DagboekLove

Eet en sportdagboek Tessa

posted by Jessica - Eat.Run.Love. 25 juli 2016 0 comments
hoofdfoto

Ik heb weer een leuk dagboekje voor jullie! Dit keer van Tessa, productmanager PowerBar, triatleet en blogster voor Glowmagazine.nl. Tessa doet hele (!!!) triatlons. Dat betekent dus 3,8 km zwemmen, 180 km fietsen en 42 km rennen. Toen ik Tessa een aantal maanden geleden leerde kennen, moest ik daar dus meer van weten. Benieuwd waar deze triatlete nu voor aan het trainen is en hoe ze eet? Lees snel verder!

Tessa: Als ik mezelf kort moet omschrijven ben ik een enthousiaste en ambitieuze triatleet, gek op trainen, maar óók op gezonde voeding. Gezond eten vind ik heel belangrijk. Het zorgt niet alleen voor een fit en sterk lijf, als fanatiek sporter kun je er ook nog eens heel veel energie uit halen! Voor mij is het dan ook heel vanzelfsprekend dat je nadenkt over wat je in je mond stopt. Je bent wie je eet en daarbij, als je eet kun je er maar beter een (gezond) feestje van maken.

Afgelopen twee jaar deed ik een hele triathlon. Het meest mooie wat ik kan bedenken. Toch doe ik het dit jaar iets rustiger aan. Ik train nog steeds best veel, maar iets meer in de comfort zone. Ik start met een geweldig team in de Eerste Divisie en doe daarnaast individueel ook nog enkele triathlons op de kwart en halve afstand. Trainen en wedstrijdjes zijn voor mij little gifts. Ik word er zo enorm gelukkig van! Om dit geluk te delen, schrijf ik ook regelmatig blogs voor Glowmagazine.nl.

Momenteel train ik zo’n 10 uur in de week. In de weken dat ik geen wedstrijdje doe komt dat meestal neer op 2 keer zwemmen, 3 keer lopen en 2 keer fietsen. How does that look like? Een kijkje in één van mijn trainingsweekenden.

Zaterdag

Ik ga hier dus direct het verkeerde voorbeeld geven, want ik start mijn dag met een banaan als ontbijt. Ik neem me voor wat kleine regeldingen te doen en daarna hard te gaan lopen, maar voor ik het weet ben ik een veel te lange to do lijst aan het afwerken. Ik besluit nog een PowerBar reep te nemen om in ieder geval genoeg energie te hebben om een fatsoenlijke training te kunnen volbrengen. Don’t get me wrong, ook al ben ik Product Manager PowerBar, ik ontbijt er echt zelden mee! Mijn reguliere ontbijt bestaat uit of een flinke kom soja yoghurt met fruit en muesli of havermout met fruit en noten.

Hoewel ik vroeg op was, ga ik toch pas rond een uur of 11.30 rennen. Ach, mijn to do lijst is wel mooi afgewerkt. Nu kan ik tenminste geheel ontspannen rennen. Ik loop een dik uur, met daarin 3×7 min op tempo. Het is mooi weer, ik geniet van de tempo’s en kom helemaal happy thuis.

Met nog nauwelijks puur voedsel in mijn lijf, heb ik wat goed te maken. Ik besmeer twee glutenvrije broodjes met tuinerwtenspread. Op de éne doe ik kipfilet, kiemgroente en basilicum. Op de andere kiemgroente en wat zadenmix. Erbij neem ik soja yoghurt met sinaasappel en lijnzaad. Ik drink ook nog een glas water en een glas watermeloensap. Die laatste is echt tres simpel om te maken overigens! Watermeloen, scheutje water, paar druppels honing en blenden maar. Erg verfrissend!

zaterdag 1

In de middag ga ik langs de Runnersworld voor nieuwe sportsokken en ga ik zwemmen in mijn favoriete zwembad de Krommerijn. Een binnenzwembad waarbij het dak er in de zomer af gaat en je dus evengoed het idee hebt dat je buiten zwemt. Ik zwem 45 minuten en probeer deze zo effectief mogelijk in te delen. Wat betekent dat ik wat inzwem, maar ook wat tempo’s doe. Tijdens de kortere triathlonafstanden is het wel fijn als je een beetje snelheid in de benen hebt!

Na het zwemmen neem ik een glas water en 2 stukjes zelfgemaakte citroen-havermoutreep*. Ik blader even door de Runners en bedenk ondertussen wat ik vanavond en de komende dagen wil eten. Tijd voor de ‘weekendboodschappen’. Dat klinkt suf, maar zowel ikzelf als manlief trainen iedere avond na het werk dus in het weekend wordt er serieus ingeslagen.

Het is mooi weer dus we kunnen lekker buiten eten. Natuurlijk onder het genot van een glaasje rosé. Ik maak gnocchi met salie-botersaus , sperziebonen, kip en pijnboompitten. Als voorafje wat rosbief met peterselie. Hmmm, life is good! Als toetje neem ik een cappuccino met sojamelk en een blokje pure chocolade.

Na het eten duik ik nog even de keuken in. Ik probeer ongeveer één keer per week wat vooruit te koken en bakken. Omdat ik glutenvrij eet is het soms zoeken naar alternatieven qua ontbijt en lunch, maar gelukkig bieden de foodlblogs en overheerlijke healthy kookboeken genoeg inspiratie!

zaterdag 2

Zondag

Ik zet de wekker vroeg, want ik wil vandaag én zelf trainen én bij de wedstrijd van Rik kijken. Ik wil zelf graag 2 uur fietsen en aansluitend een kort stukje rennen dus dat betekent dat ik bijtijds op pad moet. Ik ontbijt met chocolade quinoa** met kokosvlokken en wat noten. Erbij drink ik een groot glas thee. Ik laat het een half uurtje zakken en maak mezelf klaar voor een combitraining. Als triatleet mijn lievelings: én fietsen én lopen!

Het is geweldig weer en mijn training gaat heerlijk. Het grote voordeel van al vroeg op pad zijn, is dat er nog maar weinig fietsers op de weg zijn en tempoblokjes dan nét iets soepeler gaan.

Als ik thuis kom, maak ik wederom een vrij uitgebreide lunch klaar. Ik weet nog niet precies hoe het vanavond loopt qua eten dus dan heb ik maar vast wat vitaminen binnen! Ik eet drie plakken zelfgebakken brood van quinoameel. Twee met kaas, kiemgroente en wat nootjes en één met ossenworst en kiemgroente. Zoals je merkt ben ik groot fan van kiemgroente; ik gooi het overal op. You should try it! Ik eet ook een kommetje geitenyoghurt met frambozen, lijnzaad en wat munt. Erbij drink ik een paar glazen water.

zondag 1

De rest van de middag ben ik in de weer. Ik ren van hot naar her. Het kijken van een wedstrijd is minstens net zo vermoeiend als zelf meedoen ;). Nou is dat natuurlijk niet helemaal waar, maar als je alle onderdelen goed wil volgen en enthousiast wil supporteren, mag je wel aan de bak. Natuurlijk vind ik zelf wedstrijden doen het allerleukste, maar ook kijken vind ik geweldig. De spirit van een wedstrijd, de (in)spanning bij atleten en natuurlijk kletsen met jan en alleman. Heerlijk!

Rik en ook zijn team hebben het goed gedaan. Met een klein groepje besluiten we nog een klein hapje te gaan eten. We belanden bij een hip maar simpel tentje waar ze enkel hamburgers hebben. Zeker één van mijn guilty pleasures. Een versgebakken hamburger met glaasje rode wijn: hmmm!

Maar op een hamburgertje kan een triatleet niet leven, dus als we thuis komen maken we allebei nog een bordje met eten klaar. Rik eet tosti’s, ik salade met avocado, kiemgroente, een paar nootjes en een flinke dot hüttenkäse. Tijd voor wat eiwitten! Erbij drink ik water en als toetje koffie.

zondag 2

Maandag

Hoewel ik meestal met soja yoghurt of havermout ontbijt, neem ik nu de chocolade quinoa waar ik nog een restje van heb staan. Ik neem er een schep ‘creamy moments’ bij (kokosroom) en decoreer het schaaltje met banaan en een handje noten. In de ochtend is mijn stofwisseling extra hoog denk ik, want ik heb een stevig bodem als dit echt nodig. Na het ontbijt flans ik snel een lunchsalade in elkaar met wat leftovers. In dit geval wordt het een venkelsalade!

Na een ochtend op kantoor, waarbij ik meestal een paar kopjes koffie drink en water, lunch ik met de salade. Deze bestaat uit venkel, rucola, courgette, sinaasappelrasp, havervlokken, bosbessen en een klein handje nootjes. In de middag drink ik water en mineralensportdrank (met enkel mineralen en zonder koolhydraten en calorieën: perfect om te zorgen dat je goed drinkt en wat extra mineralen binnenkrijgen kan als sporter nooit kwaad). Aan het eind van de middag neem ik nog een (glutenvrije)boterham met kipfilet. Ik rijd op tijd naar huis om alvast te koken. Het wordt een ‘improvisatie zomerstamppot’. Daarna rijd ik naar een plas hier in de buurt om met wat clubgenoten een klein uurtje te zwemmen. We haasten ons naar huis omdat ik ’s avonds ook nog een afspraak bij de fysio heb staan. Wel fijn dat het eten al klaar staat. Mijn improvisatie zomerstamppotje bestaat uit aardappel, broccoli, citroen, pesto, bruine bonen, pijnboompitten en geraspte pecorino kaas. Klinkt ongetwijfeld als een hele rare combinatie, maar het was heerlijk!

maandag 1

Ik haal in het weekend altijd boodschappen voor 2-3 gerechten die ik vooraf bedenk. De andere boodschappen mik ik eigenlijk volledig random in mijn wagen. Natuurlijk heb ik een paar basics, maar verder kies ik altijd ook voor wat verrassende ingrediënten en bedenk ik pas tijdens het koken wat ik er mee ga maken. Dat eindigt dan met dit soort stamppotjes. Overigens is mijn man niet altijd gecharmeerd van deze stijl van koken ;).

Na het eten sjees ik naar de fysio. Ik heb ruim een maand last gehad van mijn knie dus die verdiend even wat extra aandacht. Heb ik even geluk dat één van mijn beste vriendinnetjes tegelijk ook één van de beste (sport)fysio’s is die bestaat!

Als ik thuiskom drink ik nog een QWIN proteïne shake. Meestal neem ik die alleen direct na het sporten (voor snel (spier)herstel), maar omdat ik niet zo heel veel zuivel eet en wel veel sport, neem ik soms ook wel een shake voor het slapen gaan. Morgen fit weer op!

maandag 2

*Recept uit Havermoutje
**Recept uit Hardloperskookboek 2

Dank voor het delen van je dagboekje Tessa, super om te lezen en ik heb weer wat inspiratie om aan de slag te gaan in de keuken! 

image_print

Leave a Comment