DagboekLove

Fit diary #7

posted by Jessica - Eat.Run.Love. 25 augustus 2014 10 Comments
10644586_1604949999731631_4303225798250582884_n

Deze week ben ik begonnen met het trainen voor een nieuwe uitdaging. Wie mij ook volgt op Facebook en/of Instagram heeft het vast al voorbij zien komen, ik ga trainen voor een triathlon. Weliswaar een mini (750m zwemmen, 20km fietsen en 5km hardlopen), maar toch. Al een tijdje liep ik met de gedachte om te gaan trainen voor een triathlon. Ik heb namelijk totaal geen ambities om een hele marathon te gaan lopen en na de vierde halve marathon in oktober wordt het hoog tijd voor iets nieuws. Maar wat dan? Sneller worden op de 10km lijkt me te gek, maar ik was toch op zoek naar een iets grotere uitdaging en die ga ik wel vinden in de triathlon denk ik. Maar om ook daadwerkelijk een triathlon te gaan doen, had ik ook allerlei bezwaren omdat ik geen fiets heb en geen zwemmer ben. Tot ik werd uitgenodigd door Let’s Brand 2Gether, een initiatief van Bloggernet, O&ganic en Modellist_id, voor de Amsterdamse Bosbaan Triathlon. Meant to be, dus ik zei direct ja. Een mini triathlon lijkt me een mooie test om uit te proberen of ik het wat vind!

Zo gezegd, zo gedaan. Met een enthousiaste groep mensen worden we de komende weken klaargestoomd voor de triathlon. Zo krijgen we zwem- en fietstrainingen, coretrainingen, maar ook voedingslessen. En ik vind het onwijs leuk!! De komende weken zullen jullie hier dus veel over terug lezen en ben ik vooral zelf ook heel benieuwd hoe het allemaal gaat verlopen met mijn overige (hardloop)trainingen, want er staat wel gewoon een Dam tot Damloop en halve marathon op het programma.

Ik besloot de week te starten met een rustdag, ik had nog steeds spierpijn van het waterskiën zaterdag in mijn nek, schouders en armen en met de zwemtraining van dinsdag in het vooruitzicht leek me dat een goede keuze. Op dinsdagmiddag werden we om 17.00 verwacht in het Conservatorium Hotel voor de eerste zwemtraining van Let’s Brand 2Gether. Nu denk je vast, in dat kleine zwembadje kun je toch niet trainen? Maar deze training was bedoeld om ons de basis van borstcrawl te leren, hoognodig voor mij want als ik iets niet kan, is het borstcrawlen. In het ‘poedelbadje’ deden we een aantal oefeningen en eindigden we met een soort estafette. Na een uurtje zwemmen mochten we ons omkleden en ons begeven naar de sportzaal. Daar kregen we nog een core training van Personal Trainer Jill Meij. In tweetallen moesten we planken, sit-ups doen en bokje springen. Heerlijk! De avond sloten we af met een super interessante voedingsles van Noeska over vetten. Alle informatie over deze voedingsles verschijnt nog op Eat.Run.Love.!

10644586_1604950523064912_5836159987754410169_n

Woensdag besloot ik direct uit werk 8km te gaan hardlopen. Als ik eerst ga eten dan komt het er niet meer van want dan is de bank veel verleidelijker. Ik weet niet meer zo goed hoe de avond verliep, ik weet wel nog dat ik die 8km loodzwaar vond. Het ging voor mijn gevoel helemaal niet van een leien dakje, maar ik liep toch nog 5.27/km.

De volgende dag, donderdag, kwam er een leuke winactie online: je maakt t/m 31 augustus kans om een maandvoorraad Vita Coco te winnen. Doe jij al mee? Daarnaast stond mijn wekelijkse kickboks bootcamp weer op het programma. Ik kijk elke week weer uit naar deze pittige les. Hoogtepunt van de les? Een zogenaamd trappetje: 2x stoten, 1 squat jump, 4x stoten, 2 squat jumps, 6x stoten, 3 squat jumps, 8x stoten, 4 squat jumps en zo door tot 20 stoten. Daarna mocht je trainingsmaatje aan de slag en vervolgens dezelfde nog een keer maar dan terug tellen. Dus: 20x stoten, 10 squat jumps, 18x stoten, 9 squat jumps etc. Als ik het zo typ, lijkt het nog mee te vallen, maar het was echt zwaar! Na deze les fietste ik snel naar de stad om een badmuts en zwembrilletje te kopen want de volgende ochtend stond er weer een zwemtraining op het programma.

vita coco hardlopers

Nu denk je vast dat ik vrijdagochtend spierpijn had, maar gelukkig was dat niet het geval. Om 7.00 sharp stond ik in De Mirandabad voor een zwemtraining. Buiten. Heel koud. Dacht ik. Want uiteindelijk viel het wel mee. Ja, naast het zwembad was het rillen in mijn badpakje, de sprong in het water was alles behalve fijn (ademnood) en nadat ik na een uur uit het water kwam stond ik de klappertanden. Maar het zwemmen zelf (in de regen!) was heerlijk. We kregen opnieuw borstcrawl training, man wat vind ik dat zwaar. Na een paar 50m baantjes was ik al op, is wel even andere koek dan hardlopen. Dat wordt doorbijten de komende weken. Joyce Keizer, die ons de trainingen geeft, gaf wel aan dat als ik 2x per week een uurtje ga zwemmen en de borstcrawl oefen ik over een maandje waarschijnlijk de borstcrawl wel onder de knie moet hebben. Daar houd ik me dus maar aan vast en dat wordt de komende weken wat uurtjes zwemmen inplannen. Overigens had ik aan het einde van de training de zwembeweging redelijk onder de knie, het ademhalen is alleen drama. Ik vind dat echt moeilijk. Na een uurtje stapte ik onder de warme douche en dronk ik een grote beker thee die ik in de auto had meegenomen. Maar warm werd ik niet. Thuis kleedde ik me daarom nog snel om alvorens naar kantoor te gaan met als gevolg dat iedereen vroeg of ik al dacht dat het winter was of dat ik ziek was (een dikke, gebreide, zwarte trui in augustus is toch een beetje raar).

Zaterdag deed ik helemaal niks. Ik had echt behoefte om even bij te slapen en lekker rustig aan te doen, bovendien was het weer ook niet echt lekker om naar buiten te gaan. De hele dag liep ik in joggingpak rond en ik ben alleen naar buiten gegaan voor boodschappen. Dat betekende dat ik zondag wel stond te trappelen om naar buiten te gaan. Ik ontbeet om 9.30 met 3 rijstwafel met hummes en avocado om daarna gelijk weg te gaan, maar toen begon het te stortregenen. Ik besloot dus om eerst nog een aantal armbandjes te maken en voor ik het wist was het 12.00 en scheen de zon. Ik rende naar buiten en startte aan mijn duurloop. Je kunt vast al raden wat er gebeurde, want ik had natuurlijk veel te weinig gegeten! Tot een km of 10 ging het nog wel, maar daarna sloeg de vermoeidheid en honger toe en wilde mijn lichaam gewoon echt niet meer. Ik besloot dus te stoppen bij 16km, terwijl ik eigenlijk een langere afstand in gedachten had. Jammer, maar ook dit is een training! Bij thuiskomst at ik allereerst een groot stuk zelf gemaakte mueslikoek. Toen ik weer een beetje was bijgekomen, maakte ik een super lekkere quinoa salade (deze week online) voor mijn vriend en mij en konden we genieten van de rest van de zondag. We fietsten nog even naar de stad, gingen langs vrienden om iets op te halen, keken Orange Is The New Black en ik blogde nog wat.

Aanstaande week heb ik weer een druk programma, vanavond komen we bij elkaar met de meiden van Girls Love 2 Run en zowel dinsdag als woensdag heb ik een training voor de triathlon. Ik moet nog even puzzelen hoe ik daar ook nog hardlopen ga inpassen!

Ik houd deze fit diary bij in aanloop naar de Dam tot Damloop die ik loop voor Pink Ribbon. Zou het super vinden als jullie mij willen steunen, dat kan hier

image_print

10 Comments

De voordelen van zwemmen - Eat.Run.Love. 11 september 2014 at 07:04

[…] ik een tijdje geleden door Bloggernet werd gevraagd of ik mee wilde doen aan de Amsterdamse Bosbaan triatlon, dacht ik: yes, wat cool, daar doe ik zeker aan mee! Zo gezegd, zo gedaan en een paar weken geleden […]

Reply
Biologische salades bij Venkel - Eat.Run.Love. 30 augustus 2014 at 07:09

[…] een met de Let’s Brand 2Gether voor alweer mijn derde training in de voorbereiding naar de triatlon. Na een spinningles en voedingsles van Noeska over eiwtten was er ook nog een diner geregeld […]

Reply
Julie Hapjesprincess 28 augustus 2014 at 17:02

Welke widget gebruik jij om die mooie share knoppen onderaan je website te hebben?

Reply
Julie Hapjesprincess 28 augustus 2014 at 17:00

Zo zo een fitdiary !!! Zelf ben ik nu aan het training om een halve marathon in minder dan 2 uur te lopen.

Reply
Jessica - Eat.Run.Love.
Jessica - Eat.Run.Love. 28 augustus 2014 at 21:06

Dat is een mooi streven!!! Ik heb voor de share knoppen een plug-in gedownload, even zoeken op share button en je komt diverse tegen!

Reply
Jessica - Eat.Run.Love.
Jessica - Eat.Run.Love. 28 augustus 2014 at 21:07

Dat is een heel mooi streven!! Ik heb een plug-in gedownload, gewoon even zoeken op share buttons en dan kom je diverse tegen!

Reply
Froukelien 25 augustus 2014 at 17:53

Wat een mooie foto’s allemaal! En heel gaaf, dat triatlon programma! Goed bezig, dame!

Reply
Eline 25 augustus 2014 at 13:15

Tof dat je een triathlon gaat doen!Waarom wil je geen marathon doen?

Reply
Jessica - Eat.Run.Love.
Jessica - Eat.Run.Love. 27 augustus 2014 at 14:39

Omdat ik van mening ben dat dit een te grote aanslag is op je lichaam, diverse onderzoeken laten dat zien maar ook artsen en zelfs marathonlopers geven dat toe. Ik voel er niks voor om mijn lichaam zo te op te branden alleen maar omdat ik mee moet doen met de hype die marathon lopen heet. Bovendien heb ik gewoon geen zin om 4 uur achter elkaar te lopen en mijn hele leven om te moeten gooien om te trainen voor een marathon. Overigens is iedereen vrij om te doen wat hij of zij zelf wil, dus als jij wel de ambitie of doelstelling hebt om een marathon te lopen, moet je dat zeker doen! Het lijkt mij uiteindelijk stiekem ook heel gaaf om in New York de marathon te lopen, maar heb besloten om dat aan anderen over te laten! Kortere afstanden en andere sporten geven mij net zo veel voldoening en een fit lijf!

Reply
Froukelien 25 augustus 2014 at 12:13

Wauw, wat een fanatieke sportweek weer! Ik zit helemaal met je mee te bibberen bij het stukje over het zwemmen in de regen :-) Wel gaaf hoor, dat triatlon programma! You go girl! Xxx

Reply

Leave a Comment