LifestyleMama

Fitte mama van de maand: Sigrid Koolhaas

posted by Jessica - Eat.Run.Love. 22 juli 2019 0 comments
fitte mama van de maand

Net als dat ik jullie probeer te inspireren, inspireren andere vrouwen mij ook. In deze nieuwe rubriek wil ik het gesprek aan gaan met andere fitte mama’s. We trappen af met Sigrid Koolhaas, ruim een jaar geleden moeder geworden van Tess en nu aan het trainen voor The Crossfit Games. Samen met Team Vondelgym: Nienke, Jeremy en Sven hebben zij zich gekwalificeerd voor The Crossfit Games. Ja, dé Games. Dit is hét jaarlijkse Crossfit event waar alleen de allerbeste atleten aan mee mogen doen. En daar horen Sigrid en haar team bij. Dat vind ik dus heel tof, vooral omdat ze dus recent moeder is geworden. Ik ben heel blij dat ze in haar drukke trainingsschema net voordat ze naar Madison vertrekken tijd heeft gemaakt om wat vragen te beantwoorden over trainen voor, tijdens en na haar zwangerschap.

Sigrid Koolhaas, 35 jaar, vrachtwagenchauffeuse en personal trainer en doet aan Crossfit. Sigrid heeft een dochtertje: Tess van 1 jaar en 3 maanden. 

Van jongs af aan doe ik al aan sport, wat begon met kleutergym eindigde rond 24 uur per week in de turnzaal. Dit heb ik tot mijn 17e gedaan. Daarna nog recreatief geturnd tot mijn 20e. Toen ben ik begonnen met kickboxen wat ik ook 5 à 6 keer per week deed voor ongeveer 2 jaar. Daarna besloot ik vrachtwagenchauffeuse te worden en reed ik veel in het buitenland. Vanaf toen kon je mij in mijn vrije tijd terugvinden in de sportschool (fitness). In 2014 heb ik de liefde voor Crossfit gevonden en dat doe ik nog steeds :)

Weinig kwaaltjes en aangepast trainen vanaf 2e trimester

Ik heb het geluk gehad dat ik niet veel last heb gehad van misselijkheid, alleen een beetje in het eerste trimester. Als ik een kwaaltje moet noemen dan is het wel de vermoeidheid waar ik steeds meer last van kreeg vanaf het derde trimester.

Vanaf begin 2e trimester ben ik mijn trainingen gaan aanpassen. Het wordt aangeraden om vanaf dit moment geen focus of specifieke aandacht meer op je rechte buikspieren te leggen. Je schuine buikspieren kun je wel blijven trainen. Ik ben bijvoorbeeld toen gestopt met toes to bar, GHD sit ups, L-sit holds enz.

Op een gegeven moment waren er wel meer oefeningen die ik niet meer kon doen, omdat er een mooie dikke buik in de weg stond. Wat ik het meest miste was dat ik niet meer kon weightliften (clean & jerk en snatchen) en wat gymnastic elementen zoals handstand en muscle ups bijvoorbeeld.

Tot 1 week voor de bevalling getraind

Tijdens de zwangerschap was ik vanaf het derde trimester ongeveer 3 à 4 keer per week in de sportschool te vinden, in de laatste paar weken was dat nog 2 à 3 keer. Ik denk niet dat dit een slechte invloed heeft gehad op mijn baby. Af en toe kreeg ik tijdens het sporten wel te horen “of het wel een goed idee is om dit nu te doen”, maar ik vind dat je altijd heel goed naar jezelf moet luisteren. Wat kan je lichaam op dat moment nog doen en waar trek je de grens? Bewegingen die niet goed voelen, moet je niet doen. Dat is voor iedereen heel persoonlijk.

Ik deed ook rustig cardio, maar zonder dat mijn hartslag heel hoog zat. En oefeningen met dumbbells en kettlebells werkten heel voor mij, net als schuine buikspier oefeningen.

Ik heb door getraind tot 1 week voor mijn uitgerekende datum. Daarna was ik niet meer in de sportschool te vinden, maar heb ik wel elke dag nog 1 à 2 uurtjes gewandeld, veel schoongemaakt en Netflix series gekeken ;)

fitte mama van de maand

Het sporten oppakken na de bevalling

4 weken na de bevalling van Tess vond ik het weer tijd om wat oefeningen te gaan doen en dan vooral ademhalings- en bekkenbodemspieroefeningen. Wandelen deed ik trouwens al vanaf dag 5 bijna wel elke dag als het weer het toe liet. Rond week 6 ging ik weer naar de sportschool. Wat ik me nog kan herinneren is dat ik toen voor het eerst een wallball shot maakte (squat beweging) en dat ik toch een beetje plaste in mijn broek.  Dat was voor mij een teken dat het nog niet helemaal goed zat. Ik heb toen een stapje terug gedaan en nog iets langer gewacht. Na ongeveer 3 maanden ben ik weer begonnen met gewichten te trainen en heb ik dat langzaam opgebouwd.

Ik zat niet snel op mijn oude niveau, dat viel me erg tegen op dat moment. We hadden de kwalificaties voor de Crossfit Games zo’n 7 maanden na de bevalling en ik herinner me dat ik het echt wel zwaar had. Zowel op kracht als conditieniveau en ook mentaal. In mijn hoofd wist ik wat ik kon voor de zwangerschap en dat kwam er nu niet uit, of mijn lichaam kon het niveau nog niet aan op dat moment. Na 9 maanden begon ik me weer echt fit te voelen en trainde ik weer als vanouds. Dus klopt het misschien toch wat ze vaak zeggen: 9 maanden op, 9 maanden af ;)

Ik heb het geluk gehad dat ik goed uit de bevalling ben gekomen, maar mocht ik het geluk hebben om nog een keer zwanger te worden dan zou ik na de bevalling nog iets rustiger opbouwen. Nu zat de druk er op omdat ik heel graag mee wilde doen met het team om me te plaatsen voor de Games. De kwalificaties waren bij 7 maanden en de wedstrijd in Kaapstad (waarmee we ticket naar de Games hebben gewonnen) was na 9 maanden.

fitte mama van de maand

De combinatie van moeder zijn, werken en sporten

Dit combineren is nog best wel een geregel haha en vraagt om een strakke planning. De afgelopen 4 maanden zijn we echt vaak met het team aan het trainen ter voorbereiding voor The Crossfit Games. Ik heb het geluk dat ik hele lieve ouders en schoonouders heb die willen oppassen en ik heb een hele lieve vriend die me extra helpt in het huishouden.

Tip voor elke zwangere vrouw

Ik zou graag willen zeggen: blijf bewegen in welke vorm / sport dan ook. Ook als je nog helemaal niet aan sporten deed, begin er dan nu mee. Het gaat je helpen met een voorspoedige zwangerschap en bevalling. Eet en drink gezond en luister goed naar je lichaam!

fitte mama van de maand

Ik vind het heel inspirerend om te lezen hoe Sigrid tijdens haar zwangerschap is blijven trainen, maar ook dat de opbouw na de zwangerschap haar tegen viel. Goed om zelf ook rekening mee te houden! Ken of ben jij zelf een fitte mama die aan deze nieuwe rubriek wil mee werken? Stuur dan even een mailtje naar info@eatrunlove.nl en wie weet sta jij binnenkort op Eat.Run.Love.! 

Misschien vind je deze artikelen ook leuk

Leave a Comment