CrossFitRun

EMOM workout om sterker te worden

posted by Jessica - Eat.Run.Love. 22 april 2018 0 comments
EMOM workout om sterker te worden

Wil je sterker worden of beter worden in een bepaalde oefening? Doe dan een EMOM workout. Een wat voor workout? EMOM betekent every minute on the minute. Dit houdt in dat je wanneer de klok start een x aantal herhalingen doet van een oefening. Wanneer je klaar bent, houd je rust tot de volgende minuut begint en dan doe je dezelfde oefening weer of je start met een andere oefening. Wanneer je zelf aan crossfit doet heb je vast wel eens een EMOM workout gedaan, maar ook als je niet crossfit is dit een perfecte manier om te trainen. Je kunt EMOM workouts op verschillende manier inzetten; om sterker of beter te worden in een bepaalde oefening, om aan je conditie te werken, om te leren pacen of om gewoonweg je progressie bij te houden. Bovendien zijn ze vaak relatief kort waardoor je een EMOM workout vaak kunt combineren met een andere workout. Je kunt er voor kiezen om een EMOM met maar één oefening te doen, of een paar oefeningen te combineren.

Sterker worden

Een EMOM is echt perfect om aan je kracht te werken, je hebt mentale focus nodig en ‘verplichte’ rust. Je kunt ervoor kiezen om één movement uit te voeren, bijvoorbeeld 3 deadlifts op 75% van je max voor 10 minuten lang. Of een complex van 1 powerclean, 1 squat clean, 1 front squat en 1 jerk op 50% van je laagste max.

Verbetering van je skills

Wil je heel graag beter worden in een bepaalde oefening? Bijvoorbeeld pull-ups, toes to bar, double unders of handstand push-ups? Daar zijn EMOM’s ook perfect voor. Ik vind het persoonlijk vaak best frustrerend om te moeten werken aan een skill die ik niet beheers, maar als ik hem in een EMOM doe dan is het veel minder erg. Doe bijvoorbeeld een EMOM van 5 minuten met 5 pull-ups per minuut. Wel strict natuurlijk, eventueel geschaald door een band te gebruiken.

Werken aan je conditie

Heb je net als ik een hekel aan burpees? Of wall balls? Of roeien? Stop hem in in een EMOM en dan word je er vanzelf beter in. Je conditie schiet omhoog met een EMOM. Doe bijvoorbeeld voor 10 minuten lang, elke minuut 12 burpees. Of combineer de burpees met box jumps.

Meet je progressie

Train je ergens voor? Wil je ergens beter in worden? Dan kun je een EMOM ook gebruiken om je progressie te meten. Neem bijvoorbeeld de 12 burpees per minuut van hierboven. De eerste week doe je er misschien 45 seconden over, wat inhoudt dat je slechts 15 seconden rust hebt. Maar na een paar weken doe je er maar 35 seconden over. Langer rust! Je conditie is verbeterd en je kunt er dan misschien voor kiezen om meer burpees per minuut uit te voeren.

Leer pacen

Geen idee of je dit bekend in de oren klinkt, maar zodra de piep van de klok gaat, gaan de meeste mensen als een malle aan het werk. Het gevolg kan zijn dat je er binnen een paar minuten al af ligt omdat je helemaal niet goed gepacet hebt. Een EMOM zorgt ervoor dat je goed leert pacen. Je kunt in een minuut all out gaan en vervolgens rusten. Door dit te doen, leer je ook hoe je in een workout om moet gaan met je energie.

Doen jullie wel eens EMOM’s? Zo ja, heb je een leuke EMOM die je wilt delen? Of ben je benieuwd welke EMOM’s ik leuk vindt om te doen?

Leave a Comment