InspiratieLove

Food 2 Run

posted by Jessica - Eat.Run.Love. 21 augustus 2015 1 Comment
food 2 run

Al een tijd heb ik het boek Food 2 Run op mijn tafel liggen, maar elke keer kom ik er niet aan toe om er een artikel van te schrijven terwijl het een heel interessant boek is. Food 2 Run is geschreven door Renata; kok, sportvoedingsadviseur en marathonloper. Je kunt dus al wel raden voor wie dit boek is geschreven; hardlopers! Maar ook sporters in het algemeen kunnen goed koken uit dit boek.

food 2 run

Het eerste hoofdstuk bevat de basisprincipes van sportvoeding; de optimale calorieverdeling voor lopers maar ook welke doelen eten heeft volgens Food 2 Run.

  • Succesvolle trainingen en wedstrijden; met voldoende energievoorraad lopen en een maag in rust tijdens het lopen
  • Herstellen en vooruitgang boeken; trainingseffect ondersteunen en belastend effect van een training compenseren
  • Goede algemene gezondheid; sterk immuunsysteem om trainingsbelasting op te vangen en alle nodige voedingsstoffen voor de werking van een gezond lichaam
  • Atletischer lichaam; calorieën in balans met verbruik, minder lichaamsvet, minder energie nodig om te lopen en minder belasting van de gewrichten.

Veel koolhydraten!

Gedurende het lezen van het boek kom ik er wel achter dat het echt gericht is op lange afstandlopers. Zo staat er een voorbeeld in over de kookpot van de beste lopers ter wereld: Keniaanse marathonlopers. Onderzoekers hebben tijdens een intensieve trainingsweek voor een wedstrijd van 12 kilometer hun voeding bekeken. Ze hadden onbeperkt toegang tot eten. Achteraf werd gemeten dat ze tijdens deze week hadden geleefd op een dieet dat bestond voor 76% uit koolhydraten, 13,4% vet en 1,3 gram eiwitten per kg lichaamsgewicht per dag. Gemiddeld verbranden deze atleten tijdens de trainingsweek met twee trainingen per dag net geen 3000 calorieën per dag. Wow! Maar serieus, welke normale Nederlander verbrandt nu 3000 calorieën per dag. Het is een leuk voorbeeld, maar niet echt realistisch. Basis van Food 2 Run is dan ook een hoger trainingsvolume gepaard gaat met een hogere koolhydraat inname, terwijl de vet inname procentueel gezien laag is. En dat zie je ook terug in de recepten, vrijwel alle recepten; van de energieke maaltijden tot de herstelmaaltijden en verwenhapjes bevatten veel koolhydraten. Dat is helemaal niet erg, maar daarmee vind ik het niet een boek voor iedere dag en voor iedereen.

Vijf soorten recepten

Het boek is ingericht in vijf types recepten:

  1. Energieke maaltijden
  2. Energiesnacks
  3. Herstelsnacks
  4. Herstelmaaltijden
  5. Verwenhapjes

Er staat per type recept een hele duidelijke beschrijving met welk doel je dit recept maakt, hoe de calorieverdeling is en wanneer je het beste dit recept kunt eten (bijv. 3 à 4 uur voor een training). Dit vind ik heel slim en super handig gedaan.

food 2 run

Voedingstips in de week van de wedstrijd

Er is een apart hoofdstuk gewijd aan informatie over de week voor de wedstrijd. Hierin staan tips hoe je het beste om kunt gaan met voeding; test bijvoorbeeld geen nieuwe recepten vlak voor een wedstrijd en zorg dat je voorraden goed zijn aangevuld (vandaar de welbekende pastaparty voorafgaand aan een wedstrijd). Ook staat er een menuplan in voor mensen die willen taperen (koolhydraten stapelen voor maximale energievoorraad). Verwar dit niet met overeten, maar kies de juiste voedingsmiddelen.

De recepten

Bij elk recept staat middels een symbool aangegeven wat voor soort recept het is; bijv. vegetarisch, veganistisch, gerecht met vlees, glutenvrij en of er een keukenmachine nodig is. Handig! De hoeveelheiden van de ingrediënten gelden over het algemeen voor twee porties. De grootte van elke portie is afgestemd op iemand die gemiddeld ongeveer 2500 calorieën nodig heeft. Dit is veel (ter vergelijk; ik eet momenteel 2000 calorieën op een dag dat ik train). Dit betekent dus ook dat de porties behoorlijk groot zijn, op zich niet erg maar wel goed om rekening mee te houden!

Persoonlijk vind ik veel recepten een winters tintje hebben, ik ben dus ook zeker van plan om er in de herfst/winter als de pompoenen weer in de winkel liggen en ik elke dag zin heb in een maaltijdsoep of bonenschotel een aantal recepten te maken. Nu heb ik een tomatensoepje met linzen gemaakt (toen het vorige week zo hard bleef regenen vond ik dat wel toepasselijk) en boekotto met champignons. De laatste is eigenlijk een risotto gemaakt van boekweit en die was echt super lekker (getuige de hoofdfoto!). Zeker voor herhaling vatbaar.

Andere receptjes die mijn lekker lijken zie je hieronder. Foto’s zeggen meer dan woorden! De foto’s zijn clean, de ingrediëntenlijstjes kort en over het algemeen zijn het niet al te moeilijke recepten. Dus ook als je weinig tijd hebt, of niet zo’n keukenprinses bent is dit boek prima te behappen. Vrijwel alle ingrediënten zijn in de supermarkt verkrijgbaar dus dat is ook handig!

Food 2 Run is voor €24,99 te koop bij o.a. Bol.com.

food 2 run

food 2 run

food 2 run

food 2 run

food 2 run

*** Dit boek heb ik ontvangen voor een review, maar dat neemt niet weg dat ik mijn mening eerlijk geef ***

image_print

1 Comment

Linda 21 augustus 2015 at 11:33

Ik heb het boek gisteren gekocht bij de boekhandel. Ik kon er online weinig over vinden dus had de gek maar genomen. Ik baal er altijd van als je voor bepaalde ingredienten altijd naar een compleet andere winkel moet ofzo. Dus ik ben blij om te lezen dat de ingredienten gewoon in de buurt te krijgen zijn! Nu ik je review heb gelezen ben ik blij dat ik je boek heb gekocht :D

Reply

Leave a Comment