EatNieuws

Food for focus

posted by Kirsten - Salvedo Health Clinic 8 mei 2016 0 comments
voeding concentratie

♦ Blog geschreven door Kirsten ♦

Werkdruk, deadlines, een nieuwe job, belangrijke vergaderingen, examens… Iedereen heeft van die dagen dat je net even meer van jezelf vraagt op je werk of tijdens je studie dan anders. Concentratie dips kun je op die momenten niet gebruiken. Tijd om eens te kijken naar de rol van voeding: wat helpt je om goed gefocust en vol energie de, wellicht stressvolle, dag door te komen?

Regelmatig eten

Begin je dag goed met een ontbijt en sla geen lunch of avondeten over, ondanks alle drukte en haast. Door regelmatig te eten krijg je energie binnen én tijdens het kauwen alleen al worden de hersenen alerter. Uit onderzoek blijkt dat je door te kauwen mogelijk ook de concentratie en het werkgeheugen in de hersenen verbeterd. Door regelmatig te eten, geef je de hersenen een boost van alertheid mee.

Vitamine boost

Het is meestal niet nodig om een vitaminesupplement te gaan slikken tijdens de drukke tijden. Ondanks dat je meer vraagt van je lichaam en je weerstand. Dat betekent dat je lichaam een beroep doet op de antioxidanten in het lichaam. Een extra vitamine boost kan daarom geen kwaad. In groente en fruit zitten veel vitaminen en belangrijke voedingsstoffen, zoals antioxidanten. Eet daarom voldoende groente (250 gram) en fruit (2 stuks) per dag. Neem bijvoorbeeld tijdens de lunch een salade, of wat rauwkost op brood. Een extra groente of fruit shake in de ochtend is ook een prima idee of voeg een handvol rood fruit toe aan je yoghurt in de ochtend of avond.

Oppassen met suikers

Let dan wel op met wat je eet. Eet je teveel eenvoudige suikers (denk bijvoorbeeld aan witbrood, koek of frisdrank) dan krijg je wel een boost van energie, maar die wordt ook gevolgd door een energiedip. Te veel eenvoudige suikers zorgen namelijk voor een snelle opname van de suikers in het bloed. Een ‘sugar rush’ volgt, maar uiteindelijk is een ‘sugar dip’ het resultaat. Dat kun je niet gebruiken. Eet daarom volkorenbrood, groente, fruit en kies voor één klein koekje bij de koffie. Zo voorkom je een dip.

Drink voldoende

Alleen al door voldoende water te drinken, zorg je ervoor dat energie en zuurstof eenvoudig je hersenen kunnen bereiken. Tijdens drukke dagen heb je voldoende vocht nodig om sufheid, hoofdpijn en zelfs een energietekort te voorkomen. En dat is hard nodig in stressvolle situaties. Je lichaam verbruikt meer energie en gaat soms ook meer zweten. Vind je het lastig om voldoende te drinken? Zet dan een leuke gekleurde waterfles in het zicht op tafel of drink water uit een hippe waterfles waar je (citrus)fruit aan toe kunt voegen. Een lekker smaakje aan je water kan wonderen doen.

Cafeïne

Heb je een boost nodig vlak voor een vergadering of heb je een focus dip vlak voor het einde van de deadline? Drink dan een kop koffie. Het liefst natuurlijk zonder melk en suiker. De cafeïne in koffie is een echte oppepper en zorgt voor een boost aan focus. Gebruik liever geen energiedrankjes zoals Red Bull. In energiedrankjes zit ook veel suiker waardoor je eerst een onwijze oppepper krijgt van de cafeïne en suiker, maar vervolgens krijg je een suiker dip en voel je je energielevel weer dalen. Dat jojo effect voorkom je door cafeïne te drinken en weinig suikers te eten.

Bron foto

image_print

Leave a Comment