InspiratieLove

Epke Zonderland over sport & voeding

posted by Jessica - Eat.Run.Love. 5 december 2015 2 Comments
Epke zonderland voeding

Een paar weken geleden was ik op een Sport & Voeding congres in Papendal. Super interessant en leuk omdat ik daar nog nooit was geweest en ik heel veel interessante informatie tot me heb genomen. Tijdens deze dag vertelde Epke Zonderland over het belang van voeding bij zijn sport en hoe hij samen met zijn sportdiëtist kijkt naar de juiste voeding voor hem. Lees snel verder als je benieuwd bent hoe Epke omgaat met zijn voeding!

Training
Ik train 10 keer per week, totaal 24 uur. Dit is een combinatie van cardio, kracht en specifieke training. Hoe dichter ik naar een wedstrijd toe ga, hoe meer ik train op explosieve kracht in plaats van maximaal kracht. Dit kan ik goed gebruiken en omzetten naar de oefening waar ik mee bezig ben, aan brute kracht heb ik in mijn sport niet zo veel.

Warming up en cooling down
Niet alleen de warming up is belangrijk, maar ook de cooling down. Ik neem hier altijd uitgebreid de tijd voor, want door de inspanning geleidelijk af te bouwen, zorg je voor een goede afvoer van afvalstoffen uit je spieren. Hiermee verminder je de kans op gespannen, vermoeide spieren en spierstijfheid. Ook verklein je de kans op blessures.

Blessure
Tijdens een blessure lijkt het soms lastig om de juiste balans te vinden. Je zult in sportieve prestatie uiteraard geen vooruitgang maken, maar het is wel mogelijk om het bij te houden en de juiste shape te behouden. Ook al train je minder, er bewust mee omgaan helpt goed. Voeding speelt daar ook een belangrijke rol bij.

Basis voeding
Voeding is ontzettend belangrijk voor mij, als ik er minder goed mee bezig ben, is mijn herstel ook slechter. Je wilt hard trainen, maar ook snel herstellen zodat je de volgende dag weer hard kunt trainen. Ik zorg dat ik gevarieerd eet en vooral de basis voeding goed in orde is; groenten, fruit, zuivel en granen zijn erg belangrijk. En daarnaast let ik goed op de hoeveelheid proteïne voor goed herstel. Ik eet elke dag producten die rijk zijn aan proteïnen zoals yoghurt, vlees, vis en peulvruchten. Proteïnen zijn dé bouwstenen voor ons lichaam en zijn nodig voor behoud en groei van de spieren vooral na de training.

Epke zonderland voeding

Foto via Friesland Campina Institute

Aandachtspunten
Vooral de timing van het eten is voor mij erg belangrijk en dan met name de koolhydraten en eiwitten. Je moet zorgen dat je voor een trainng voldoende energie hebt om hard te kunnen trainen, maar na de training eet ik weer koolhydraten om mijn voorraad aan te vullen en eiwitten zodat mijn spieren snel kunnen herstellen. Als topsporter is het niet vol te houden om koolhydraatarm te eten, dit zijn namelijk snelle energieleveranciers. Net als vetten en proteïnen, heb je ook koolhydraten nodig.

Supplementen
Supplementen gebruik je eigenlijk alleen als je bepaalde voedingstoffen niet uit je basis voeding kunt halen. Dit is niet altijd nodig en wordt in ons geval onderzocht middels bloedonderzoek. Het effect van supplementen is lastig meetbaar, terwijl je het effect van goede basis voeding binnen een paar dagen merkt.

Guilty pleasure
Een goede hamburger met patat, en toch ook wel chocolade.

Olympische Spelen
In het Olympisch Dorp is veel afwisseling, maar je moet wel zelf kennis hebben van wat goed voor je is en wat niet want je kunt ook zo de Mc Donalds inlopen. Vaak worden er vooraf wel tips meegegeven waar je op moet letten en je moet gewoon zelf dingen meenemen in je koffer die je echt niet kunt missen.

Hypes
Ik moet vaak lachen om allerlei trends, maar vind ze ook wel interessant en inspirerend. Wanneer ik iets zie waar ik meer over wil weten of benieuwd naar ben, overleg ik met mijn sportdiëtist om te vragen wat zij er van vindt.

Tip
Focus op je voeding en onderschat niet wat voor rol dit heeft en kijk daarbij ook wat je persoonlijke voorkeuren zijn, want iedereen reageert anders op voeding. Kijk goed waar jij je fijn bij voelt, zo eet ik zelf graag zuivel na een training, maar een maatje van mij doet dat juist voor de training. Ik train zelf graag met lichte granen of fruit op de maag.

Epke: “Goed eten is een voorwaarde om goud te kunnen halen.”

Photo Credit hoofdfoto: winggding Flickr via Compfight cc

image_print

2 Comments

Supplementen; nodig of niet? - Eat.Run.Love. 15 juli 2016 at 11:00

[…] Magnesium voor een sterk en energie lichaam – Antioxidanten in groenten en fruit – Epke Zonderland over sport & voeding – In gesprek met ultra runner Fernanda […]

Reply
Supplementen voor sporters - Eat.Run.Love. 15 juli 2016 at 10:30

[…] vind je misschien ook interessant: – Sportvoeding; de basis – Epke Zonderland over sport & voeding – Welke vetten moet je waarom eten – Magnesium voor een sterk en energiek […]

Reply

Leave a Comment