EatSport & Voeding

Eiwitrepen waar let je op

posted by Jessica - Eat.Run.Love. 22 juni 2017 3 Comments
Eiwitrepen waar let je op

Ik eet zeker niet dagelijks of wekelijks een eiwitreep, maar heb altijd wel een voorraadje liggen. Het liefst haal ik zoveel mogelijk van mijn eiwitten uit ‘echte’ voeding, maar een eiwitreep is op zijn tijd toch wel erg handig. Bijvoorbeeld als ik na het sporten direct naar een andere afspraak ga of als ik on the road ben en weet dat ik een lange dag heb. Maar de ene eiwitreep is de andere niet. Waar let je op bij het kopen van eiwitrepen? Ik ga er in deze blog dieper op in. En houd zeker Eat.Run.Love in de gaten want volgende week ga ik diverse eiwitrepen reviewen en beoordelen!

Let op de calorieën

In mijn zoektocht naar de perfecte eiwitreep schrok ik van de hoeveelheid calorieën die sommige eiwitrepen bevatten. Zo kwam ik repen tegen van 380 calorieën. 380 calorieën! Dat is een maaltijd. En liever eet je geen eiwitrepen als maaltijdvervanger. Wanneer je dus een eiwitreep gaat uitzoeken, let dan op het aantal calorieën dat er in één reep zit. Voor een tussendoortje op een sportdag is een reep van rond de 200 calorieën perfect.

Bekijk de voedingswaarden

De ene eiwitreep is de andere eiwitreep niet. Sommige merken ‘promoten’ hun reep als een eiwitreep, maar vervolgens blijkt er minder dan 10 gram eiwit in te zitten en veel meer koolhydraten. Indien dat het geval is, kun je de reep beter voor een training eten. Probeer een reep te vinden met minimaal 15 gram eiwit en de helft daarvan aan vet. Houdt ook het aantal koolhydraten in de gaten. Heb je een reep met 15 gram eiwit, zorg dat er ongeveer hetzelfde aantal gram of iets minder aan koolhydraten in zit.

Kijk naar het soort eiwit

Ik heb al vaker een blog geschreven over verschillende soorten eiwitten. Zo heb je o.a. whey, caseïne en soja proteïne. Elk eiwit heeft een andere aminozuren samenstelling en deze wordt anders door je lichaam opgenomen. Indien je een eiwitreep direct na een training wilt eten, doe je er goed aan de ingrediëntenlijst te checken of er whey (of wei) eiwit in zit. Dit soort eiwit wordt het snelste op genomen door je lcihaam.

Check de ingrediënten

Als je toch op zoek gaat naar het soort eiwit in de eiwitreep, bestudeer dan ook eens de ingrediëntenlijst. Mijn voorkeur gaat er naar uit dat deze zo kort mogelijk is, anders zit er veel toegevoegde troep zoals zoetstof en vulmiddel in. Let ook op de volgorde van de ingrediëntenlijst. Zo kwam ik laatst een reep tegen waar suiker op de eerste plaats stond, niet ok.

Maak er geen gewoonte van

Ik begon de blog er al een beetje mee, maar probeer niet iedere dag een eiwitreep te eten. Uiteindelijk blijven deze repen relatief veel calorieën bevatten en zijn het vaak geen ‘pure’ repen. Zie het als een extraatje na een training en geniet er dan ook extra van!

Eet jij eiwitrepen? Zo ja, heb je een favoriet? 

image_print

3 Comments

5x eiwitwitrepen vergelijken - Eat.Run.Love. 2 juli 2017 at 06:30

[…] en de prijs, maar ook goed naar de ingrediënten en macro’s gekeken. Lees ook zeker even het artikel waarin ik schrijf over waar je op kunt letten als je eiwitrepen gaat kopen. Bij het eiwitrepen vergelijken heb ik daar namelijk ook op […]

Reply
Amber 22 juni 2017 at 09:35

Wat een fijn artikel, kun je misschien ook een vervolg schrijven over hoe je de energiegels zo kan vergelijken?

Reply
Jessica - Eat.Run.Love.
Jessica - Eat.Run.Love. 23 juni 2017 at 23:25

Hi Amber, Dat is een goed idee! Ik gebruik zelf alleen geen energiegels, maar zal er even over nadenken hoe ik dat dan kan doen :)

Reply

Leave a Comment