Hardlopen / TrailrunningRun

Fit diary || Damloop editie!

posted by Jessica - Eat.Run.Love. 22 september 2014 12 Comments
Untitled-1

Deze week stond in het teken van de voorbereiding voor de Dam tot Damloop. Even was het twijfelachtig of ik mocht lopen, maar uiteindelijk stond ik samen met duizenden andere lopers aan de start van de 30ste editie. Maar eerst even een korte terugblik op afgelopen week.

In mijn vorige fit diary konden jullie lezen dat ik op zondag ontzettend last had van mijn achillespees (dacht ik) en de sportfysio had gebeld. Maandag was het nog niet veel beter dus ik was blij dat ’s middags terecht kon. Na een kort onderzoekje kwam de fysio tot de conclusie dat ik het niet een achillespeesontsteking is maar een enkelblessure. Weet niet of ik daar nu blij mee moet zijn. Ik heb instabiele enkels en mijn rechter enkel heeft de afgelopen tijd keihard gewerkt om de boel te stabiliseren, waardoor hij juist volledig vast is komen te zitten. Op dat moment is mijn achillespees mee gaan corrigeren en irriteren waardoor ik dus pijn kreeg. Ze heeft mijn hele enkel losgemaakt (pijn!) en oefeningen meegegeven om mijn enkel sterker te maken. Het advies voor die week? Niet hardlopen en geen high impact trainingen doen en donderdag terugkomen om te bepalen of ik de Damloop mag lopen. Ok, niet persé slecht want ik begon al te twijfelen aan mijn deelname.

20140916_181933

Dinsdag voelde mijn enkel al een stuk beter en heb ik ’s avonds 20km gefietst op de racefiets. Donderdag was de pijn eigenlijk zo goed als weg en nadat de fysio nog een keer alles had losgemaakt, kreeg ik het advies om donderdagavond of vrijdag 5 km te lopen om te voelen of ik pijn had. Geen pijn? Dan mag de ik de Damloop doen! Weliswaar op een rustig tempo (zie het als een training), maar het mag! Donderdagavond heb ik een borrel, waar ik alleen maar Spa Rood drink zodat ik vrijdagochtend een rondje kan doen. Ik ben een beetje gespannen, maar geen pijn. Yes! Dat wordt lopen zondag. Zaterdagochtend doe ik nog een lesje Bikram Yoga voor de ontspanning en tref ik voorbereidingen voor zondag.

RACEDAY!
Ik sta om half 9 op, eet een bakje havermout met kokos/rijstmelk, een halve geprakte banaan, hennep- en lijnzaad. Daarbij veel water en 2 spirulina tabletten. Om half 11 drink ik de ultieme sporterssmoothie met biet en om half 12 eet ik nog een half bord quinoasalade. Ik zit vol! Om 12.00 hebben we afgesproken voor de ingang van Centraal Station (ideaal als je in Amsterdam woont!). Na wat heen en weer gedrentel, een foto met het Pink Ribbon x Röhnisch team, een Dixie stop, een kletspraatje met 2 lezeressen van Eat.Run.Love. (zo leuk dat ik word herkend!) loop ik samen met vriendinnetje S. naar het startvak. Voor we het weten gaat het startschot en mogen we gaan lopen.

20140921_125635blogRustig lopen, rustig! Ik heb direct al de neiging om te snel te gaan, maar probeer me in te houden. Ik haat het om in het startgebied tussen heel veel andere mensen te lopen, ik wil er dan gewoon voorbij. Als we in de beruchte IJ-tunnel zijn, raak ik S. al kwijt, ik loop te snel. Maar het voelt goed, dus waarom niet. We komen de tunnel uit en besluit toch iets langzamer te lopen en dan gaat bij een kilometer of 4 mijn veter los. Deze sukkel legt dubbele knopen in haar veters en nog gaan ze los… Als ik weer omhoog kom, zie ik S. ineens voor me. Met een klein sprintje voeg ik me bij haar en besluit bij haar te blijven lopen.

Damn, we zitten op 7 kilometer, voel ik mijn enkel nu al? Ja hoor, daar is ‘ie. Nog niet echt pijn, maar ik voel het. Volgens mij ga ik verkrampt lopen om mijn enkel te ontzien want langzaamaan trekt er een pijn van mijn enkel naar mijn scheenbeen, naar mijn knie en verder omhoog naar mijn bovenbeen, bil en heup. Shit, dit voelt niet goed. De kilometers daarna ben ik eigenlijk alleen maar bezig met mijn zeurende been en klets ik zo af en toe tegen S. aan. Na het 10 kilometer punt loopt S. op me uit, ik heb pijn en voel de neiging om te stoppen. Maar ik zie S. nog steeds en wil haar niet kwijtraken. Bij 12 kilometer is een waterpost, ik heb mijn eigen bidon bij me dus hoef geen drinken te pakken. S. stopt wel even en dat is voor mij het moment om rustig voorbij haar te lopen. Na de drinkpost voegt ze zich weer bij me en samen lopen we door, ik verlies haar niet meer uit het oog. Nog maar een paar kilometer houd ik mezelf voor. Dit kan ik echt wel.

Ergens pak ik nog een spons aan, heerlijk verkoelend want stiekem is het toch best warm en dan zitten we al op 14 kilometer en lopen we in de bebouwde kom. Het is super druk en ergens staat een DJ te knallen met opzwepende muziek. Ha, dat had ik nodig. Ineens krijg ik een adrenaline kick, ik maak een paar vreugde sprongen en ga vol gas vooruit. We zijn er bijna! Ongeveer voor de finish staat een collega me aan te moedigen, ook die had ik nodig en ik trek een eindsprintje, de pijn even vergeten. Samen lopen we over de finish en geven we elkaar een high five. Yes, did it. Lopen gaat moeizaam, en krijg het al snel koud. Na de meiden van Pink Ribbon & Röhnisch gezien te hebben, ga ik snel naar de kledinguitgifte en met de pendelbus naar huis.

De eindtijd? 1.33. Niet mijn beste tijd, maar gezien de omstandigheden prima. Ik ben heel blij dat ik kon lopen en alle gulle gevers van mijn Pink Ribbon actie niet teleur hoefde te stellen. In totaal heb ik €435 opgehaald door directe donaties en de armbandjes actie waar ik heel blij mee ben! Dank jullie wel allemaal daarvoor.

De komende tijd staat in het teken van herstel, me voorbereiden op de halve marathon van Amsterdam en mijn snelheid weer omhoog krijgen. De Dam tot Dam was een goede training. Ik zal nog steeds wekelijks mijn fit diary delen want ik merk dat het mezelf en jullie motiveert! Hoe ging de Dam tot Damloop bij jullie? 

image_print

12 Comments

Fit diary #12 - Eat.Run.Love. 29 september 2014 at 07:05

[…] week had ik na de Dam tot Damloop stiekem best wel last van mijn enkel, dus ik bereidde me maandag voor op het ergste. Maandagochtend […]

Reply
Anna van Neerven 26 september 2014 at 10:38

Leuk dat wij elkaar hebben ontmoet :D Je bent echt een bikkel ondanks je blessure. Wanneer staat jou marathon in de planning? Liefs, Anna

Reply
Jessica - Eat.Run.Love.
Jessica - Eat.Run.Love. 26 september 2014 at 11:14

Ja heel leuk! Halve marathon is 19 oktober, gaat helemaal goedkomen :) Mag langzaamaan weer voluit gaan trainen!

Reply
Marieke 23 september 2014 at 11:56

Well done crew buddy! Knap dat je ‘m ondanks je blessure toch hebt uitgelopen. Het was een superzware run! En je hebt zeker een mooi bedrag opgehaald!

Reply
Nathalie 22 september 2014 at 23:15

Wauw bikkel! Wel balen zeg, hopelijk blijf je niet te lang last houden van je enkel…

Reply
Eline 22 september 2014 at 16:29

Fijn dat je hem ondanks je enkel toch hebt kunnen lopen. Nog fijner dat je zo’n mooi bedrag binnengehaald hebt :)

Reply
Jolien Klamer 22 september 2014 at 14:05

Leuk verslag! Balen van je enkel maar toppie dat je hem toch nog tot zo’n goed eind heb weten te brengen toch :D

Reply
Marijke 22 september 2014 at 13:20

Knap dat je toch zo hebt doorgezet, ondanks de pijn! Heb je nu veel last?

Reply
Jessica - Eat.Run.Love.
Jessica - Eat.Run.Love. 22 september 2014 at 16:11

Nee, dat valt wonder boven wonder dus alles mee. Had me op het ergste voorbereid, maar eigenlijk voel ik hem vrijwel niet. Ik hoop stiekem dat ik het juist heb losgelopen en dus heel snel weer aan de bak kan want daar heb ik zin in!

Reply
Ellen 22 september 2014 at 11:08

Wat een leuk verslag, Jessica! En wat heb je het goed gedaan, ondanks je enkelblessure. Ik zag je nog lopen na afloop in het dam tot dampark, maar je liep zo snel door dat ik je niet meer heb kunnen aanspreken haha. Vond het leuk je ontmoet te hebben :) En wat een leuke goodiebag hebben we gekregen, vind je ook niet? Heel veel succes met je voorbereidingen voor de halve marathon!! Liefs, Ellen

Reply
Jessica - Eat.Run.Love.
Jessica - Eat.Run.Love. 22 september 2014 at 11:22

Hahah ja ik was er helemaal klaar mee, wilde snel naar huis! Jij hebt een erg mooie tijd neer gezet zie ik, 1.24! Verliep alles zoals je had gehoopt? Wat is jouw volgende doel?

Reply
Ellen 22 september 2014 at 14:45

Ik ben heel tevreden met mijn tijd, ben alleen veel te hard begonnen waardoor mijn pace in de laatste kilometers flink is gezakt.. Ik wil in de komende tijd mijn snelheid gaan verbeteren, vooral voor de 5 km. En op de langere termijn ook een halve marathon gaan lopen!

Reply

Leave a Comment