EatNieuws

Ervaring met het FODMAP dieet

posted by Samirah 12 mei 2017 0 comments
fodmap dieet

♦ Blog geschreven door Samirah ♦

Daar was die dan, de druppel die de emmer deed overlopen. Toen ik voor de zoveelste keer buikpijn kreeg, was ik het zat. Regelmatig had ik na het eten last van enorme buikpijn in de vorm van krampen, steken en een gevoel van vermoeidheid. Het werd tijd om mijn kop uit het zand te halen en te onderzoeken wat het zou kunnen zijn. Een eerder bezoek aan de huisarts had mij zakjes poeder opgeleverd, die ik moest oplossen in water. Deze waren voornamelijk bedoeld voor een harmonieus wc-bezoek. Echter had het Intermittent Fasting zo’n positief effect op mijn stoelgang, dat de zakjes overbodig waren. De zakjes poeder hadden daarnaast nul effect op mijn buikpijn. Ik waagde nog een poging en maakte een nieuwe afspraak bij de huisarts. Ze adviseerde mij om een afspraak te maken met een diëtiste en om er via het zogenaamde FODMAP dieet achter te komen wat de oorzaak van mijn buikpijn zou kunnen zijn.

Afspraak bij de diëtiste

Zo gezegd, zo gedaan. Na mijn bezoek aan de huisarts heb ik gebeld met een diëtiste en de volgende dag kon ik terecht. Ideaal, daar hou ik van!  Na het toelichtingen van mijn klachten legde ze uit hoe het FODMAP dieet werkt. Bij een FODMAP arm dieet worden vijf ketens van koolhydraten verminderd die vaak de oorzaak zijn voor irritaties in de darmen. Door deze vijf ketens gedurende zes weken te vermijden en vervolgens langzaam toe te voegen aan je eetschema, kun je erachter komen waar je lichaam slecht op reageert. Het zegt dus niet hoeveel je per dag wel of niet mag eten, maar alleen welke producten je niet mag eten of  welke producten in beperkte mate. Dit stond allemaal op een lijst en kreeg ik mee. Daarna heb ik gelijk boodschappen gedaan, kon ik gelijk alle FODMAPproef producten in huis halen en nog één keer mijn kop in het zand steken. Ik wist nu immers nog niet waar ik niet tegen kon, dus het mocht (van mijzelf).

Eerste weken met het Fodmap dieet

De bedoeling is dat je een periode van zes weken bepaalde producten niet eten. Voor sommige mensen is zes weken best lang. Ik ben één van die mensen. Na twee weken vond ik dat het wel weer eens tijd was voor een zak van mijn lievelingsdrop. Dan wist ik gelijk of ik er wel of niet tegen zou kunnen, toch? Een half uur nadat ik de zak drop had opgegeten begon de buikpijn. Balen, de dropjes hadden een negatief effect op mijn buik en behoorde hierbij tot de groep producten die ik beter niet meer kon eten. Later kwam ik erachter dat het de tarwe in de dropjes hetgeen waren dat mijn lichaam slecht verdraagt. Toen ik opzocht waar tarwe nog meer inzat viel er een hoop op z’n plek. De buikpijn na een Magionipizza en na een lekker broodje waren opeens verklaarbaar.

Hoe nu verder?

Na mijn constatering dat mijn lichaam niet zo dol is op tarwe, bleek ook lactose geen favoriet. IJs is normaal gesproken al lekker, maar al helemaal nu ik het eigenlijk beter niet kon eten. Gelukkig zijn er enorm veel plantaardige zuivelvervangers die ook heel erg lekker zijn. De stap om geen lactose bevattende producten meer te eten was aanzienlijk makkelijker. Om mijn lichaam beter te leren kennen en te begrijpen heb ik het boek ‘De mooie voedselmachine’ gekocht. Daarin wordt beschreven dat 75% van alle volwassen mensen moeite heeft met het verteren van lactose. Heel gek is het dus niet. Er is nog een hoop dat ik niet weet over tarwe-en lactoserijke producten. Daar ga ik de komende tijd mee aan de slag. Samen met de diëtist zal ik opzoek gaan naar manieren om labels op producten beter te lezen en te accepteren dat sommige producten beter vermeden kunnen worden.

Intermittent Fasting en FODMAP

Zoals hierboven beschreven, zegt FODMAP niets over de hoeveelheid van veel producten. Het zegt daarnaast ook niets over de tijden waarop je wel of niet mag eten. Een FODMAP dieet is dus makkelijk te combineren met IF. Daarnaast is het woord ‘dieet’ misleidend. Het is geen dieet met als doel om af te vallen, maar alleen om erachter te komen waar je darmen slecht tegen kunnen.  Mijn nieuwe job heeft het IF de laatste tijd moeilijk gemaakt. Van een kantoorbaan naar fysiek zwaar werk met een wisselend rooster heb ik mijn IF routine laten verzuimen. Omdat IF mij vele voordelen heeft geleverd, ben ik het nu stapje voor stapje weer aan het implementeren in mijn dagelijkse routine. Dit doe ik nu door mijn window waarin ik eet aan te passen van 12:00 t/m 20:00 uur naar 11:00 t/m 19:00 uur. Waarin ik mijzelf de optie geef om voor 11:00 uur bij veel trek groente te mogen eten.

Uiteindelijk zullen er altijd factoren zijn die invloed hebben op je voedingspatroon. Het enige constante is verandering heb ik wel eens gehoord. Het is dan ook elke keer weer zoeken naar een nieuw balans. Het is aan mij de keus om het veranderproces te omarmen of er tegenaan te schoppen. Het laatste heeft voor mij niet gewerkt, dus ik ga nu voor het eerste ;)

image_print

Leave a Comment