EatSport & Voeding

Eiwitten bij het ontbijt

posted by Jessica - Eat.Run.Love. 12 augustus 2018 6 Comments
Eiwitten bij het ontbijt

Wist jij dat veel mensen de dag starten met een koolhydraat ontbijt? Terwijl het juist super goed is om de dag te starten met een eiwitrijk ontbijt. Wanneer je graag spieren wilt opbouwen, wat vet wilt verliezen en goede sportprestaties wilt neerzetten is het essentieel om voldoende eiwitten te eten, en dat begint al bij je ontbijt. Wanneer je geen eiwitten bij je ontbijt eet, is het lastig om dit de rest van de dag in te halen. Zelf ontbijt ik het liefste met een bakje kwark (= veel eiwitten), maar ik merk ook dat wanneer ik een bakje havermout eet, het direct al een stuk lastiger is om voldoende eiwitten binnen te krijgen.

Waarom zijn eiwitten bij het ontbijt zo belangrijk? 

Er zijn meerdere redenen te noemen waarom eiwitten specifiek bij het ontbijt belangrijk zijn. Naast dat eiwitten belangrijk zijn bij de spieropbouw, verliezen van vet en goede sportprestaties is het goed om je energieniveau op peil te houden. Wanneer je ontbijt met eiwitten eet je gedurende de dag waarschijnlijk minder. Eiwitten vullen goed en zorgen er voor dat je minder snel een dip krijgt gedurende de ochtend. Daarnaast geeft het een boost aan je geheugen, aandacht en energie voor de rest van de dag. En last but not least zorgen eiwitten ook voor herstel. Om sneller te herstellen is het slim om direct na een training een maaltijd of snack met eiwitten te eten, maar ook gedurende de dag moet je je spieren continue blijven aanvoeren met eiwitten.

Ideetjes voor een eiwitrijk ontbijt

Een bakje kwark is heel voor de hand liggend, en daar ontbijt ik zelf dan ook graag mee. 250 gram kwark, homemade granola en fruit en ik heb een ontbijt met minimaal 20 gram eiwitten. Andere ideetjes zijn eieren, in alle vormen en maten. Gekookt, gebakken of scrambled. Zelf vind ik scrambled egg met groenten erg lekker. Of wat dacht je van pannenkoeken met een extra schepje proteïnepoeder. Dat is overigens wel een ontbijtje voor wanneer je wat meer tijd hebt, zondag bijvoorbeeld. Heb je minder tijd, maak dan gewoon een lekkere proteïnesmoothie. Dit is mijn favoriet nadat ik een workout in de ochtend heb gedaan.

6 Comments

Verschillende ontbijtjes inclusief voedingswaarden - Eat.Run.Love. 27 augustus 2018 at 07:00

[…] paar weken geleden schreef ik een artikel over het belang van eiwitten eten tijdens het ontbijt. Ik kreeg daar een opmerking over dat havermout per 100 gram meer eiwit bevat dan kwark. Dat klopt. […]

Reply
Iris 13 augustus 2018 at 07:18

Hoi!
Even een aantekening: kwark bevat zo’n 8,5 gram eiwit per 100 gram en havermout 13 gram, per 100. Een stuk meer dus!
Wees voorzichtig met aanbevelingen over eten.
Verder: geweldig blog!
Groetjes!

Reply
Annet 13 augustus 2018 at 07:43

Je eet toch nooit 100, laat staan 250 gram havermout bij je ontbijt – ik niet althans. Met kwark krijg je sneller meer eiwitten binnen. Een goede aanbeveling dus.

Reply
Nelise 13 augustus 2018 at 08:41

Die hoeveelheden kloppen idd. Maar voor een ontbijt is het makkelijk om 250 gram kwark te gebruiken. Voor havermout geldt toch wel een maximum van 50 gram. Dan bevat het ontbijt met kwark veel meer eiwitten dan de havermout.

Reply
Jessica - Eat.Run.Love.
Jessica - Eat.Run.Love. 13 augustus 2018 at 21:20

Hi Iris,

Dank voor je aantekening. Maar ben het niet eens met je opmerking. In mijn ogen geef ik geen aanbeveling, maar inspiratie. Iedereen moet uiteraard zelf weten waar hij of zij mee ontbijt. Je aantekening qua hoeveelheden klopt wel, maar zijn dit geen hoeveelheden die je bij een normaal ontbijt eet. Een “normale” aanbeveling is 250 gram magere kwark met muesli en fruit vs 50 gram havermout met melk en fruit. In het havermout ontbijtje zit dan onder aan de streep echt veel minder eiwit, behalve als je hier een extra schepje proteïnepoeder bij doet. Als je wilt kan ik wel een keer wat ontbijtjes uitschrijven om de verschillen te laten zien :)

Reply
Eveline 15 augustus 2018 at 03:39

Leuk idee om eens wat verschillende ontbijtjes naast elkaar te zetten qua voedingswaarden etc! :D

Reply

Leave a Comment