges. Uiteraard wilde ik het allernieuwste model testen, dus daar ben ik dan ook voor gegaan; de Garmin Forerunner 620.

Ik heb hem nu sinds begin mei en er al een aantal kilometers mee gelopen, waaronder de halve marathon van Leiden en We Own The Night in Milaan. Inmiddels heb ik er dus een goede mening over kunnen vormen. Ik heb er mijn reguliere rondjes mee gelopen, intervaltraining meegedaan en de bijgeleverde hartslagmeter getest. Het lopen met een hartslagmeter was nieuw voor mij, ik moest er dan ook erg aan wennen, maar vind het toch stiekem wel fijn. Ik ga hier nog een aparte post aan wijden omdat het anders wel een erg lang verhaal wordt!

garmin forerunner 620
Allereerst het uiterlijk; met mijn smalle polsjes is het Nike horloge erg groot waardoor het niet altijd even fijn zat. De Garmin Forerunner is voor mij echt een verademing, het horloge heeft een veel kleinere klok waardoor hij prettiger om de pols zit.

Het horloge en de standaard functies
Dan het gebruik, ik moest even wennen want er zijn veel meer opties en knopjes, maar inmiddels heb ik het horloge goed door. In de afbeelding hieronder heb ik alle functies aangegeven die ik met de klok mee zal bespreken.

garmin forerunner 620
Bovenaan het horloge zie je de tekentjes voor GPS / Bluetooth / Hartslag. Op het moment dat je op het knopje voor Run klikt, gaat het horloge GPS zoeken. Dit is het eerste tekentje. Daarnaast kun je via bluetooth verbinding maken met je telefoon/computer. Heb je ook nog een hartslagmeter bij het horloge (zoals ik) dan zal er bovenin ook nog een hartje verschijnen. Nadat het horloge GPS heeft gevonden, kom je in het hardloopscherm (zie foto’s verderop in het artikel).

Onder de menuknop (waar je overigens pas komt als je op run hebt geklikt, anders reageert deze touchknop niet) vind je de geschiedenis, records, instellingen, VO2 max (zie extra functies) en hersteladvies (zie extra functies).

De knop rechtsonder is tweeledig: als je klaar bent met hardlopen kun je via WiFi connecten en tijdens het hardlopen kun je een lap toevoegen aan je race. Ik gebruik deze functie zelf eigenlijk niet, alleen tijdens een intervaltraining om aan te geven dat ik klaar ben met de warming-up waarna de interval start.

Via het bekertje kom je in het work-outs menu; online kun je zelf work-outs en een trainingsagenda aanmaken en deze downloaden op je horloge, maar je kunt ook een intervaltraining instellen.

De knop linksonder heeft alleen de functie van klok. Ook tijdens het hardlopen kun je deze indrukken om even de klok te bekijken. Druk je er nog een keer op dan kom je weer in het scherm waar je was.

Vorig scherm gebruik je met name als je bezig bent in het horloge en bijvoorbeeld terug wilt naar het startscherm. En Licht spreekt ook voor zich, hiermee licht je het scherm op tijdens bijvoorbeeld het lopen.

Extra functies
Intervaltraining
garmin forerunner 620Eigenlijk pas vorige week kwam ik erachter dat ik ook intervaltrainingen kon aanmaken. Logisch natuurlijk, maar ik had er nog niet eerder bij stilgestaan. Toen ik de uitgebreide manual doornam, kwam ik deze functie tegen. Stiekem heb ik besloten om toch nog een keer een halve marathon te lopen (Amsterdam) en ik heb een tijdsdoel voor ogen. Daarover later meer, maar intervaltrainingen mogen dus niet meer ontbreken in mijn trainingschema. Ik testte de functie afgelopen maandag uit en ik vond het fijn. Eerst stel je in hoe lang je intervallen zijn, in mijn geval ging ik 3x een interval van 2km doen met daartussen 5 min. pauze. Daarna stel je in of je ook een warming-up en cooling-down wilt doen. Tijdens het lopen hoef je niet constant op je horloge te kijken of je interval al klaar is, want door middel van piepjes en trillen geeft het horloge het einde van de interval aan. Ideaal!

VO2 max
garmin forerunner 620Deze functie werkt alleen als je ook een hartslagmeter hebt. Kort gezegd is dit een racevoorspeller. Om nauwkeurige data te leveren, moet je wel een aantal keer met een hartslagmeter lopen. Ik denk dat ik dat nog iets te weinig heb gedaan want op de 10km geeft hij 46 minuten aan en op de 21km 1 uur 41. In mijn dromen haal ik deze tijden graag, maar in de praktijk zijn die tijden nog erg ver weg (al wil ik wel gaan trainen op een snelle 10km en 21km).

Hersteladvies
garmin forerunner 620Ook deze functie werkt alleen als je een hartslagmeter hebt. Direct nadat je stopt met lopen krijg je een hersteladvies. Zo kreeg ik na 4km een hersteladvies van 23 uur en na 6,8km een hersteladvies van 36 uur). Persoonlijk houd ik me hier niet altijd aan, maar het is wel een handige leidraad. Genoeg rust is zeker belangrijk!

De schermindeling
En last, but not least wat ik dus echt ideaal vind; je kunt je eigen schermindeling aanpassen. Je kunt kiezen voor diverse schermen (4 vakjes, 3 vakjes, 2 vakjes etc) en deze naar eigen wens inrichten. Zelf heb ik een standaardscherm met 4 vakjes (afstand, timer, gemiddelde pace en gemiddelde hartslag). Daarnaast heb ik tijdens de laatste intervaltraining de indeling op de rechterfoto gebruikt (afstand, rondetijd en gemiddeld tempo). Deze indeling vond ik ideaal omdat ik zo zag wat mijn gemiddelde tempo per interval was en ik gelijk in de gaten kon houden hoeveel km ik al onderweg was.

garmin forerunner 620
Een heel verhaal, maar ik ben ook heel enthousiast en vond het leuk om een uitgebreide review te schrijven. De Garmin Forerunner 620 is niet goedkoop namelijk; €465 incl. hartslagmeter, maar dan heb je wel een heel uitgebreid en nauwkeurig horloge.

En om nog even af te sluiten een blije foto van mij in hardloopoutfit waar je het horloge nogmaals goed ziet! Hopelijk vonden jullie het leuk om deze review te lezen. Mocht je nog vragen hebben, stel ze dan gerust dan kan ik ze wellicht in een aparte blogpost beantwoorden!

garmin forerunner 620

image_print

6 Comments

John 6 augustus 2015 at 20:57

Leuk stukje. Maar bijna € 500,-?! Dat is toch helemaal van de pot gerukt??!!

Reply
TomTom Multisport Cardio Review - Eat.Run.Love. 23 mei 2015 at 17:37

[…] fietsen en zwemmen. En nu heb ik hem eindelijk in mijn bezit. Het afgelopen jaar heb ik met de Garmin Forerunner 620 gelopen – ook een heel fijn horloge – en ik zal de verschillen / overeenkomsten ook met […]

Reply
Trainen met een hartslagmeter - Eat.Run.Love. 24 september 2014 at 21:24

[…] week konden jullie mijn uitgebreide review lezen over de Garmin Forerunner 620 en de leuke extra’s die je hebt met de meegeleverde hartslagmeter, zoals raceprognoses en […]

Reply
nathslife 12 juni 2014 at 17:05

Ik zou ook graag een sporthorloge hebben.. helaas altijd erg duur. En ik vind je Nike shirt leuk!! Die staat wel hoog op mijn wishlist, waar heb je die gekocht?

Reply
Jessica 12 juni 2014 at 20:13

Ik heb hem online bij Nike.com besteld, geen alleen of ze er nog zijn!

Reply
Margot 12 juni 2014 at 07:17

Ik heb de forerunner 220 is de goedkopere uitvoering van deze hier… Heel erg tevreden van! Kan het iedereen aanraden. Je hebt ook een functie waarbij je hem verbindt met je iphone en dan kan je een link uitsturen naar bepaalde personen en die kunnen dan volgen waar je ergens zit. Heel handig! Ook op wedstrijden voor de supporters!

Reply

Leave a Comment