Gezondheid

Fit blijven tijdens kerst

posted by Jessica - Eat.Run.Love. 20 december 2017 0 comments
fit blijven tijdens kerst

Yes, kerst staat voor de deur. Ik vind dit altijd een hele gezellige periode van het jaar. Een kerstboom met veel lampjes, gezelligheid met familie en vrienden, veel lekker eten en cosy op de bank met een dekentje. Voor veel mensen brengt kerst echter ook een hoop stress met zich mee. Je eet en drinkt wellicht iets meer en anders dan normaal en je wordt uit je normale ritme getrokken. Maar je kunt echt prima een lekker ritme houden tijdens de kerstdagen. Met deze tips blijf je fit tijdens kerst. En onthoud goed: die kilo’s kom je aan gedurende de rest van het jaar, niet tijdens de feestdagen in december!

Eet overdag normaal

Ik vergeet dit zelf soms ook wel. Als ik weet dat ik bij mijn (schoon)familie kerst vier, begint het ’s middags al met koffie/thee en zoete lekkernijen. Rond een uurtje of vijf komen de nodige borrelhappen voorbij. En om 19.00 schuiven we aan tafel voor een driegangendiner of gourmetten. Na het eten komt er weer koffie met chocolaatjes op tafel. Je begrijpt dat ik daarna geen boe of bah meer kan zeggen. Vaak denk ik dan handig te zijn en de rest van de dag weinig te eten. Met als gevolg dat ik aanval op de chocolaatjes bij aankomst. Beter kun je gedurende de dag normaal en voldoende eten om snaaibuien te voorkomen. Eet overdag producten waar je goed verzadigd van raakt. Denk aan havermout, kwark, eieren en groenten. Met een goede bodem is de kans groter dat je je iets beter kunt inhouden. En zo niet, voel je niet schuldig. Het is niet altijd feest.

Wissel alcoholische versnaperingen af met water

Zelf ben ik niet zo’n grote drinker. Maar ook gedurende de feestdagen drink ik toch wel iets meer dan gewoonlijk. Om niet de volgende dag met een kater opgescheept te zitten doe je er goed aan om tussendoor veel water te drinken. Drink je bij elke gang een andere wijn? Prima, maar houd het dan bij één glas per gang. Dan houd je de schade gedurende de avond ook nog wat beperkt met 3 à 4 wijntjes. Een ander goed idee om niet teveel te drinken is jezelf aanbieden als BOB. Werkt heel goed! Ben jij de volgende dag lekker fit.

Doe een workout

Ga jij altijd naar een sportschool of crossfit box? Check vooraf dan even de openingstijden gedurende de feestdagen. Veel sportscholen en boxen zijn Tweede Kerstdag in de ochtend geopend. Probeer die workout er dan even tussen te proppen want je voelt je echt veel fitter! Is jouw sportschool niet geopend? Niet getreurd. Ga lekker een rondje hardlopen, of doe zelf een workout. In deze blog deel ik een aantal leuke workouts die je heel goed in de tuin, in het park of op een andere locatie kunt doen.

Fit blijven tijdens kerst

Ga naar buiten

Breng jij de hele dag bij familie door? Stel voor om een wandeling te gaan maken. Je kunt wel de hele dag binnen blijven, maar het is vaak heerlijk om even een frisse neus te halen. Ga bijvoorbeeld een uurtje wandelen, smaakt die koffie met dat koekje bij thuiskomst extra lekker. Krijg je je familie niet zo ver? Verontschuldig je dan even, en ga gewoon zelf een rondje lopen. Vindt de familie vast niet erg en wellicht haal je een paar familieleden alsnog over om even mee te gaan.

Rust en slaap goed uit

Misschien een open deur, misschien ook niet. Voor mij zijn de feestdagen altijd het moment om even lekker bij te komen. Ik sta vaak wat later op dan normaal, word rust wakker, doe een workout en maak me daarna klaar voor familiegelegenheden. Heb jij een feestje dat tot laat doorgaat? Ook geen probleem, maar zorg wel dat je daarna minimaal 8 uurtjes slaap pakt. Een uitgerust hoofd en lichaam zorgt er ook voor dat je minder lekkere trek hebt en frisser bent om even te gaan trainen.

Laat de weegschaal met rust

Sta jij elke week op de weegschaal? Sla dat rondom kerst gewoon even over. Je eet hoogstwaarschijnlijk meer, maar ook producten met meer zout, waardoor je vocht vasthoudt. Deze factoren zorgen ervoor dat je zwaarder bent, maar niet persé dikker. Laat die weegschaal dus lekker voor wat het is, en geniet gewoon van de feestdagen. Wanneer je na de feestdagen weer normaal eet, is die eventuele extra kilo zo weer weg. En bovendien kun je niet het hele jaar door exact hetzelfde gewicht hebben. Je hebt altijd wel te maken met wat schommelingen.

Hopelijk heb jij wat aan deze tips en ga je een fantastische kerst tegemoet!! Heb jij nog andere tips? Laat ze dan zeker even achter in de comments. 

fit blijven tijdens kerst

Misschien vind je deze artikelen ook leuk

Leave a Comment