EatNieuws

Eet met je verstand

posted by Jessica - Eat.Run.Love. 16 januari 2016 1 Comment
Eet met je verstand

Op NRC.nl las ik gisteren een artikel over “voedingsadviezen waar je wel wat aan hebt”. Nieuwsgierig als ik ben, las ik natuurlijk gelijk door want er wordt in mijn ogen de grootste onzin verspreid. Het artikel begon al gelijk interessant, want zoals staat aangegeven: het voedingsdebat gaat vaak over details. Of spelt beter is dan tarwe, sojamelk beter dan melk. Een gezond voedingspatroon lijk je vooral te kunnen bereiken door dingen niet te eten. Geen zuivel, geen rood vlees, geen E-nummers, geen gluten en ga zo maar door. Hoogleraar voeding en gezondheid Jaap Seidell wil hier graag nuance in aanbrengen: “we weten vooral heel veel niet over voeding”. Hij denkt dat we nog maar een paar procent weten van de invloed van voeding op onze gezondheid. “Voedingswetenschap is erg ingewikkeld. Het gaat om zoveel voedingstoffen die ook weer in verschillende voedingsmiddelen zitten en al die stofjes en voedingsmiddelen zitten weer in verschillende voedingspatronen.”

Toch krijgen we steeds meer inzichten, die ook steeds breder worden gedragen. Hij geeft een zestal voedingsadviezen waar we wel wat aan hebben. En laat een deel van die adviezen nu ook terugkomen in het artikel over je eigen mini-detox. 

Eet met verstand

Eet niet voor de televisie, doe geen boodschappen als je trek hebt, schep kleine porties op, zet de pan niet op tafel, zorg dat je altijd een gezond alternatief bij je hebt voor als je trek krijgt. Als je dan toch afhaalt, haal dan iets gezonds. O ja, nog zo’n waarheid als een koe: alcohol is niet gezond. Nooit.

Volgens Seidell ligt er teveel nadruk op voedingstoffen. In eieren zit cholesterol, dus daar mochten we jarenlang niet teveel van eten. Maar dat er ook andere, goede stoffen in zitten, verdween naar de achtergrond. Als je gezond wilt eten is het belangrijk naar je gehele dieet te kijken en logisch na te blijven denken.

Let op “lege” calorieën

Een calorie is een calorie, of hij nu uit eiwitten, koolhydraten, vet of alcohol komt. Als je sport ben je hem kwijt. Als je een actief leven hebt, kun je best af en toe frisdrank zitten, maar al je dagen op een bureaustoel zit dan is je energiebehoefte veel lager en kun je die “lege” calorieën beter vermijden. Lege calorieën zitten in voedingsstoffen die wel energie geven, maar geen gezonde stoffen als vezels en vitaminen bevatten. Suiker bijvoorbeeld, of verzadigde vetten.

Als je een lage energiebehoefte hebt, kun je je voedingsstoffen het beste uit onverzadigd vet (bijvoorbeeld uit vis of olijfolie), eiwitten en groenten halen. Zorg dat je zoveel mogelijk voedingsstoffen – in de vorm van vitaminen en mineralen – binnen krijgt per hap.

Vervang ongezond vet door de juiste producten

De laatste jaren is er veel gepraat over verschillende vetten. In de nieuwe richtlijnen van de Gezondheidsraad die vorig jaar verschenen, wordt onderscheid gemaakt tussen verschillende vetten. Het gaat nu niet over minder vet, maar ander vet. Vetten die hard worden bij kamertemperatuur (verzadigde vetten) kun je beter inruilen door vetten die vloeibaar blijven (onverzadigde vetten). Olijfolie in plaats van boter. En ook: vis in plaats van vlees. Wie vijf procent van zijn energie niet meer uit verzadigd vet haalt, maar uit die meervoudig onverzadigde vetten, verlaagt zijn kans op een hartziekte met een percentage dat ergens tussen de 15 en ruim 30 ligt, zei Ronald Mensink (hoogleraar vetstofwisseling van de Universiteit Maastricht) vorig jaar tegen NRC.

Het hele artikel met meer tips, lees je hier. 

Bron informatie & hoofdfoto: NRC.nl / Marike Knaapen

image_print

1 Comment

Sonja Diane 16 januari 2016 at 08:39

Badankt voor het delen, ik ga het hele artikel even lezen!

Reply

Leave a Comment