LovePersoonlijk

Fit diary #13

posted by Jessica - Eat.Run.Love. 6 oktober 2014 5 Comments
20141005_105320blog

Iets later dan normaal verschijnt deze fit diary online! Ik was dit weekend in de bossen tussen Tilburg en Eindhoven en had me voorgenomen om te gaan bloggen. Maar eenmaal daar besloot ik mijn laptop te laten voor wat het was en vooral te genieten van de rust en mijn familie. Ik heb mijn telefoon dan ook amper aangeraakt, en toen ik gisteravond laat thuis kwam had ik geen zin meer om nog een blog voor vandaag klaar te zetten. Vandaag heb ik nog lekker een dagje vrij, vanmorgen een shoot voor Runner’s World (waarover later meer!) en verder lekker een beetje verder relaxen en bloggen. Terug naar afgelopen week, ik moet heeeeel diep nadenken wat ik allemaal deed, heb ook weinig foto’s genomen maar doe mijn best.

Maandag kon ik weer meedoen aan de hardlooptraining in voorbereiding naar de halve marathon dus dat liet ik me geen 2x zeggen. Het was een pittige training met heel veel loop- en beenspieroefeningen. Moe maar voldaan kwam ik thuis waar een heerlijke maaltijd op me stond te wachten.

De volgende ochtend zette ik mijn wekker vroeg om een half uurtje armen & abs te trainen. Ik gebruik nu even de trainingsguide van Kayla Itsines, maar ben nooit zo van het volhouden van dit soort strakke schema’s, dus benieuwd waar en wanneer het schip strandt! ’s Avonds had ik eigenlijk een lange intervaltraining op het programma staan, maar gedurende de dag had ik toch een beetje stramme spieren gekregen van de training van de avond ervoor. Ik besloot deze training dus op te schuiven naar de volgende ochtend.

20141001_075339blog

Woensdagochtend ging het wekkertje dus weer vroeg, ik had even de neiging om me om te draaien: het is zo donker! Maar ik schopte mezelf toch uit bed. Normaal gesproken eet ik ’s morgens niet als ik ga hardlopen, maar omdat het een intervaltraining was besloot ik een chocolade dadelreep te eten. Op het programma stond 4x 2 km in 9.52 minuten met daar tussen 500 m rust. Uiteindelijk heb ik 3 intervallen gedaan omdat ik echt gesloopt was en geen zin meer had. Oeps.

Het liefst ga ik donderdagochtend altijd naar bikram yoga, maar omdat ik om 9.00 een werk afspraak had, ging dit feest niet door. Stiekem baalde ik hier wel van, want ik heb gewoon de hele week geen tijd gehad om 1,5 uur bikram yoga in te plannen en met het weekendje weg in het vooruitzicht ging dat ook niet meer lukken. ’s Middags deed ik wel weer de wekelijkse kickboks bootcamp mee! Na het kickboksen moest ik nog even doorwerken aangezien ik een lang weekend wegging en sloot om half 8 de computer af. Thuisgekomen had ik geen zin meer in mijn snelle run en besloot ik nog even snel 50 squats en 2 minuten planken te doen. Daarna plofte ik echt op de bank!

Vrijdag stond het jaarlijkse weekendje weg met de familie (mijn ouders, vriend, broertje en zijn vriendin) op het programma. Ik vertrok ’s ochtends samen met mijn vriend al richting Breda waar we met mijn ouders hadden afgesproken om lekker te gaan lunchen, wandelen en shoppen. Een erg geslaagde dag die eindigde in de bungalow waar we zaten met een gezellige gourmetavond.

Het weekend wilde ik sowieso een lange run doen, maar met een overvolle buik van het gourmetten besloot ik deze uit te stellen naar zondag. Achteraf maar goed ook, want werd zaterdagochtend met buikpijn wakker. We ontbeten rustig in het huisje en huurden daarna fietsen. We fietsten van de bungalow naar Oirschot, naar een bierbrouwerij bij Tilburg en weer terug. Met zadelpijn en 50km in de benen, ploften we op de bank om weer lekker te gaan eten. Zondag moest ik dan toch echt de duurloop gaan doen, dus ik dronk heel verstandig geen alcohol. Ik zette om 8.00 mijn wekker en was heel benieuwd hoe ik wakker zou worden met 50km fietsen in de benen.

IMG-20141005-WA0001blogToen ik zondag wakker werd, had ik lichtjes moeie benen, maar eigenlijk voelde ik me wel prima. Ik maakte een bakje havermout met lijnzaad, hennepzaad, geprakte banaan, ongezoete amandelmelk en een peer en dronk een aantal glazen water. De dag ervoor had ik twee routes uitgestippeld op de fietskaart, en ik besloot om voor de lange van 17,5km te gaan. Mijn moeder wilde wel gezellig meefietsen en omdat het toch een onbekende omgeving was, vond ik dat wel prettig. Gewapend met een kaart en een flesje water fietste ze naast me. Bij 12km kwamen we tot de conclusie dat ik niet helemaal het juiste knooppunt had opgeschreven, een korte stop was even nodig om de kaart te raadplegen en na de weg verder uitgestippeld te hebben, liep ik weer verder. Ergens hebben we de kaart niet goed gelezen, want op een gegeven moment zei ik nog tegen mijn moeder; gaan we wel goed? Ik heb het gevoel dat we niet goed gaan, maar volgens haar gingen we goed dus we zetten de koers voort. Uiteindelijk kwamen we in een dorpje terecht waar we dus niet hadden moeten zijn en bleken we toch een verkeerde afslag genomen te hebben. De kortste route naar het huis werd een paar kilometer extra dan gepland. Ik mocht achterop springen bij mijn moeder als ik niet meer verder kon, maar het ging super lekker. Ik had een lekker tempo, werd amper moe, liep zonder muziek en kon zelfs nog tegen mijn moeder kletsen zo af en toe. Wauw, dit voelde echt goed! Bij 20km besloot ik precies een halve marathon te lopen en dan daarna te stoppen. De laatste 2 km voelde ik mijn benen wel heel erg, maar nog steeds was ik niet uitgeput. Met een klein (semi) eindsprintje liep ik 21,1 km in 1.55.14, wat zelfs een PR is voor mij! Zo blij als een ei, sprong ik achterop bij mijn moeder. In het huisje aangekomen, nam ik snel een warme douche om de verbrandde calorieën er snel weer aan te eten. Dit geeft echt zelfvertrouwen voor de halve marathon over 2 weken! Na mijn korte enkelblessure en Dam tot Damloop kneep ik hem een beetje, maar met deze duurloop in de benen moet het helemaal goed komen. Ik wil komend weekend nog 1 duurloop van rond de 15km lopen en dan zitten de lange afstanden er alweer op!

Komende zondag 12 oktober organiseert Lite/Dark samen met Jimmy Woo een korte run door Amsterdam inclusief diverse challenges (denk aan een squat challenge op de Dam) om geld op te halen voor Fight Cancer. Deelname kost €10 en dit bedrag wordt in zijn geheel gedoneerd aan Fight Cancer. Ik kan er zelf helaas niet bij zijn, maar mocht je het leuk vinden: meer info staat op de event page!

5 Comments

Fit diary #14 - Eat.Run.Love. 13 oktober 2014 at 07:05

[…] maar een weekje tot de halve marathon! Na mijn onverwachte 21km van vorige week zondag, verwachtte ik maandag wel wakker te worden met spierpijn, maar niks! […]

Reply
Marieke 9 oktober 2014 at 15:51

‘Even’ een halve marathon in zo’n toptijd. Gaaf Jess! Lekker bezig. :)

Reply
Eline 7 oktober 2014 at 11:30

Zomaar even een halve marathon lopen alsof het niks is! Knap!

Reply
Marijke 7 oktober 2014 at 09:54

Tgoh, super van die (onverwacht) lange training. Dat zal wel moed geven voor de halve marathon!

Reply
Manon 7 oktober 2014 at 06:33

Leuk om te lezen weer, en knap dat je een PR liep! De run in Amsterdam klinkt heel leuk, maar ik loop zelf al de IAK city run in Eindhoven :)

Reply

Leave a Comment