InspiratieLove

FitFood Made Easy

posted by Jessica - Eat.Run.Love. 21 januari 2017 5 Comments
FitFoods Made Easy

Het ene na het andere healthy lifestyle kookboek wordt gelanceerd, je kunt door de bomen het bos niet meer zien als je het mij vraagt. Regelmatig krijg ik kookboeken opgestuurd, maar heel vaak vind ik ze toch niet bijzonder genoeg om er een blog aan te wijden. Vandaag komt daar weer eens verandering in met het boek FitFood Made Easy van Maaike Rijk en Sjanett de Geus. Ik kan me namelijk heel erg vinden in hun lifestyle en hun recepten zijn makkelijk en voedzaam. Precies zoals ik graag zie!

Maaike en Sjanett trainen net als ik heel erg veel en vinden het daarom belangrijk om daarom échte voeding te eten. Dit betekent hoogwaardig, voedzaam, puur en zo min mogelijk bewerkte voeding. Ze hebben een manier van eten ontwikkeld waarbij je je lichaam zo goed mogelijk voedt (en zo min mogelijk belast), passende bij een actiev,e levensstijl op een manier die je op de lange termijn kunt volhouden en bijdraagt aan gezondheid, prestaties en welzijn.

FitFoods Made Easy

FitFood Made Easy principes

  1. Ga voor ‘echt’ eten
  2. Eet volwaardige maaltijden
  3. Eet voldoende eiwitten
  4. Kies voor gezonde vetten
  5. Eet voldoende van de juiste koolhydraten
  6. Eet meer groente
  7. Drink 2 liter water per dag
  8. Gooi af en toe alle regels overboord
  9. Vermijd geraffineerde suikers en transvetten
  10. Do what works for you

Goh, ik had dit ook kunnen bedenken. Dit is echt op mijn lijf geschreven. Er zijn vier stappen waarmee Maaike en Sjanett hun voedingspatroon opbouwen.

Stap 1: Ga voor volwaardige maaltijden

FitFoods Made Easy stimuleert alleen volwaardige maaltijden te eten. Hier gaan ze later nog verder op in, maar in het kort houdt het in dat je op rustdagen drie maaltijden eet en op trainingsdagen 4 maaltijden. Maaltijden ja, dus geen snacks. Elke maaltijd bestaat uit eiwitten, vetten, koolhydraten, groente en smaakmakers.

Stap 2: Bepaal je portiegroottes

Maaike en Sjanett zijn fan van de handpalm methode. Zelf gebruik deze niet omdat ik toch liever mijn eten afweeg, maar voor veel mensen zal het heel erg goed werken. In dit hoofdstuk leggen ze helemaal uit hoe de handpalm methode werkt en welke hoeveelheden je als (actieve) vrouw en/of man eet.

Stap 3: Zorg voor dagelijks voldoende brandstof

FitFoods Made Easy gaat dus uit van 3 of 4 maaltijden op een dag. De reden hiervoor is omdat veel mensen de neiging hebben om tijdens hoofdmaaltijden geen volwaardige maaltijd te eten (denk aan overslaan koolhydraten), waardoor je later op de dag enorme snack trek krijgt. De snacks bestaan vaak uit loze calorieën. Aan de ene kant kan ik me hier wel in vinden, aan de andere kant vind ik tussendoortjes heerlijk. Zelf zorg ik voor én volwaardige maaltijden én een paar tussendoortjes die ik zelf maak als ik daar behoefte aan heb. Ook leggen ze het verschil uit tussen trek en honger en wat te doen, interessant!

Stap 4: Do what works for you

Geen eetschema’s, maar gewoon eten wat goed voor jou voelt. I like. Ik houd er helemaal niet van om standaard schema’s te volgen. Liever weet ik gewoon wat ik op een dag moet (of eigenlijk wil) binnen krijgen en varieer ik daar zelf in.

De recepten

Alle recepten zijn gebaseerd op 2 à 3 personen: 1 actieve dame en 1 actieve heer, of bijvoorbeeld 3 dames. En zijn dus gemaakt met de ingrediënten om de perfecte maaltijd samen te stellen. Er staan recepten in voor een ontbijt; zowel met zuivel en granen als heel veel ontbijtjes met groenten en ei. Rauwkostideetjes als tussendoortje, bijvoorbeeld een simpele salade van komkommer, biet, wortel en rettich. Heel veel smoothies, dressings, ideeën voor soep, salades en wraps. En daarnaast nog een aantal vis-, vlees- en vegarecepten.

Ze laten je ook vooral veel zelf denken. Er staan een paar voorbeeld recepten in en vervolgens heel veel suggesties om zelf een salade of wrap te bouwen.

FitFoods Made Easy

FitFoods Made Easy

FitFoods Made Easy

FitFoods Made Easy

FitFoods Made Easy

Win FitFoods Made Easy! 

Omdat ik het leuk vind om jullie blij te maken, geef ik één FitFoods Made Easy weg! Like Eat.Run.Love. en laat onder het bericht op Facebook een reactie achter en maak direct kans. Geen zin om te wachten? Je kunt het boek via Bol.com kopen voor €29,95.

FitFoods Made Easy

5 Comments

Rijst met kabeljauw en groenten - Eat.Run.Love. 11 februari 2017 at 10:30

[…] *Dit recept is gebaseerd op een recept uit FitFood Made Easy* […]

Reply
Amanda
Amanda 23 januari 2017 at 14:26

Lijkt me een heel tof boek!

Reply
Marjolijn 22 januari 2017 at 20:09

Ooooh, dit boek lijkt me erg leuk om te hebben.
Mede omdat ik weer begonnen ben met hardlopen. Straks wordt dat alleen maar meer, dus de voedingsstoffen-tekorten kunnen weer gaan ontstaan. Ik denk dat ik dus veel aan het boek zal gaan hebben.
De recepten die er instaan, lijken me zeker wel wat. Soms heb je ook gewoon inspiratie nodig!
Ik doe dus heel graag mee. Eat Run Love liken deed ik al 😊

Groetjes,
Marjolijn.

Reply
Gerwinda 21 januari 2017 at 20:08

Wauw! Dat is wat ik denk als ik je artikel lees. Lijkt me onwijs leuk om zo via hun weg inzicht in alles te krijgen.

Reply
silvia 21 januari 2017 at 17:19

Dat ziet eruit als een geweldig boek! Met name die complete maaltijden, daar valt bij mij nog wel het eea te veranderen. Ook leuk dat er veel smoothie- en salade recepten in vermeld staan. Hier ben ik al lekker mee bezig, al kun je nooit genoeg inspiratie hebben.

Reply

Leave a Comment