LovePersoonlijkRunWorkout

Dat euforische gevoel na een workout

posted by Jessica - Eat.Run.Love. 19 juni 2018 3 Comments
Dat euforische gevoel na een workout

De laatste weken ben ik erg lekker aan het trainen. Zo lekker dat het zelfs andere mensen opvalt. Opmerkingen als “wat gaan je pull-ups goed”, “wat ben jij snel sterker geworden”, “wat zie je er afgetraind uit” zijn de afgelopen weken meerdere keren gegeven. Na de vakantie had ik een klein dipje, maar ik kon mezelf vrij snel herpakken met deze tips en sindsdien gaat het heel erg lekker. 50 unbroken double unders, 100 RX pull-ups tijdens Angie, 12 unbroken toes to bar (en daarna kortere sets)  en een super lekkere buddy workout met Loes waren kleine overwinningen van de afgelopen weken.  En meerdere keren mocht ik dat euforische gevoel na een workout weer ervaren. Zo fijn! Lange tijd had ik het idee dat ik stil stond, maar ineens lukken meerdere movements me goed en daardoor raak ik weer extra gemotiveerd. Ik ben voor mezelf even gaan nadenken waardoor dit zou komen en deel dit graag met jullie.

Dat euforische gevoel na een workout

Focus

Focus op crossfit, focus op mijn zwaktes en focus op mezelf. Ik was continu aan het struggelen met mezelf. Ik houd heel erg van wedstrijden, maar voor Crossfit wedstrijden ben ik eigenlijk niet goed genoeg. Dit zat me heel erg dwars. Zou ik dan toch weer een triathlon gaan doen en daar voor gaan trainen? Maar dan ontwijk ik weer waar ik niet zo goed in ben. Uiteindelijk bepaalde mijn knie waar mijn focus de afgelopen tijd op kwam te liggen. Ik kan weinig hardlopen, dus besloot me volle bak op Crossfit te focussen en fiets daarnaast 1 à 2x per week als ik zin heb. Dit helpt! En werpt dus zijn vruchten af blijkt nu :) Die triathlon wil ik overigens nog steeds doen, maar misschien dat ik dit jaar alleen een sprint triathlon doe en dan volgend jaar weer een kwart. Ik ren nog niet langer dan 5 km en eigenlijk ben ik nu wel lekker op dreef met Crossfit.

Niet kijken naar anderen

Ik heb er een handje van om te kijken naar anderen. Om mezelf te vergelijken met anderen. Als ik één negatief iets mag noemen van Crossfit dan is dat het scorebord. Het kan heel motiverend zijn, maar in mijn geval kan het ook juist negatief uitpakken doordat ik dan heel erg ga letten op wat andere meiden doen en absoluut niet lager op de ranking wil eindigen. Maar daar word ik niet sterker van. Daar heb ik niets aan. Daarom heb ik de afgelopen weken mijn eigen plan getrokken. Toes to bar in een workout terwijl ik weet dat ik daar nog geen ster in ben? Toch doen en dan maar niet finishen. Hier moest ik wel echt een knop om zetten. Maar je leert alleen een movement echt goed als je het in een workout doet. Onder druk en met vermoeidheid is een oefening namelijk heel anders en veel zwaarder. Gevolg is dat ik een paar keer super traag was en niet finishte, maar ik nu wel 12 toes to bar achter elkaar kan in een workout.

Aanpassing voeding

In de winter heb ik de teugels echt veel te veel laten vieren, toen er +5kg op de weegschaal stond vond ik het genoeg. Natuurlijk weet ik zelf best wel goed waar ik op moet letten, maar het is fijn als iemand je in de gaten houdt. Ik heb een voedingsschema laten maken door Zanna en had daarmee een stok achter de deur om beter op mijn eten te letten. Ik ben wat lager in calorieën gaan zitten en merk gelukkig dat mijn kleding alweer een stuk lekkerder zit. Die 5kg is er niet vanaf, maar ik ben ook sterker geworden, dus zal ook een stukje spiermassa zijn. Ik doe elke 6 à 8 weken een check op mijn vetpercentage en vind het fijn om te zien dat deze steeds een beetje lager wordt.

Dat euforische gevoel na een workout

Gebruik creatine

Sinds een paar weken gebruik ik creatine op aanraden van coach Charlotte. Creatine helpt energie te leveren aan onze spieren vooral voor korte en explosieve bewegingen. Het is bewezen effectief bij hoge intensiteitstrainingen en het stimuleert spiergroei bij bij explosieve krachtinspanningen. Charlotte tipte me om het minimaal een maand te gebruiken om er echt effect van te ondervinden, dus dat ga ik doen voordat ik mijn ervaringen met jullie deel. Gebruik het nu namelijk pas twee weken, dus kan er nog niet helemaal een oordeel aan hangen. Maar ik zal er als ik het wat langer gebruikt heb een blogje over schrijven.

Aandacht voor herstel

De combinatie van fulltime werken, bloggen en veel sporten heb ik heel lang volgehouden, maar begon me echt op te breken. De werkdruk is en blijft hoog en daar moet ik mee om leren gaan (of een andere baan zoeken). Ik maakte me lange tijd heel druk om het bloggen, maar heb geprobeerd dit wat meer los te laten. Nu ik zie dat het eigenlijk niet de invloed had die ik had verwacht, kan ik het nog beter loslaten. Er verschijnen 4 à 5 blogjes per week en daar ben ik heel blij mee. Als er een keer drie dagen achter elkaar geen blog verschijnt kan ik daar niet meer van wakker liggen en ben ik waarschijnlijk heel lekker aan het slapen. Ik heb met mezelf afgesproken dat ik in het weekend meerdere momenten pak om vooruit te werken zodat ik doordeweeks in de avonduren lekker kan sporten, chillen, gezellig kan zijn voor mijn vriend en op tijd naar bed kan gaan. Natuurlijk doe ik doordeweeks nog wel wat, maar veel minder dan eerst.

Ik ben heel benieuwd, herkennen jullie bovenstaande? En hebben jullie vaak zo’n lekker euforisch gevoel na een goede training of wedstrijd? 

Dat euforische gevoel na een workout

3 Comments

Anzji 19 juni 2018 at 19:08

Ik zit al enkele weken op een crossfit “plateau”: ik ga nog steeds trouw trainen, maar ik voel me slomer en minder explosief dan gewoonlijk, zet ook minder PR’s, .. Denk dat bij mij focus inderdaad belangrijk is. Ik zit met vanalles in mijn hoofd, druk op het werk, .. Tja, men kan nu eenmaal niet alles tegelijk. Ik weet gelukkig uit ervaring dat het tij wel weer zal keren :)

Reply
Jessica - Eat.Run.Love.
Jessica - Eat.Run.Love. 19 juni 2018 at 22:44

Het is heel logisch dat het met pieken en dalen gaat, dat is bij mij dus ook het geval. Let je wel op dat je niet overtraind bent of raakt? Want slomer en minder explosief is wel echt iets anders dan gewoon even niet vooruit komen. Kan idd ook met andere dingen te maken hebben, maar ook dat je teveel traint.

Reply
Eveline 19 juni 2018 at 07:53

Ja herkenbaar, en inderdaad ook vaak na een vakantie of rustperiode!

Reply

Leave a Comment