EatProduct & Powerfood Info

Fruit met minste en meeste calorieën

posted by Jessica - Eat.Run.Love. 21 februari 2016 4 Comments
Fruit met minste en meeste calorieën

Laatst kreeg ik een vraag of ik een halve banaan at vanwege de calorieën die erin zitten. Eigenlijk was het pure noodzaak omdat mijn vriend de andere helft wilde, maar het zette me wel aan het denken. Een banaan bevat inderdaad veel meer calorieën dan een appel of aardbeien, maar bevat ook goede voedingsstoffen voor sporter. Lees dit artikel over bananen maar eens terug. Op dagen dat je wat minder calorieën wilt eten, kun je de banaan beter laten liggen, daarom vandaag een zogenaamde fruitwijzer met het fruit met de minste en meeste calorieën.

Aanbevolen dagelijkse hoeveelheid fruit en groenten

De aanbevolen dagelijkse hoeveelheid fruit en groenten ligt op 2 porties* fruit en 200 gram groenten. Onderzoekers van de University College Londen presenteerden in 2014 onderzoeksresultaten dat wanneer je 375 gram groenten en 3 porties fruit eet, je 42% minder kans hebt om vroegtijdig te overlijden. Ook vermindert het de kans op kanker. Overigens laten groenten hier wel meer voordelen in zien dan fruit. Wanneer je veel sport doe je er goed aan je groenten en fruitinname wat te verhogen omdat de behoefte aan mineralen en vitamines ook hoger wordt. Deze vitamines en mineralen kunnen ook goed bijdragen aan herstel! Maar wisten jullie dat slechts 5% van de Nederlanders de huidige norm halen? Ik was daar zeer verbaasd over omdat het mij geen enkele moeite kost om deze hoeveelheden te halen. Ik moet juist mijn best doen om niet teveel fruit te eten.

*1 portie fruit staat gelijk aan ongeveer 100 gram

De voor- en nadelen van fruit

Waarom is fruit nu eigenlijk zo gezond? Waarschijnlijk een open deur, maar het bevat veel vitamines, mineralen, antioxidanten en voedingsvezels. Vezels stimuleren een goede darmwerking en helpen bij gewichtsverlies of -beheersing. Vitamine C zit in veel soorten fruit en is goed voor de weerstand.

In fruit zit ook fructose, een natuurlijke zoetstof, die sneller wordt opgenomen in het lichaam dan sacharose en glucose. Fructose wordt in het lichaam omgezet tot glucose en wordt gebruikt als energiebron. Overtollige hoeveelheden fructose worden direct opgeslagen als lichaamsvet en dat is ook de reden dat je er goed aan doet er niet teveel van te eten.

Fruit met minste en meeste calorieën

Hieronder vinden jullie een tabel van de meest voorkomende fruitsoorten, gesorteerd van meeste naar minste calorieën. Ook heb ik geprobeerd er een gemiddeld gewicht per stuk achter te zetten. Omdat kleine fruitsoorten zoals aardbeien, kersen, druiven en blauwe bessen nogal eens verschillen van formaat, heb ik dat niet vernoemd. Ik gebruik daar altijd een weegschaaltje voor.

per 100 gramenergie (kcal)vezel (g)ijzer (mg)vitamine C (mg)gemiddeld gewicht per stuk
avocado19040,46150 gram
verse dadels13240,31415 gram
banaan8830,410125 gram
verse vijg8020,6340 gram
druiven6420,33
mango6120,223200 gram
kersen5210,510
ananas5010,425
appel5010,425120 gram
blauwe bessen4880,310
peer4720,14150 gram
sinaasappel4720,149165 gram
mandarijn4220,13055 gram
pruim4220,3530 gram (zonder pit)
kiwi4020,37050 gram (zonder schil)
bramen377112
passievrucht3731,32315 gram
abrikozen3620,8550 gram (zonder pit)
perzik3610,27140 gram
watermeloen3610,46
frambozen3271,55
papaja3210,446300-500 gram
grapefruit3010,140250 gram
nectarine3010,2180 gram
(galia) meloen2410,8121000 gram
rode bessen248110
aardbeien2320,560

Bron: Voedingscentrum

Ik vind echt onwijs veel fruitsoorten lekker. Fruitsoorten waar ik niet zo van houd zijn meloen (eigenlijk gruwel ik daar zelfs van), rode bessen, papaja en mango. Al hangt het bij mango er wel vanaf hoe het verwerkt is, door een gerecht vind ik het bijvoorbeeld wel lekker. Wat is jullie favo fruitsoort?

image_print

4 Comments

De vele voordelen van blauwe bessen - Eat.Run.Love. 22 februari 2017 at 06:30

[…] mineralen en vezels bevatten, zitten er ook nog eens weinig calorieën in. 100 gram blauwe bessen bevat 48 calorieën. Ter vergelijk: een gemiddelde banaan van 115 gram bevat 88 calorieën. Ik weet niet hoe het met […]

Reply
Minder calorieën eten, hoe doe je dat? - Eat.Run.Love. 2 november 2016 at 06:30

[…] en mango hebben bijvoorbeeld veel meer calorieën dan blauwe bessen, aardbeien en passievrucht. In deze blog heb ik een overzicht gemaakt van aantal calorieën per 100 gram fruit. Daarnaast zijn salade […]

Reply
Marvin 22 februari 2016 at 09:50

Handig lijstje :)
Zelf merk ik wel dat ik regelmatig dagen heb waarop ik niet genoeg fruit eet. Maar over het algemeen zit ik wel goed met mijn inname. Banaan, meloen, aardbeien en appels vind ik het lekkerst.

Reply
Johan 21 februari 2016 at 12:38

Probeer mango eens met een stukje gegrild kipfilet ( grillen met peper/zout en wat Italiaanse kruiden), een ware smaak sensatie.

Reply

Leave a Comment