RunYoga

Elke yoga vorm heeft z’n voordeel

posted by Anna - Yoga docente 26 maart 2016 2 Comments
yoga vormen

♦ Geschreven door Anna 

Tegenwoordig zijn er heel veel soorten yoga vormen. Dat wil zeggen, heel veel soorten lessen die je kunt volgen. Zoals jullie in mijn vorige blog gelezen hebben, gaat yoga verder dan alleen de lessen en is het juist hoe je het toepast in je dagelijkse leven, off the mat. En juist in deze tijden is die ontwikkeling erg welkom. So join in spreading the love!! Maar er zijn meerdere wegen naar Rome, dus ook meerdere oefen manieren om tot het zelfde gemeenschappelijke doel te komen. Hieronder zal ik de meest voorkomende les vormen, vanuit mijn visie, wat nader belichten en toelichten.

Ashtanga

Ashtanga is een traditionele en pittige yoga vorm. Het is een vloeiende vorm, bewegend op de ademhaling. De houdingen worden 5 ademhalingen vastgehouden en worden verbonden met vinyasa’s (hele, of deel van de, zonnegroet). Het is altijd het zelfde en heet daarom een vast systeem. Dit kan gezien worden als saai. Maar het mooiste antwoord wat ik daarop gehoord heb is: “The practice doesn’t change, but you do”. In deze vorm van yoga staan de (Ujjayi) ademhaling, de activatie van de Bandha’s (kort door de bocht kun je dit de core spieren noemen, in een later blog zal ik hier verder op in gaan) en de Drishti (focus punt, blik, concentratie) centraal. Als je die 3 combineert, kom je, na heel veel herhaling (practice), tot de essentie van deze vorm en de uitwerking ervan. 1 van de bekendste uitspraken luidt: “Practice, practice and all is coming.”

Bikram

Ook Bikram yoga is een vast systeem en dus altijd het zelfde. Deze vorm is als krachtig te bestempelen. Je beoefent 26 houdingen 2 keer achter elkaar. Het is een statische vorm en wordt niet gelinkt d.m.v. vinyasa’s. Daarbij is de zaal waarin je het beoefent altijd tussen de 38 en 40 graden. In de zaal is ook een spiegel aanwezig en is de vorm van uitvoering en de uitdaging belangrijk. Dit is een grote discussie in de yoga wereld. Nou, eigenlijk is er geen discussie meer. De rest van de yoga wereld vindt deze vorm geen yoga, omdat het te competitief is en niet strookt met de yoga filosofie. Toch is deze vorm erg populair in onze Westerse wereld. Het is niet mijn stijl, maar als je je lichaam goed kent en je eigen grens weet te respecteren, kan dit heel goed en prettig zijn. De hitte zorgt voor extra reiniging (en vochtverlies) en uitdaging om het hoofd ‘koel’ te houden.

Hatha

Hatha bekend eigenlijk zon en maan. Het is dus beide tegenpolen, the union. 1 van de betekenissen van yoga is ook to unite. Ook dit is een traditionele vorm. Meestal is dit niet gelinkt d.m.v. vinyasa’s, en dus een statische vorm. Je werkt van houding naar houding en hebt vaak rust momenten tussen de houdingen in. Het is geen vast systeem en dus elke les anders. De docent heeft dus ook een sterke invloed op de les, in tegenstelling tot de 2 vormen hierboven. Deze vorm is erg geschikt voor beginners, aangezien je vaak rustig werkt en een tijdje met 1 houding bezig bent.

yoga vormen

Hot Yoga

Deze vorm is de laatste tijd erg in populariteit gestegen en dat komt denk ik ook door Bikram yoga. De voordelen van de hitte, maar niet het vaste Bikram systeem. Ook verschilt het per school welke vormen aangeboden worden, hoe de ruimte verhit wordt en tot welke temperatuur. Zo heb je scholen die heel erg lijken op het vaste Bikram systeem, maar ook scholen waar ze bijvoorbeeld verschillende soorten lessen aanbieden. De manier van de ruimte verhitten is ook verschillend. Het kan door ‘gewone’ verwarming of met infrarood panelen. Dit laatste heeft weer voordelen. Voor je spieren werkt dit heel bevorderlijk, herstellend en versoepelend. Voor mensen met reumatische- of gewrichtsklachten kan dit ook heel prettig zijn. Bij alle vormen van Hot Yoga verlies je meer vocht, omdat je meer zweet. Dit is reinigend. Ook kom je vaker dieper in de houding, in de stretch. Dit kan zowel een voordeel als nadeel zijn. Het voelt heerlijk op het moment zelf, maar kan ook bijdragen aan net iets te ver gaan, over je grens. Belangrijk is dat je dit vochtverlies na de les wel weer aanvult. Super in de lente ter ondersteuning van een opschoning.

Vinyasa

Vinyasa flow, wordt het ook wel genoemd. Een vloeiende vorm van bewegen, veel vinyasa’s en soepele overgangen tussen de houdingen. Ook bij deze vorm beweeg je op het ritme van de ademhaling, die dus, net als bij Ashtanga, centraal staat. Maar dit is geen vast systeem. Elke les is anders en heeft een andere ‘choreografie’. Deze vorm wordt meestal met muziek gedoceerd en elke les is dus ook weer sterk afhankelijk van de docent. Het kan krachtig zijn, of juist heel zacht. Bij deze vorm ga je wat subtieler van de ene naar de andere houding. Ook werkt de docent vaak met een thema, een focus of intentie voor die bepaalde les (of week of maand). Je kunt bijvoorbeeld rekening houden met het jaargetijde of naar een bepaalde houding toewerken. Vooral fijn voor mensen die van veel afwisseling en bewegen houden.

Yin

Dit is de meest statische vorm en een categorie apart. De meeste houdingen zijn zittend of liggend en je blijft minuten in de houding. De houdingen worden d.m.v. kussen en andere materialen per persoon aangepast zodat het niet te oncomfortabel is. Het is niet gericht op kracht, maar op subtiele versoepeling van je gewrichten en bindweefsel. Het is dus heel rustig , maar zeker niet altijd makkelijk. Het kan behoorlijk confronterend zijn, vooral met je eigen gedachten. Het kan behoorlijk verhelderend werken en er is niet lang geleden een onderzoek geweest dat heeft aangetoond dat het versoepelen van je bindweefsel verjongend werkt. Het is een erg goede aanvulling voor mensen die hele krachtige en intensieve sporten beoefenen of een stressvolle baan hebben (yang). Om de spieren te versoepelen, te herstellen en de energie te balanceren.

Kortom, elke vorm heeft z’n voordeel! Het belangrijkste is dat je niet meteen opgeeft na 1 les. “Je gaat het pas zien als je het door hebt”, om maar even met wijze, memorabele woorden te spreken. Ook kan de docent een behoorlijke stempel drukken op de les en dat is natuurlijk smaak afhankelijk. So, shop around! Kijk welke vorm en welke docent bij je past en sta open voor nieuwe ervaringen, who knows what will happen!

image_print

2 Comments

3 stappen naar een sterke chaturanga - Eat.Run.Love. 29 april 2016 at 07:30

[…] artikelen van Anna: – Elke yogavorm heeft z’n voordeel – Yoga, it’s a […]

Reply
Kea 26 maart 2016 at 16:35

Lieve kind wat een leuk deze info over Yoga los and big hug

Reply

Leave a Comment