InspiratieLove

Fitnessfood

posted by Jessica - Eat.Run.Love. 25 februari 2018 0 comments
Fitness en Crossfit Food

Fitnessfood (dit boek heette Fitness & Crossfit Food) is een boek waar drie zogenaamde dieetcodes centraal staan. Het boek is gebaseerd op de grootte van je porties, de kwaliteit van de ingrediënten en de verhouding tussen eiwitten en koolhydraten. Op deze manier hoef je je volgens de schrijver – Christian Coates – nooit meer calorieën te tellen. Je kunt jouw “dieet” samenstellen aan de hand van diverse voorbeelden en tips.

Drie dieetcodes

Zoals gezegd bestaat het boek uit drie zogenaamde dieetcodes. Bij een dieetcode denk ik zelf gelijk al aan een echt dieet, maar zo moet je dit boek niet zien. Het is meer een leidraad om goede keuzes te maken. Je kunt kiezen uit Verbranding, Balans of Opbouw.

  • Balans: Ik wil lichaamsvet kwijt, maar droge spiermassa behouden; meer vet verbranden; minder lichamelijke klachten die verband houden met overgewicht; een strak lichaam
  • Balans: Ik wil op gewicht blijven; een gezond voedingspatroon dat makkelijk vol te houden is; mijn lichaam in vorm houden
  • Opbouwen: Ik wil droge spiermassa opbouwen en mijn uithoudingsvermogen verbeteren; energiegevende voeding vóór het trainen, herstelbevorderende voeding na het trainen; meer glycogeen opslaan.

Bij elk recept in het boek worden drie variaties gegeven, afgestemd op deze codes. Door bepaalde ingrediënten aan te passen, kun je samen met je partner, gezin of vrienden van genieten – ook als zij een ander doel hebben. 

Achtergrond informatie

In het boek wordt verder aandacht besteed aan de basis van voedingsleer. Super handig als je hier nog niet zoveel kennis van hebt. Denk aan uitleg van de verschillende voedingsstoffen, hoe je lichaam koolhydraten gebruikt en welke verschillende koolhydraten er zijn, maar ook het belang van goede hydratatie en tips voor een alcoholarme avond. Vervolgens worden er wat tips en voorbeelden van een dagmenu gegeven in het boek. Maar er worden ook handvatten gegeven om jouw dieetcode te bepalen. Dit is ingedeeld op gewicht verliezen, gezond te blijven, spieren te kweken, sterker te worden en teamsport te spelen.

Fitness en Crossfit Food

Fitness en Crossfit Food

De recepten

Na ongeveer 60 pagina’s aan informatie kun je zelf aan de slag met de recepten. Deze zijn ingedeeld op ontbijt, tussendoortjes, hoofdgerechten, sappen, shakes & smoothies. Ik mis hier eigenlijk lunchrecepten, maar met een beetje creativiteit zou je van hoofdgerechten ook lunchgerechten kunnen maken. Er staan veel verrassende recepten in waar op een creatieve manier wordt om gegaan met de aanpassingen. Dit is heel fijn, vooral als je bijvoorbeeld eet met iemand die standaard veel meer eet dan jij.

Mijn mening over Fitnessfood

In de basis vind ik Fitnessfood een erg leuk en interessant boek. Het is slim opgezet, maar er wordt wel de nodige aandacht van je gevraagd. Ik moest zelf wel een aantal keer het begin goed lezen om door te hebben hoe de drie dieetcodes gebruikt worden. Maar als je dit eenmaal door hebt, dan is het heel handig. Zelf vind ik het makkelijker om gewoon één gerecht te maken en dus niet voor verschillende personen iets anders te maken, maar het is wel fijn dat die optie wordt gegeven en ook vrij makkelijk is! Wanneer je nog het een en ander wil leren over sportvoeding en hoe hier mee om te gaan dan is Fitnessfood een erg leuk boek! Vanaf 26 maart verkrijgbaar bij Bol.com.

Fitness en Crossfit Food

Fitness en Crossfit Food

Fitness en Crossfit Food

Fitness en Crossfit Food

Leave a Comment