HealthRun

Fitness trends 2016

posted by Jessica - Eat.Run.Love. 25 december 2015 5 Comments
Fitness trends

Voor het tiende jaar op rij heeft het American College of Sport Medicine (ACSM) onderzoek gedaan naar de top 20 Fitness Trends wereldwijd. In deze top 20 komen een aantal verrassende resultaten terug, zoals de absolute nieuwkomer op 1: draagbare technologie (denk aan activity trackers). Ook nieuw in de lijst zijn foamrollers en workout apps voor de mobiele telefoon.

Het onderzoek – uitgevoerd onder duizenden fitness professionals – is bedoeld om (nieuwe) trends te introduceren of bevestigen die een waargenomen effect in de fitness branche hebben. Er werden 40 trends onder de loep genomen – 25 uit voorgaande lijsten en 15 nieuwe trends. Ik selecteerde 10 trends die ik herken en om me heen zie.

1. Draagbare technologie
Nieuwkomer in de lijst en gelijk op nummer 1 zijn activity trackers, GPS horloges, smart watches en hartslagmeters, oftewel draagbare technologie. Pas een paar jaar geleden geïntroduceerd, maar nu helemaal trending. Voorbeelden van bekende activity trackers zijn Jawbone (die heb ik zelf), Garmin Vivosmart en Fitbit. Ik kan me hier wel iets bij voorstellen want sinds ik een Jawbone heb, ben ik helemaal verslaafd. Het is een sport op zich om 10.000 stappen op een dag te halen – ik ga er gerust een blokje extra voor om -, ik voel me een stuk beter als ik zie dat ik mijn slaapdoel heb gehaald en mijn rusthartslag ook nog eens laag was, voeding bijhouden in My Fitness Pal wordt nog leuker als ik zie dat er een activiteit van Jawbone is geupload en ik dus meer calorieën kan eten en de tips van experts lees ik graag.

2. High Intensity Interval Training
Vorig jaar nog op nummer twee en nu weer een plekje gedaald naar nummer drie; High Intensity Interval Training (HIIT). Deze trainingen bevatten een korte periode van hoge intensiteit, gevolgd door een korte rustpauze. Meestal duren deze trainingen niet langer dan een half uurtje. Persoonlijk vind ik dit zelf een erg leuke vorm van training! Er is inmiddels ook een variant op ontstaan waarbij bijvoorbeeld in revalidatiecentra ook gebruik wordt gemaakt van deze trainingsmethode maar dan met lagere intensiteit intervallen. Het risico op blessures is groter, dus deze trainingen moeten wel goed uitgevoerd worden.

3. Krachttraining
Ook krachttraining blijft onverminderd populair. Veel fitness professionals integreren krachttraining in hun trainingsprogramma’s voor zowel jong als oud. Door krachttraining toe te voegen aan je trainingsschema wordt je sterker, maar gaat ook de vetverbranding omhoog. En je hebt er profijt van bij duursporten zoals hardlopen.

4. Functional fitness
Van oorsprong werd Functional Fitness met name gebruikt in revalidatiecentra, maar tegenwoordig wordt het ook door veel trainers toegepast. Functional fitness bestaat uit krachtoefeningen waardoor je activiteiten in het dagelijks leven beter kunt uitvoeren en bestaat uit balans, coördinatie, kracht en uithoudingsvermogen.

5. Fitness programma’s voor ouderen
Een interessant fenomeen, maar niet geheel onlogisch. De groep ouderen wordt steeds groter, hebben veel geld te besteden en zijn ook bewust bezig met hun gezondheid om langer en fijner te kunnen leven. Ik zie het ook om mij heen gebeuren en vind het een goede ontwikkeling. Trainingsprogramma’s voor ouderen moeten wel aangepast worden, omdat botten bijvoorbeeld brozer worden en kans op blessures groter is.

6. Group personal training
We weten allemaal dat Personal Training behoorlijk duur is, wat je steeds vaker ziet zijn trainingen in kleine groepjes van twee tot max. vier personen. Je krijgt daarmee toch de persoonlijke aandacht die je graag wilt, maar het maakt de trainingen wel iets voordeliger. Deze vorm van training wordt vaak aangeboden in sportscholen, maar je kunt er ook naar vragen bij Personal Trainers.

7. Wellness coaching
Ik vergelijk het een beetje met een sport psycholoog, iets wat je steeds vaker ziet. Een wellness coach kijkt net als een personal trainer één op één naar jouw behoeften, visie en doelen. Met als grote verschil dat dit op mentaal vlak gebeurt, en het dus een goede ondersteuning, begeleiding en aanmoediging bevat. Het gaat echt om een gedragsverandering die te maken kan hebben met trainen, maar ook voeding. Vooral als je bijv. veel wilt afvallen of een groot sportief doel hebt, kan dit erg waardevol zijn.

8. Outdoor activiteiten
Onder outdoor activiteiten worden wandelen, hiken, kanoën, bergbeklimmen en dat soort sporten verstaan. Bootcamp Training wordt als een aparte sport gezien (staat niet meer in de top 20). Ik zie dit ook veel in mijn omgeving, het is heerlijk om naar buiten te gaan en één te zijn met de natuur, denk bijvoorbeeld ook aan wielrennen of suppen. Het is een activiteit die veel met vrienden en familie wordt gedaan. Voor mijn gevoel draait het hier iets minder om prestaties.

9. Flexibiliteit en mobiliteits rollers
Oftewel Foamrollers, ik heb er een haat-liefde verhouding mee. Ondanks dat er weinig onderzoek is naar de daadwerkelijke effecten is het een feit dat ze nu voor het eerst in de top 20 van fitness trends staan. Ze lijken wel degelijk iets voor je te doen en worden steeds vaker gebruikt in de fitness wereld. Foam Rollers zijn bedoeld voor massage, verminderen van spierstijfheid en circulatie van de bloedsomloop. Ze zijn ontworpen voor de lage rug, heupen, en grote spiergroepen zoals de been- en bilspieren. Zelf gebruik ik momenteel vrijwel dagelijks een foam roller voor mijn rug op advies van de fysiotherapeute.

10. Smartphone workout apps
Ook nieuw in de Top 20 zijn (gratis) apps zoals Nike Training Club waarmee je thuis een workout kunt uitvoeren. Ze zijn vooral populair onder een jongere doelgroep en mensen die veel buiten trainen. Ze geven aanwijzingen, je kunt resultaten loggen en vrienden worden met mede app gebruikers.

Een mooie lijst van trends als je het mij vraagt! Een aantal hele bekende en ik denk ook zeker dat veel van jullie bekend zijn met de trends of het misschien zelf ook wel doen. Wat vind jij het meest verrassend uit deze lijst?

Bron hoofdfoto: Jawbone

image_print

5 Comments

Stefanie Schreurs 22 maart 2016 at 19:01

leuk artikel, zeker alles wat met technologie te maken heeft wordt steeds belangrijker dat zie je ook echt terug ;)

Reply
Activity trackers vergelijken - Eat.Run.Love. 7 maart 2016 at 07:00

[…] wordt het jaar van de activity trackers, zoals jullie al in een eerder artikel over fitness trend konden lezen, staan activity trackers veruit op nummer 1. Activity trackers houden je bewegingen en activiteiten […]

Reply
Welke workout verbrandt de meeste calorieën? - Eat.Run.Love. 17 januari 2016 at 12:00

[…] niet intensief genoegd doet, of zoals hierboven al gezegd een pauze tussendoor houdt. Een activity tracker kan helpen om je meer inzicht te geven in de workouts die je doet en het calorieverbruik (in rust […]

Reply
Marvin 25 december 2015 at 12:05

Ik denk dat komend jaar vooral de smartwatches met fitness trackers etc. enorm gaan toenemen in populariteit. Staat ook niet voor niets op nummer 1 in dit lijstje natuurlijk ;)

Reply
Jessica - Eat.Run.Love.
Jessica - Eat.Run.Love. 25 december 2015 at 12:07

Ben ik helemaal met je eens! Merk ik ook heel erg aan mezelf :)

Reply

Leave a Comment