LovePersoonlijk

Fit diary #15

posted by Jessica - Eat.Run.Love. 20 oktober 2014 10 Comments
20141013_182554blog

Normaal gesproken tik ik mijn fit diary altijd op zondagavond zodat deze maandagochtend online verschijnt. Gistermiddag liep ik de halve marathon van Amsterdam en was ik daarna zo gesloopt dat ik besloot om niet meer achter mijn laptop te kruipen. In deze blog dus hoe de halve marathon verliep, maar ook kijk ik nog even terug op een superleuke training die ik op maandag had!

Nog steeds kom ik 1x per maand samen met een running crew die de meiden van Girls Love 2 Run hebben samengesteld en elke maand organiseren twee andere girls de training. Dit keer namen Anouke en ik de training voor onze rekening. Aangezien de laatste paar trainingen ver af stonden van hardlopen (suppen, golfsurfen, HIIT training) besloten we voor een ouderwetse intervaltraining te gaan. We vonden Léon Jansen van Loperscompany (wat een toptrainer!) bereid om de training te geven bij ASV Arsenal (achter Olympisch Stadion Amsterdam). Deze atletiekbaan is gratis toegankelijk, perfect als je een keer baantraining wilt doen! Léon vertelde ons alles over tempolopen en deelde ons daarna in in twee groepen. We begonnen met een opwarmrondje, waarna we meerdere rondes op diverse snelheden moesten lopen. Zo moesten we 1 rondje ons eigen tempo (zonder horloge) inschatten, dat is moeilijker dan je denkt! Het laatste rondje ging op vol tempo en zo liep ik op mijn max 16km/uur. Na de training liet Léon ons nog de schema’s zien waar hij mee werkt en vertelde hij dat hij voor €5 per week een schema op maat maakt. Als je traint voor een bepaalde tijd of wedstrijd is het zeker een aanrader om dit te doen omdat je bovendien 2x per maand mag meetrainen op de baan. Léon is echt een fan van tempolopen en dat zie je ook terug in zijn schema’s.

Lite/Dark verzorgde de smoothie na de training. Onder het genot van een smoothie met sinaasappel, banaan, gojibessen en bijenpollen konden we even bijkomen alvorens iemand van Sportrusten alles kwam vertellen over deze manier van sporten. Na afloop kregen we allemaal de boeken “Verademing” en “Ik, Hardloper” mee om ons in te lezen in sportrusten. Ik heb de boeken inmiddels al een tijdje in mijn bezit en ben fan. Ik mag maar liefst drie setjes weggeven, dus stay tuned voor een leuke winactie! Moe maar voldaan ging ik naar huis, en probeerde ik de rest van de week rust te houden.

IMG-20141018-WA0000blog

20141013_191503blog

20141013_200829blog

Dit bleek uiteindelijk niet zo moeilijk omdat ik door enorme drukte op werk niet eens kon sporten ook al zou ik willen. Daarnaast werd ik op vrijdag enorm snotterig en met keelpijn wakker, oh nee! Vrijdag werkte ik maar een half dagje omdat ik ’s middags een fotoshoot had voor een nieuw boek: Gezond, Fit & Happy. Ik postte al een fotootje op Instagram en om onduidelijkheden te voorkomen, ik ga niet zelf een boek schrijven, maar ik word met 20 andere meiden onderdeel van dit boek. Ik zal iets vertellen over mijn lifestyle en mijn favo recept delen, superleuk! Het boek ligt vanaf januari in de winkels, dus dan gaan jullie er zeker meer over lezen!

IMG-20141017-WA0002blog

IMG-20141017-WA0000blog

Zaterdagmiddag had ik enorme behoefte om even naar yoga te gaan, terwijl iedereen zat te genieten in het park van de zon, trok ik me even terug in een zaal van 40 graden om helemaal tot rust te komen en mijn spieren soepel te maken want zondag was raceday!

Raceday!
Ik stond om 8.00 op voor een kom havermout met havermelk, rauwe cacao, lijnzaad, aardbeien en wat kokosblokjes. De hele week had ik alle vertrouwen in de halve marathon, twee weken geleden had ik tenslotte zo goed gelopen! Helaas was ik nog steeds flink verkouden, maar dat mocht de pret niet drukken. Ik had er zin in. Om 10.00 dronk ik nog mijn bietensmoothie voor sporters en om 12.30 heb ik nog een beetje quinoa salade gegeten. Om half 12 vertrok ik richting het Olympisch Stadion omdat ik nog langs de Asics stand wilde gaan voor een voetanalyse (daarover later ook meer) en om kwart voor 1 sloot ik me aan bij de pacegroep van 1.55. Eenmaal in het startvak aangekomen kregen we een regenbui over ons heen en koelde ik flink af in mijn korte broekje en t-shirtje. Om 13.45 mochten we dan eindelijk van start gaan, kom maar op met die 21km.

Het parcours was enorm druk en dat zorgde ervoor dat de pacers moeite hadden om vlak tempo te vinden. Ik daarmee ook, want moest moeite doen om ze bij te houden. Tot een kilometer of 10 bleef ik bij ze, daarna besloot ik het los te laten. Het ging niet zo lekker als ik had gehoopt. Ik kan daar meerdere excuses voor verzinnen maar dat moet ik helemaal niet doen. Ik eindigde precies in 2.00. Hoe kan het dat ik twee weken geleden zo lekker liep in 1.55 en nergens last van had en het nu zo moeizaam ging? Een te druk parcours waardoor ik niet lekker liep (had ik toch in het businessvak moeten starten waar ik officieel een startbewijs voor had?) en mijn verkoudheid zullen zeker niet bijgedragen hebben. Amsterdam staat nu eenmaal niet bekend om zijn snelle parcours en als je verkouden bent kun je gewoon minder vragen van je lichaam. Ook was het twee weken geleden om 8.00 ’s ochtends 12 graden, terwijl het nu 20 graden was. Na de race was ik alles behalve blij, maar eenmaal op weg naar huis werd ik helemaal niet lekker. Misselijk, duizelig, ik moest echt even zitten. De rest van de middag en avond ben ik misselijk geweest en vanmorgen stond ik op met pijn in mijn hele lichaam. Waar ik normaal gesproken alleen een beetje stramme benen heb, heb ik nu pijn in mijn schouders, rug, buik en benen. Een teken dat ik teveel van mezelf heb gevraagd en daarmee kan ik het ook wel weer relativeren. Ik weet van mezelf dat ik sneller kan lopen, maar het zat er dit keer gewoon niet in. Toch jammer dat dit tijdens een wedstrijd moet gebeuren waar alle ogen op je gericht zijn en iedereen vraagt hoe het ging. Goed bedoeld maar soms zit je daar niet op te wachten. Of ik voor nog een halve marathon ga? Voorlopig niet… Wat dan wel? Daar ga ik nog even over nadenken en kom ik zeker op terug!

20141019_173217blog

Deze week staat in het teken van herstellen, vrijdag ga ik starten met een 15daagse detox (ook daarover later meer) en hopelijk kan ik een paar rustige runs in combinatie met yoga doen. Hopelijk omdat het onwijs druk is op mijn werk. Ik heb al vaker vragen gekregen over wat ik precies voor werk doe; ik werk fulltime bij een media adviesbureau en de werkdruk is met vlagen enorm hoog. Momenteel bevind ik me weer in een piek. Dagelijkse werktijden van 8.00 tot 19.00 zijn geen uitzondering. Dit zal sowieso nog tot einde maand duren, daarna heb ik al drie dagen vrij genomen waar ik nu al naar uit kijk. Ik ga proberen om de blog te blijven updaten (aan inspiratie geen gebrek), maar het kan dus zijn dat het komende twee weken iets rustiger is.

Vertel, hoe was jullie week / raceday?

image_print

10 Comments

Maud 21 oktober 2014 at 16:19

Nou Jessica je hebt het toch maar wel mooi gedaan. Snap dat je een beetje ziek bent van je tijd, zeker omdat je zeker weet dat er meer in zit. Zou ik ook zijn. Die super tijd komt nog wel.

Reply
Stacey 21 oktober 2014 at 11:21

Petje af dat je ondanks alle drukte op je werk toch nog zo actief bent en afgelopen weekend zo hebt gelopen. Ik snap je frustratie over je tijd, maar alsnog is het natuurlijk een topprestatie!

Reply
Jessica - Eat.Run.Love.
Jessica - Eat.Run.Love. 21 oktober 2014 at 14:02

Tijd zou eigenlijk geen issue moeten zijn heh! Soms kan ik mezelf wel voor mijn hoofd slaan waarom ik daar zo mee bezig moet zijn en niet gewoon geniet van het feit dat ik zo ver kan lopen!

Reply
Teresa 21 oktober 2014 at 15:41

Stom is dat he? Dat we alleen maar naar tijd kijken en daardoor van helemaal niets meer kunnen genieten. Zo zonde!

Reply
Linda 21 oktober 2014 at 07:15

dat de halve marathon minder ging is vervelend, maar je heb het wel gedaan! Dat kan ik niet zeggen! Ik ben benieuwd naar het boek en wie de allemaal in staat!

Reply
Manon 21 oktober 2014 at 06:29

Vervelend dat je niet lekker was! En als je dan een beetje gefrustreerd bent over je tijd kan het idd vervelend zijn als mensen er steeds naar vragen. Maar inderdaad, lekker uitrusten en volgende keer beter :) Ik ben wel heel benieuwd naar dat boek!

Reply
Hanneke 20 oktober 2014 at 22:23

Wat grappig dat ik je onderweg tegen kwam! Het was inderdaad veel te druk onderweg, heb er in zigzagjes wel wat meters bij aan gelopen denk ik, haha! Maakte het niet een ideale run… shitt dat het niet helemaal top ging. Uitrusten, recoveren en volgende run beter :-)

Reply
Jessica - Eat.Run.Love.
Jessica - Eat.Run.Love. 20 oktober 2014 at 22:33

Ja super leuk ook dat je me aansprak, bij jou ging het wel lekker of niet? Je kwam in ieder geval fris & fruitig voorbij! Ik vond het zeker niet de ideale run qua omstandigheden, maar mijn verkoudheid maakte het er al helemaal niet beter op… Toch jammer, want was er echt vanuit gegaan dat ik zou gaan vlammen. Op naar een volgend doel!

Reply
Marijke 20 oktober 2014 at 21:53

Oh, jammer dat het niet ging zoals gehoopt. Ik heb ook een lichte verkoudheid en merk toch dat ik er bijna een halve minuut per kilometer langer over doe, dus dat kan idd wel de oorzaak zijn!Je moet er vooral plezier in hebben (zowel in het lopen als in het bloggen), dus zou ik ook aanraden om het op je eigen tempo te doen (weer zowel het lopen als het bloggen);-)

Reply
Jessica - Eat.Run.Love.
Jessica - Eat.Run.Love. 20 oktober 2014 at 22:34

Ik denk dat ik ook zeker een halve minuut per kilometer langzamer uit kwam, toch jammer dat dat gebeurt tijdens de wedstrijd waarbij je had gehoopt te gaan vlammen! Vooral omdat het 2 weken geleden tijdens de training zo lekker ging! Gelukkig heb ik zowel in lopen als bloggen veel plezier, nu nog even de tijd vinden ;)

Reply

Leave a Comment