DagboekLove

Fit diary #1

posted by Jessica - Eat.Run.Love. 14 juli 2014 14 Comments
20140712_122056blog2

Vanaf nu wil ik wekelijks op maandag mijn fit diary met jullie delen. Dit betekent dat jullie kunnen zien wat ik de afgelopen week allemaal heb uitgespookt op sportgebied en wat mijn progressie is richting de Dam tot Damloop. Zoals jullie inmiddels hebben kunnen lezen ga ik deze lopen om geld in te zamelen voor Pink Ribbon. Ik hoop dat jullie mij willen sponsoren maar dan vind ik het ook wel zo leuk om met jullie te delen hoe het mij vergaat. Natuurlijk liep vorig jaar ook al de Dam tot Damloop, maar ik wil de tijd (1.29) ruim verbeteren en dat moet ook lukken gezien mijn huidige PR (1.24).

Daarnaast is het voor ook een klein steuntje in de rug, de laatste tijd heb ik de boel een beetje laten versloffen. Nieuw werk, ander eten en minder zwaar trainen met als resultaat +3,5kg. Ja, daar staat het; 3,5kg en ik vind het enorm veel. Afgelopen week viel het me ineens op door een broek die ineens wel heel strak zat en ik voel me er helemaal niet prettig bij. Ik werk voor een aantal snoepmerken en met een klein snoepmonster in mij kon ik dit de afgelopen tijd niet weerstaan. Het roer gaat dus weer om, dagelijks zelf salades bereiden ipv brood op werk eten, niet zwichten voor snoep en zwaarder trainen. Daarnaast deel ik natuurlijk ook mijn fit diary met jullie om inspiratie te bieden. Ik vind het zelf altijd super leuk om dit te lezen bij anderen, dus ik hoop dat jullie dit ook zo ervaren. En mochten jullie vragen hebben, laat het dan vooral weten!

Afgelopen week was het enorm druk op mijn werk (net als aankomende week) dus daardoor was het een beetje passen en meten met trainen. Dinsdag had ik een lesje Pilates op de planning staan, ik ging op tijd weg van werk en genoot een uur lang van core oefeningen.

Donderdag doe ik normaal gesproken een kickbox bootcamp training, maar door een werkafspraak haalde ik deze training niet. Ik was in even in de verleiding om helemaal niet meer te gaan sporten, maar met de weegschaal in mijn achterhoofd stond ik op 21.30 toch buiten voor een snelle 7 km (37.19; 5.19/km).

Mijn vriend was dit weekend jarig en als verrassing had ik een overnachting geboekt in een super mooi hotel in de buurt van Arnhem. Voor we vrijdagochtend vertrokken deed ik een half uur benen/billen training uit de Bikini Body Training Guide van Kayla Itsines. Dit is een 12 weeks programma met 3 HIT trainingen per week voor het hele lichaam en daarnaast powerwalken. Ik hoor er alleen maar lovende verhalen over, dus ik ben heel benieuwd. Overigens ben ik van plan om maar 2 trainingen per week te doen omdat ik ook nog bootcamp; de powerwalks vervang ik door mijn hardlooptrainingen. Ik ben al een keer eerder begonnen, maar lukte me niet om vast te houden, nu ben ik dus weer opnieuw begonnen en dat voelde ik.

Zaterdag werd ik wakker met spierpijn en wat baalde ik daar van, allemaal tekenen dat ik het de laatste tijd heb laten versloffen want ik trainde een tijdje keihard. We hadden al bedacht om fietsen te huren, dus zo gezegd zo gedaan. In de omgeving van de Hoge Veluwe fietsen we 25km heuvel op, heuvel af (zie hoofdfoto, prachtige omgeving!).

Eigenlijk had ik zondag een intervaltraining op het programma staan, maar omdat ik nog steeds spierpijn had, leek me dit toch niet zo verstandig. Ik ging voor 9km met een steady pace (5.47/km) en sloot af met 500meter versnellen (ik deed hier 2.24 over). Thuis voegde ik er nog een serie buikspieroefeningen en wat rekken en strekken aan toe. Ik heb een eigen circuitje bedacht die ik makkelijk achter een run kan aan plakken; 20x crunches – 20x crunches met benen in een hoek van 90 graden – 20x crunches met benen in de lucht (handen naar voeten bewegen) – 20x leg raises – 30x bicycle twist – 20x hipraises – 20 tellen plank – 20x push-ups.

Ondanks mijn drukke week is het toch nog gelukt om 4x te sporten, al vind ik het zelf altijd lastig om pilates/yoga onder sporten te schalen. Hoe zag jullie week eruit? Hebben jullie ook wel eens periodes gehad dat jullie verslappen?

image_print

14 Comments

Nathalie 14 juli 2014 at 21:28

Goed dat je het sporten weer hebt opgepakt. Ik ben erg benieuwd naar de Bikini Body Training Guide van Kayla. Het is alleen altijd lastig omdat dit soort plannen geen rekening houden met andere sporten. Succes!!

Reply
Jessica
Jessica 14 juli 2014 at 23:39

Ik ben nooit gestopt met sporten hoor, ik trainde alleen wat minder zwaar dan voorheen.

De Bikini Body Guide is er idd op gericht als je geen andere sporten doet, maar met een beetje passen en meten kun je er altijd wel je eigen draai in vinden! Zo wil ik de derde training laten schieten en vervang ik de powerwalks door hardlopen (overigens loop ik ook steeds vaker op een lager tempo om mijn snelheid te verbeteren).

Reply
Suzanne 14 juli 2014 at 21:04

Super leuk om je dagboek te lezen. Herkenbaar hoor. Sporten schiet erbij ook steeds bij in. Jouw dagboek motiveert mij weer dus vooral je dagboek blijven delen.

Reply
Jessica
Jessica 14 juli 2014 at 23:40

Ah leuk om te horen, daar doe ik het natuurlijk ook deels voor en samen sta je sterk! Ik word ook weer gemotiveerd door jullie verhalen en het idee dat jullie de blogs lezen :)

Reply
Stephanie 14 juli 2014 at 21:01

Je wilt niet weten hoe vaak ik al begonnen ben met Start to Run. Elke keer met succes. En dan laat ik het weer hangen en kan ik weer opnieuw beginnen. En elke keer komt er weer een moment dat ik er genoeg van krijg en het roer weer omgooi. Zo ben ik onlangs ’s morgens 45 minuten vroeger beginnen opstaan zodat ik ’s morgens kan sporten voordat ik ga werken. Geen excuses en geweldige start van de dag. Succes!

Reply
Jessica
Jessica 14 juli 2014 at 23:40

Ik vind het ook heerlijk om voor werk te sporten! Helemaal als ik weet dat ik een drukke dag voor de boeg heb dan hoef ik er ’s avonds niet meer aan te denken!

Reply
Loes 14 juli 2014 at 19:37

Leuk om dit fitdiary te lezen!
Ik heb momenteel de volgende planning voor mijzelf qua sporten: in de sportschool maandags 60 min spinning, dinsdag/woensdag 60 min bodyshape. Daarnaast 3x hardlopen (momenteel variërend van 5-8 km, ben weer aan het opbouwen na een liesblessure van een tijdje terug. Liep toen mijn langste afstand, 11 km en was daar wel trots op. Maar helaas als je een tijdje niets doet door zo’n blessure, daalt je conditie weer in no time..)en nog 2x per week 30 minuten buikspieroefeningen en 2x per week 30 minuten armoefeningen. Deze laatste oefeningen doe ik vaak thuis en plak ik dan aan de dag wanneer ik ook hardloop. Ik vind het zelf vrij veel en optimistisch van mijzelf haha, maar nu heb ik nog de tijd en het lukt me toch alweer een aantal weken om mij aan deze planning te houden!

Reply
Jessica
Jessica 14 juli 2014 at 23:41

Dat is een pittig schema, goed dat je het volhoudt! Wel voldoende rust pakken heh. En ik herken je frustratie dat je conditie heel snel achteruit gaat als je door omstandigheden wat minder kunt sporten.

Reply
Jolien 14 juli 2014 at 16:54

leuk deze nieuwe rubriek! Ik doe meestal yoga of pilates in de sportschool, dan heb je een vast tijdstip (ma of di avond) dus hou ik die eigenlijk altijd vrij! Heb meer het probleem dat ik het hardlopen eerder skip als ik geen tijd heb. (heb al 2 weken geen interval gedaan oohhh)
Misschien zijn de youtubefilmpjes van erin motz iets voor je? Yoga wanneer je wilt, meestal een kwartiertje tot 20 minuten. Echt heel leuk!

Reply
Jessica
Jessica 14 juli 2014 at 23:43

Interval is ook mijn minst favoriete onderdeel van hardlopen, toevallig net wel gegaan maar met veel pijn en moeite. Sportschool geeft idd wat houvast. Ik ken de filmpje van Erin Motz, heb even de 30 day yoga challenge geprobeerd, maar dat lukte me toch ook niet om vol te houden. Ik vind het lastig om yoga thuis te doen, ik weet dat het goed voor me is maar doordat ik niet zo lenig ben frustreert het ook!

Reply
Linda 14 juli 2014 at 11:40

Ik heb zoveel periodes gehad dat ik er gewoon geen zin in had, maar ik ben nu al weer een paar weken back to business. Ik moet wel want ik loop ook in september de Dam tot Dam. Die ik moet uitlopen :)

Reply
Jessica
Jessica 14 juli 2014 at 23:44

Dan heb je in ieder geval een goede stok achter de deur! Leuk dat je ook de Dam tot Damloop doet, succes met trainen en deel vooral je verhalen!

Reply
Eline 14 juli 2014 at 08:14

Je hebt die 3,5 kilo er vast zo weer af joh :)

Reply
Jessica
Jessica 14 juli 2014 at 23:44

Eraan gaat altijd makkelijker dan eraf helaas, maar ik heb goede hoop dat het snel gaat! Ik houd jullie wel op de hoogte :)

Reply

Leave a Comment