HealthRun

Fitness Trends 2015

posted by Jessica - Eat.Run.Love. 27 december 2014 6 Comments
fitness trends 2015

Jaarlijks wordt er een onderzoek door American College of Sport Medicine gedaan naar de top 20 Fitness Trends. Er wordt door specialisten uit de fitnessbranche teruggeblikt op de trends van afgelopen jaar en gevraagd naar de verwachtingen van de trends in het komende jaar. Het onderzoek is uitgevoerd onder bijna 3500 fitness professionals over de hele wereld en geeft dus wel een representatief beeld.

Ik selecteerde 5 trends voor 2015, het hele onderzoek kun je lezen op de website van ACSM. 

1. Bodyweight Training
Op nummer 1 van het onderzoek staat Bodyweight training. Bij deze eeuwenoude vorm van trainen maak je gebruik van je eigen lichaamsgewicht. Je kunt het in de sportschool doen, maar doordat je weinig tot geen materiaal nodig hebt, is het ook een voordelige manier van trainen voor thuis of in het park.

2. High Intensity Interval Training
Stond vorig jaar nog op nummer 1, maar is nu van de troon gestoten door Bodyweight training. HIIT kennen we inmiddels allemaal wel denk ik; korte trainingen met hoge intensiteit en korte pauzes. De workouts duren doorgaans niet langer dan 30 minuten en leveren zeer snel resultaat op. Een klein nadeeltje is dat de kans op blessures erg aanwezig is.

3. Personal training
Niet voor iedereen binnen handbereik door de hoge kosten, maar personal training blijft populair. Eén op één trainen met een professional die jou tot het uiterste laat gaat. Ik heb het een tijdje gedaan en kan het iedereen aanbevelen. Je gaat toch net een tandje harder dan wanneer je alleen traint. Een goede optie is om één keer per week met een personal trainer te trainen en een paar keer zelf aan de slag te gaan op basis van een schema wat de trainer voor jou opstelt.

4. Yoga
Yoga is de laatste jaren steeds populairder geworden en staat dit jaar zelfs voor het eerst in de top 10. Elk jaar komen er nieuwe vormen van yoga bij waardoor er wel voor iedereen wat wils is. Yoga is een goede aanvulling op andere sporten en zorgt ervoor dat je lenig en sterk wordt. Elke week volg ik wel een les Bikram Yoga, maar om echt resultaat te zien zou ik het eigenlijk twee keer per week moeten doen.

5. Sporten via werk
Om de gezondheid en welzijn van werknemers te verbeteren, worden er door werkgevers steeds vaker programma’s aangeboden waarbij de werknemer (voordelig) kan sporten. Het is bewezen dat werknemers die gezond leven, minder vaak ziek zijn. De werkgever kan er dus ook vruchten van plukken. Sommige bedrijven bieden sporten op en tijdens werk aan (zoals bij het bedrijf waar ik werk), maar er zijn ook bedrijven die het mogelijk maken om met korting ergens te sporten. Biedt jouw werkgever dit niet aan, of heb je er geen weet van? Vraag er dan eens naar, wie weet staat jouw werkgever er ook voor open!

Twee andere trends die ik nog wel het benoemen waard vind: sportprogramma’s voor ouderen voor kinderen ter preventie van obesitas. De groep ouderen wordt steeds groter en daarmee belangrijker voor de samenleving. Je bent nooit te oud om te sporten, dus ik vind het goed dat hier aandacht aan wordt besteed en aparte programma’s voor worden ontwikkeld. Het zelfde geldt voor sportprogramma’s voor kinderen, de groep kinderen met overgewicht wordt steeds groter en is daarmee een belangrijke groep om aandacht aan te besteden.

image_print

6 Comments

Tips voor beginnende yogi - Eat.Run.Love. 12 januari 2015 at 07:04

[…] de blog over fitnesstrends voor 2015, konden jullie al lezen dat yoga steeds populairder wordt. Om me heen hoor ik ook steeds meer […]

Reply
Heleen 27 december 2014 at 12:30

Ik ga helemaal voor de HIIT, dat doe ik met Willeke zorg!

Reply
Jessica - Eat.Run.Love.
Jessica - Eat.Run.Love. 27 december 2014 at 13:41

Ik vind HIIT ook erg leuk! Ken Willeke Zorg niet, is dat een workout programma?

Reply
Andrea 27 december 2014 at 11:12

Leuk! Ik wil in ieder geval yoga gaan doen. Er is onlangs een mooie zaak vlakbij mijn huis geopend. En misschien ook wel een personal trainer. Lijkt me heel fijn om met doelen te trainen en te weten wat je doet in de gym.

Reply
Jessica - Eat.Run.Love.
Jessica - Eat.Run.Love. 27 december 2014 at 14:38

Ik vond trainen met een Personal Trainer echt heel fijn! Zou het eigenlijk ook weer op moeten gaan pakken. En Yoga is fijn in combinatie met andere sporten en voor de ontspanning!

Reply
Eline 27 december 2014 at 10:36

Leuk om te lezen!

Reply

Leave a Comment